(discuția de la CE-I ÎN GUȘĂ, ȘI-N CĂPUȘĂ, la GOLD FM)
IMBECILITATEA S-A GLOBALIZAT, IAR SCOPUL PRECIS ESTE SUPUNEREA OAMENILOR, PRIN PIERDEREA LIBERTĂȚILOR ȘI DEPOPULAREA PLANETEI.
SUPRAPOPULAREA, SUPRAÎNDATORAREA, SUPRACONSUMUL, NEÎNCREDEREA, CELE 4 ELEMENTE CE DICTEAZĂ SUPRIMAREA LIBERTĂȚILOR ȘI IMBECILIZAREA POPULAȚIILOR.
COVIDOCRAȚIA A BIRUIT TOCMAI PENTRU CĂ OAMENII PREFERĂ SĂ SE MINTĂ. PE ACEDST FOND SE PREGĂTEȘTE IMPUNEREA MODELULUI DE DESPOTISM ORIENTAL.
COVIDOCRAȚIA ESTE UN REGIM POLITIC ȘI IMPLEMENTEAZĂ CREDINȚA UNEI SECTE. MASIVITATEA PROTESTELOR DIN LUME LE-A ÎNCETINIT ÎNSĂ PROCEDURILE.
SECTANȚII DIN ROMÂNIA SUNT CEI DE USRPLUS, DAR ESTE VITAL CA EI SĂ FIE ELIMINAȚI DE LA PUTERE. ORICUM, SE VA CREA O CLASĂ POLITICĂ MILITANTĂ ÎNAFARA CLASEI POLITICE ACTUALE.
RĂZBOIUL DIN REGIUNE PARE ACUM UN ZĂNGĂNIT DE ARME, DAR MI-E TEAMĂ CĂ VA DEGENRA CU ROMÂNIA ÎN ROL DE VICTIMĂ DE SERVICIU.
Cozmin Gușă: Revenim cu discuția la vremurile tulburi, iar la noi aceste vremuri tulburi din nefericire sunt dublate și de context extern extrem de complicat, care are un detonator exact în vecinătatea noastră și atunci, în mod evident, trebuie să ne intereseze cum ne vom face temele de acum înainte. Iar pentru asta l-am invitat în discuția de astăzi pe care o facem din Frankfurt și care să sperăm că va decurge în condiții bune, eu m-am tot chinuit să-mi găsesc aici un colț în lounge-ul de la Lufthansa din Frankfurt și sper să se audă bine această transmisie pe care o încercăm în premieră pentru radio. Adrian Severin din București, eu din Frankfurt. Adrian îți mulțumesc mult pentru efortul de a fi din nou alături de noi.
Adrian Severin: Cu mare plăcere. Sper că am reușit să pun și eu la punct tehnologia asta de care ne folosim ca să apărem cât de cât suportabili, măcar sub aspectul imaginii. Tot timpul avem probleme cu ea. Ne vom adapta. Biruim noi.
IMBECILITATEA S-A GLOBALIZAT, IAR SCOPUL PRECIS ESTE SUPUNEREA OAMENILOR, PRIN PIERDEREA LIBERTĂȚILOR ȘI DEPOPULAREA PLANETEI.
Cozmin Gușă: Le spuneam ascultătorilor înainte să încep discuția cu tine că e tristețe prin toate aeroporturile din lume, și la ăla din București, și la ăsta din Frankfurt, unde sunt acuma. La lounge-ul de business, spre exemplu nu există nici măcar apă, nici cafea. Nu este nimic, nimic. Dacă vrei ceva, când ieși din lounge poți să primești o sticlă cu apă pe care trebuie s-o bei afară pe culoar. Ca și cum cei din afara lounge n-ar fi expuși la fel de expuși, dacă se pune problema expunerii infecției cu Coronavirus. Deci sunt niște absurdități. Te duci acolo în fața lounge-ului, unde e mai mare aglomerația și bei cafeaua la botul calului. Îți bei și sticla de apă, eventual șezând pe jos, în fața grilajelor magazinelor închise, apoi revii din aglomerație cu șanse mai mari de a fi fost infectat. E foarte multă absurditate în manifestările astea cu Coronavirusul. Eu nu neg existența virusului, dar neg cu toată forța aceste măsuri absurde. Și, într-adevăr, rigoarea nemțească înseamnă că sunt și foarte fioroși. Adică nu poți să faci nici un pas în nici o direcție fără mască sau ca masca să nu fie pe nas că ai încurcat-o, se anunță imediat poliția. Asta voiam să-ți spun în deschiderea discuției.
Adrian Severin: Da. Este motivul pentru care eu evit să mai călătoresc cu avionul pentru că sunt convins că mă izbesc de asemenea fenomene. Iar fenomenul major, după părerea mea, este imbecilitatea globalizată. Într-adevăr este o vorba despre o prostie globalizată care ne copleșește, și pe care unii oameni, care nu sunt proști, o folosesc. Noi n-am știut despre noi că suntem și că putem fi atât de imbecili, iartă-mi expresia. Dar cineva a știut și exploatează această imbecilitate. Oamenii nu-și pun întrebări simple. Cum e posibil ca într-un loc aglomerat băutul apei sau cafelei să nu te expună infectării? În schimb, într-un loc în care sunt câteva persoane ar fi periculos, bănuiesc că în business nu-s foarte mulți la ora actuală. Și când ne uităm în jurul nostru și nu vedem grămezi de cadavre ne dăm seama, și aflăm că e vorba totuși de sub 1% din populație care, din păcate, a căzut victima acestei boli, ne dăm seama că toate aceste măsuri nu sunt numai absurde, ele sunt de-a dreptul imbecile și această imbecilitate este folosită într-un scop foarte precis: supunerea oamenilor. Să fim lămuriți, conducătorii lumii nu mai puteau face față unor popoare libere. Și ceea ce se dorește este renunțarea la libertate. Și al doilea, a doua țintă foarte clară e depopularea pământului. Se dorește reducerea populației pentru că nu mai există hrană pentru toată această populație, atâta timp cât un procent foarte mic din locuitorii planetei sunt îmbuibați și au cea mai mare a avuției acestei planete. Și nu mai reușesc să se sature cu această avuție. Despre asta este vorba, dar se acceptă. Marea parte a populației acceptă acest lucru. Să moară, nu de Covid, ci din alte motive și să renunțe la libertatea pentru care s-au luptat secole, aș putea spune chiar milenii. Pentru că bănuiesc că încă din cele mai vechi timpuri oamenii au vrut să fie liberi. Desigur, într-un sistem oarecare. Dar pentru libertate totdeauna s-au luptat pentru că asta este în gena noastră. Despre asta este vorba, din păcate.
SUPRAPOPULAREA, SUPRAÎNDATORAREA, SUPRACONSUMUL, NEÎNCREDEREA, CELE 4 ELEMENTE CE DICTEAZĂ SUPRIMAREA LIBERTĂȚILOR ȘI IMBECILIZAREA POPULAȚIILOR.
Cozmin Gușă: N-am apucat să discutăm nici la emisiune și nici în discuțiile noastre private, dar cred că este momentul acuma, apropo de introducerea asta pe care ai făcut-o și caracterizarea acestei imbecilizări în masă, care s-a petrecut în ultimii 15-20 de ani probabil. De ce crezi că, spre exemplu, China și Rusia, știi toate aceste probleme pe care noi le discutăm acuma, au achesat fără probleme și ele la acest program de înfricoșare, de, practic punere în jug, a fost dorința lor să arate Occidentului că este la fel de liber, așa cum și Occidentul ștampilează, în principal China, cu lipsa de libertăți. Au fost oportunități economice pe care le-au jucat cu cinism. Sau oportunități geoeconomice și geopolitice pe care le-au jucat cu cinism, în această perioadă de pandemie, la rândul lor, pentru că nu l-am văzut nici pe Xi, președintele Chinei, la care mă așteptam mai puțin, dar nici pe Putin, președintele Rusiei, la care mă așteptam mai mult, să ia în derâdere măsurile din pandemie și tot acest circ clar de imbecilizare, așa cum ai zis foarte bine.
Adrian Severin: Încep cu un alt exemplu sau cu un alt tandem și ajung să răspund acestei întrebări extrem de valide, după părerea mea. Chiar înainte de a face ceea ce v-am anunțat aș vrea să atrag atenția asupra acestei înclinați de a valida măsuri absurde care se iau la noi în țară, sau într-o țară oarecare, prin referire la faptul că aceleași măsuri se iau și în ale părți. Deci dacă o măsură greșită se ia peste tot, ea din greșită devine bună. Este o lipsă de logică fundamentală. Măsura e bună sau e rea raportată la scopul care urmează să fie atins. De fapt e greșit. Eu nu vorbesc despre măsuri bune și rele, eu vorbesc despre măsuri adecvate sau inadecvate atingerii unui anumit scop. Deci dacă scopul nostru se poate atinge aici, în România, prin anumite măsuri care sunt adecvate intenției noastre, e bine. Nu mă interesează ce măsuri s-au luat în altă parte, acelea pot să fie o sursă de inspirație, dar nu pot să fie criteriul validității măsurilor care se iau aici. Dacă în Franța se închid magazinele la șase seara, trebuie să le închidem și noi în România? Și e bine că le închidem că s-au închis în Franța! O nebunie absolut o nebunie. Dar de ce noi nu relaxăm, pentru că n-avem problemele din Lombardia. Și problemele din Lombardia nu sunt niciodată rezultatul faptului că acolo a fost vorba despre un virus mai periculos, decât în alte părți. Nu, acolo a fost o populație îmbătrânită, acolo au fost un sistem sanitar prăbușit. Acolo au fost foarte multe alte elemente locale care au agravat situația îmbolnăvirii. Dar, la noi nu se pun aceleași probleme, de ce trebuie să avem aceleași măsuri? Foarte simplu, pentru că dacă la noi s-ar relaxa, cei din Lombardia s-ar duce și i-ar spune guvernului „Dar vedeți că-n România se poate și altfel, de ce nu faceți și la noi la fel?”. Și-atunci nouă ne spun, poate nu italienii, dar nemții: „În nici un caz să nu faceți altceva decât facem noi, pentru că dacă voi faceți altceva, indiferent dacă acea altceva e bine pentru voi, le dați idei alor noștri. Și noi de-abia încercăm să le băgăm alte lucruri în cap. Nu ideea că se poate și în condiții de libertate să ne luptăm cu virusul”. Revin la întrebarea ta. Același lucru și-au pus problema și rușii, și-au pus problema și chinezii, într-un sens invers: Dacă noi am liberaliza în ceea ce privește terapia împotriva acestei viroze. Terapia acestei viroze, politica antipandemică, de data aceasta, sigur occidentalii ar putea spune de ce nu facem și noi ca rușii sau ca și chinezii. Numai că rușii și chinezii ar spune: „Ha, vedeți că merge cu libertatea, e bine, e foarte bine, mai vrem încă niște libertăți”. Ori, trebuie să înțelegem un lucru: aici noi discutăm despre o guvernare globală și despre fenomene globale. Eu văd că sunt câteva fenomene globale foarte, foarte grave, pe care unii vor să le rezolve în acest fel. Rezolvarea mi se pare greșită, diagnosticul însă este bun.
1) Este vorba de SUPRAPOPULARE, prea mulți oameni pe pământ.
2) Este vorba de SUPRAÎNDATORARE, statele s-au îndatorat mult prea mult și nu mai au cum face față proiectelor lor mai mult sau mai puțin adecvate, mai mult sau mai puțin salutare. Introduc aici și proiectele care privesc războaiele. N-aveam nevoie de aceste războaie, poate, deși în ceea ce privește obiectivul reducerii populației, războaiele pot fi privite de unii ca fiind salutare.
Deci, avem o supraîndatorare căreia nu i se mai poate face față.
3) Avem un SUPRACONSUM, al treilea element. Omenirea s-a învățat să consume. Să consume mult, să consume diversificat. Trebuie să consumăm – după părerea acestor guvernanți globali – trebuie să consumăm mai puțin și mai uniform.
4) Și al patrulea element este cel al NEÎNCREDERII. Există o neîncredere de data asta cronică între conduși și conducătorii.
Și opinia mea este că vina, și nu sunt populist, aparține conducătorilor, care de foarte multă vreme au început să ascundă tot felul de adevăruri, sau adevărurile esențiale față de cei conduși, desigur și secretul, confidențialitatea, discreția au meritele lor. Însă a transforma guvernarea în minciună este o decizie care, până la urmă, a dus la înstrăinarea popoarelor de cei care-i conduc în raport cu cei care le conduc. Au dus la ruptură de încredere, sau fractura încrederii între conduși și conducători. Ori dacă poporul nu are încredere în tine, dacă oamenii n-au încredere în tine, n-ai cum să-i conduci decât prin metode precum ar fi teroarea, tot cum ar fi, în continuare spun minciuna ș.a.m.d. Un politolog celebru pe care-l știi, fără îndoială, George Friedman, spunea: „A guverna astăzi înseamnă a minți”. Deci nu spun numai eu. A guverna înseamnă a minți. Dacă vrei să guvernezi, minți. Eu nu sunt de acord cu această metodă pentru că, știi foarte bine, ne mințim adesea copii. Nu vor să înțeleagă și atunci le spunem că va veni Bau-Bau, sau va veni vrăjitoarea sau alte lucruri. Sau le spunem că le vom da luna de pe cer dacă ei mănâncă, mâncarea pe care le-am făcut-o sau dacă se spală pe mâini, dacă sunt cuminți îi mințim. Nu știu dacă e chiar bine să facem asta sau nu. Dar acolo există o explicație: copii nu pot înțelege, ei au încă o capacitate de înțelegere mică și discernământ aproape zero. Dar dacă îi tratăm pe adulți așa cum îi tratăm pe copii și ei ne vor răspunde nouă așa cum copiii le răspund părinților lor. Deci astăzi noi, conducătorii – eu nu fac parte în acest moment din clasa conducătoare – dar conducătorii lumii, conducătorii statelor primesc din partea popoarelor răspunsuri infantile, pentru că ei au tratat decenii, dacă nu secole popoarele ca și când ar fi persoane infantile. Ăsta este răspunsul. Nu e vina oamenilor că dau răspunsuri infantile. Este vina celor care au folosit această metodă de a-i trata pe oameni ca pe niște persoane incapabile să înțeleagă și să fie parteneri egali în jocul politic.
Aceste lucruri suprapopulare, supraîndatorarea, supraconsumul și criza de încredere toate acestea îi fac pe unii să zică că putem merge mai departe cu societatea umană decât dacă reducem libertățile, dacă reducem consumul și dacă îi disciplinăm pe oameni prin frică. Uitați-vă la televizor sau citiți presa și vedeți că tot ce spun se verifică în fiecare zi. Și în acest proces mondial nimeni nu poate să facă excepție. Ăsta este răspunsul la întrebare: nimeni nu poate să facă excepție pentru că, pe de o parte poate crea idei, da idei altora, dar pe de altă parte, poate să dea idei în propria țară, în propriul loc în care se găsesc și să constate pe de o parte că unii cer libertăți, așa cum au alții, iar alții, acești alții din urmă cer mai multe libertăți decât cele care le-au fost date. Că vorba aia: pofta vine mâncând. Opinia mea, ca să nu fiu greșit înțeles, și închei cu o frază, dragă Cozmin, opinia mea este aceea că o asemenea abordare, deși pare logică, sau este în felul ei, logică, este greșită. Este greșită nu din punct de vedere logic, ci este greșită din punctul de vedere al efectelor. Ea este antiumană, este antisocială, este anticulturală. În aceste condiții cred că trebuie să găsim alte metode și eu cred că există alte metode care să ne facă să trăim decent, în libertate, cu populația atâta câtă este ea astăzi, redistribuind instrumentele care permit perpetuarea vieții în condițiile unei calități a vieții rezonabile.
COVIDOCRAȚIA A BIRUIT TOCMAI PENTRU CĂ OAMENII PREFERĂ SĂ SE MINTĂ. PE ACEDST FOND SE PREGĂTEȘTE IMPUNEREA MODELULUI DE DESPOTISM ORIENTAL.
Cozmin Gușă: Aș vrea să nu părăsim această zonă de discuție pentru că ea curge foarte bine și eu aș veni, uite, hai să vizualizăm sfârșitul pandemiei. Pandemia se va sfârși cumva. Dar această pandemie care s-a desfășurat exact cum ai prezentat-o și tu ca o prosteală la care au achesat majoritatea populației, cvasitotalitatea clasei politice din diversele țări de pe glob. Pentru că la fel cum America s-a developat în campania din 2020 că e lipsită de libertate de exprimare, că nu mai există libertate de exprimare, că presa funcționează ca niște agenții de PR plătite de către potentații vremii împotriva oricui deranjează într-un fel sau altul. Deci s-a terminat cu mirajul democrației și a exprimării libere în Statele Unite, din nefericire. Tot la fel, în urma acestei prosteli colective oamenii inteligenți care nu s-a reușit cu ei să fie imbecilizați până în acest moment vor fi, pornind de la noi doi, să spunem că am fi inteligenți. Și apropo de inteligență, excepționala cartea pe care mi-ai dat-o ieri, am citit-o pe avion, pe cursa până aici, Lista lui Severin. România de la subiect la obiect al geopoliticii.
Adrian Severin: Glumind, înseamnă că ai dormit în avion dacă ai putut să citești.
Cozmin Gușă: Da, daaaa. Deci, presupunând că noi am fi inteligenți, totuși, după ce vedem această prosteală colectivă și ne gândim la zecile de mii dintre cei care ne ascultă, cum se vor mișca ei în această lume gândindu-se că au asistat un an, doi ani cât o să țină pandemia asta, la această prosteală. Că au fost obligați să înghită doar minciuni. Că ce ni s-a spus la televizor nu a fost conform realității. Se termină pandemia, se presupune că se termină și cu minciunile? Nu. Aceste minciuni vor perpetua pentru că cei care au mințit, exact în sensul discuției pe care ai făcut-o tu despre minciună, se vor fi obișnuit cu minciuna, că le merge bine și vor găsi alte spețe pe care să mintă populația, alte prosteli colective din care să se facă bani. Adică ajungem într-o lume asemenea unui ospiciu în care până și medicii sau cei care sunt acolo sunt atinși de această boală. Deci cum crezi tu că vom putea ieși din prosteala colectivă din pandemie și care vor fi damage-urile, care vor fi efectele. Eu, uite, acuma noi asta facem și știind adevărul de atât de mult timp, nu mai suntem atât de surprinși. Dar, Adrian gândește-te te rog că sunt foarte mulți oameni inteligenți care, doar cu ocazia pandemiei și-au dat seama cât de mare este minciuna democrației și cât de tare s-a defectat lumea. Poate că nouă ni se pare banal pentru că discutăm de mulți ani aceste lucruri. De cca 20 de ani discutăm tot așa. Dar oamenii între ei, cei de bună credință și inteligenți descoperă acest lucru și această prosteală colectivă doar acum în pandemie. Ce vor face acești oameni după pandemie? Cum se vor purta ca cetățeni, ca lucrători, ca profesioniști, ca oameni?
Adrian Severin: În primul rând cred că a fost mult mai ușor să intrăm în această covidocrație, cum o numesc eu, această conducere sau pandemocrație, conducere prin instrumentul pandemiei, prin instrumentul covidului, decât să ieșim din ea, să renunțăm la ea, pentru că cei care au indus-o, cei care au construit această covidocrație vor trebui să răspundă pentru ceea ce au făcut sau vor crede că trebuie să răspundă pentru ceea ce au făcut de îndată ce regimul acesta covidocratic încetează. Se știe că adesea la schimbările de regim, pentru că noi discutăm acuma nu despre pandemie ci despre un regim politic, atenție. Pandemia există, este o boală cu efecte neplăcute pentru foarte puțini, cu efecte așa și așa pentru destui și pentru majoritatea absolut indiferentă, fără efect. Dar noi vorbim că pandemia aceasta, Covid 19, este un regim politic, de fapt. Și la schimbarea de regim totdeauna cineva e chemat să răspundă. Mulți sunt chemați pe nedrept, pentru că nu au fost implicați în crime. Alții pe drept. Și toată lumea știind că urmează o asemenea decontare, un asemenea decont încearcă să se ferească de el. Cum te poți feri? Păi cel mai simplu este să continui regimul, să nu-l lași să se schimbe. De aceea eu cred că mulți se tem, imaginați-vă de pildă, ce s-ar întâmpla cu domnul Arafat dacă ar ști că mâine se declară că nu mai există această pandemie, că totul s-a rezolvat, nu mai e nici o problemă și oamenii, fericiți, ar ieși din case fără mască, fără știu eu, alte măsuri de precauție și vor începe să întrebe „Dar Arafat ăsta ce-a făcut frate în anii ăștia? Ce se întâmplă?” ș.a.m.d., și doar încerc să descriu o situație obiectivă și să spun că dânsul neștiind ce se va întâmpla, și neștiind ce trebuie să răspundă, și neștiind dacă răspunsurile lui vor fi luate în seamă. Pentru că de multe ori vine un radicalism teribil în noul regim, vine un iacobinism, vine un extremism și acolo nu mai poți să te aperi. Nu mai poți să spui lucruri, adică lucrurile pe care le spui nu totdeauna sunt luate în considerare. Și atunci care e reacția lui? Încă nu s-a terminat boala, încă mai e, v-ați vaccinat? Nu contează, foarte bine, vaccinați-vă și în continuare rămâneți încuiați în casă. Cum, v-ați vaccinat ieri? Păi mai vaccinați-vă și azi o dată. Vaccinul acesta este excepțional, este obligatoriu și trebuie repetat în fiecare zi. Foarte greu se va ieși din acest sistem, asta pe de-o parte. Pe de altă parte, oamenii preferă să sufere decât să recunoască că suferința lor este rezultatul faptului că s-au lăsat înșelați. Oamenii nu acceptă, în marea lor majoritate să recunoască că au fost fraieri. Și atunci preferă să-și prelungească suferința decât să recunoască că s-au lăsat înșelați. Că s-au lăsat mințiți. Deci, iarăși, în ziua în care, eventual, lucrurile ar deveni vizibile, deși eu mă gândesc că ele sunt deja vizibile, deja totul se vede, dar în fine, în ziua în care ele vor deveni oficial, ceea ce vedem astăzi, va deveni o informație oficială, în ziua aceea foarte mulți vor spune: „nu-i adevărat, cum adică am fost mințiți? N-am fost mințiți. Ne-au păcălit pe noi? Pe mine, domnule, cum să mă păcălească, pe mine nu mă păcălește nimeni, domnule. A fost viroză, a fost dramă, a fost tragedie. Ce n-ați văzut morți peste tot. Ce contează, au fost la cimitir, sigur că da, a fost totul bine ținut în mână ca să nu ne molipsim”. Fără să se gândească nimeni că virusul nu trăiește pe cadavre. Deci, toată povestea asta cu înmormântările cu oameni goi, cu orori, ș.a.m.d. Virusul nu trăiește pe cadavre, trăiește pe celula vie din care se alimentează. De asemenea el nu are mijloace proprii de mișcare, de deplasare. Dacă el este în sicriu cum iese de acolo ca să ne infecteze? Ce fenomene se produc ca să-l scoată de acolo? Deci în ciuda acestor fapte, oamenii care de teamă nu văd realitatea de azi, mâine când această amenințare, eventual va fi declarată ca dispărută vor spune că n-au fost înșelați și că amenințarea a existat și bine s-a făcut ceea ce s-a făcut, chiar dacă asta va însemna să spună: bine a fost că ni s-au luat libertățile și dacă a fost așa de bine, acceptăm să ne fie luate în continuare.
În al treilea rând, totuși eu cred, și poate acesta e lucrul cel mai important, eu cred că dacă am intrat în covidocrație ca urmare a nevoii de a se da răspuns unor probleme reale, pe care le-am menționat mai devreme: suprapopularea, supraconsumul și lipsa de încredere în conducători, dacă acestea au fost motivele reale, eu cred că se va ieși în momentul în care cât de cât terapia acestor boli va fi găsită și acceptată. De fapt, terapia așa cum au conceput-o este găsită, respectiv reducerea libertăților. Și probabil că vom avea un alt regim care va înlocui regimul covidocratic dar în care nu vom mai purta mască, pentru că nu mai e oficial amenințarea aceasta a unui agent biologic. În schimb, vom intra în casă de la 6 seara până la 6 dimineața pentru că e mai bine să fie mai puțină lume pe stradă. Vom accepta că nu putem avea demonstrații, proteste la care să se adune mai mult de o sută de oameni. Vom accepta că, mă rog, a fost viroză, a fost grav, s-a întrerupt economia. Deci nu mai putem mânca atât cât am mâncat înainte și după aia ne vom obișnui, după ani de la despărțirea de Covid, vom accepta că trebuie să consumăm cam toți aceleași lucruri. Nu mai merge să mergi la restaurantul libanez și să ai cinci feluri de mâncare la antreu și trei la principal, ci te mulțumești cu un singur fel, cu o cantitate ceva mai redusă, că asta e bine și pentru sănătate ș.a.m.d. Că nu e nevoie să avem atâtea variante de îmbrăcăminte și de încălțăminte, că o salopetă este suficientă. Dacă ceva vă spune că există deja niște precedente prin Asia, înțelegem că secolul Asiei înseamnă mult mai mult decât avem noi în gând astăzi că a explodat progresul tehnologic în Asia și că va veni de acolo progres tehnologic peste noi, dar va trebui să vină și disciplina asiatică peste noi, va trebuie să vină și frugalitatea asiatică peste noi ș.a.m.d.
Aceste trăsături, să zicem, ale despotismului oriental ne vor fi impuse nu de Orient ci de Occident. Eu văd că în continuare se pregătește, după terminarea – asta am înțeles că a fost întrebarea ta…
Cozmin Gușă: Da.
Adrian Severin: … după ce se va termina amenințarea biologică, amenințarea virusului, presupunând că se va termina cândva, cu multă greutate, cum am spus, întrucât unul nu vrea să accepte că mințit sau să fie judecat pentru că a mințit, celălalt nu vrea să accepte că s-a lăsat mințit. Dar când totuși se va termina lucrul acesta vom constata că și fără virus vom continua să avem o viață în condiții de libertăți restrânse și aceste libertăți vor merge până la libertatea de a alege. Și când spun libertatea de a alege nu mă refer la libertatea de ne alege liderii ci libertatea de a ne alege ce mâncăm, libertatea de a ne alege cu ce ne îmbrăcăm, libertatea de a alege unde locuim și cum locuim…
Cozmin Gușă: Și la ce oră intrăm în casă.
Adrian Severin: Exact. Iar după aia, într-o zi, această lume ținută în frâu va exploda. Și atunci vom fi redescoperit avantajele democrației, atunci vom fi redescoperit avantajele libertății și va avea loc încă o revoluție. Așa cum totdeauna dictaturile au ajuns să fie răsturnate prin revoluții, revoluții care iarăși vor scoate gunoaiele la suprafață, ca orice apă care se umflă și scoate gunoaiele la suprafață. Pentru că revoluțiile, așa citite în cărți, sunt niște momente de glorie, dar ele sunt evenimente foarte neplăcute și foarte urâte care aduc în față, în fine, oamenii nu tocmai frumoși și morali ș.a.m.d. Deci nu este de dorit. Revoluția nu este ceva pe care să ne-o dorim, dar câteodată este inevitabilă. Eu asta văd că se va întâmpla. Vom trece de covidocrație, vom intra într-o perioadă de autocrație, vom intra într-o perioadă de conducere în continuare prin teroare și la un moment dat când teroarea asta se va transforma în nevroză și nevroza va exploda vom reveni la un sistem de libertate cât de cât rezonabil și la un sistem de organizare democratică a societății.
COVIDOCRAȚIA ESTE UN REGIM POLITIC ȘI IMPLEMENTEAZĂ CREDINȚA UNEI SECTE. MASIVITATEA PROTESTELOR DIN LUME LE-A ÎNCETINIT ÎNSĂ PROCEDURILE.
Cozmin Gușă: Se aude live chiar acum, dar din păcate sunt anunțurile din lounge-ul de aici de la Lufthansa.
Adrian Severin: Deci cafea și apă nu vă dau în schimb anunțurile sunt…
Cozmin Gușă: Ne zice oricum că trebuie să fim atenți, să nu mâncăm nimica, să nu bem nimic.
Adrian Severin: Și după aia să nu respirăm.
Cozmin Gușă: Să purtăm masca peste nas și peste tot, și vine anunțul ăsta la fiecare jumătate de oră, că e cu coronavirusul. Bine, spre deosebire de aeroporturile de la noi, aici, în Frankfurt spre exemplu au făcut un șir lung de lumini care sunt și nebulizatoare în același timp. Adică s-au adaptat extrem de rapid și luminile din aeroport au și calitate de a nebuliza mediul, ceea ce, bineînțeles că un stat puternic are posibilitatea asta.
Adrian Severin: Este și o afacere foarte bună pentru cei care au vândut acele lumini.
Cozmin Gușă: Din pandemie doar la afaceri ne putem gândi. Foarte interesant și de dorit acest gen de analiză, e clar că suntem în derivă. Deriva nu va putea să fie controlată, că de aia îi zice derivă, oricât s-ar chinui cei care îi stau în spate. Singura problemă care se pune este una a duratei. Să vedem când și cine se va trezi prima dată ca să conteste cu suficientă forță și expresivitate acest dat, acest fapt.
Adrian Severin: Eu stau și mă uit, bun, mai puțin în România, dar în alte părți protestele au fost extraordinare. După părerea mea există un calcul făcut. Adică cei care au gândit această covidocrație, instaurarea acestei covidocrații au estimat că s-ar putea să existe o anumită rezistență și au planificat cum să ia măsuri pentru a neutraliza rezistența respectivă. În opinia mea însă, masivitatea protestelor a depășit așteptările. Și știi de ce spun lucru acesta? Pentru că dacă nu le-ar fi depășit am fi văzut pași mult mai mari pe linia restrângerii libertăților. După părerea mea, în logica – eu fac un calcul obiectiv, nu spun nici ce vreau, nici de ce mă tem, nici ce-mi doresc, ci încerc să analizez lucrurile după anumiți parametrii pe care-i cunosc – deci, după părerea mea, așa cum s-a pornit, cum se pornise, ar fi trebuit să avansăm mult mai repede pe calea nelibertății, pe calea abolirii libertăților. Nu s-a mers atât de repede. Încă sunt destule libertăți și aceste proteste arată că există o dorință de libertate care probabil nu a fost estimată și care a frânat mersul înainte al acestui proces covidocratic. Cu toate acestea dacă ne gândim la manifestațiile care au loc, da, la demonstrațiile care au loc și ne imaginăm că ele s-ar fi produs înainte de apariția virusului SARS-COV2, observăm că asemenea proteste ar fi dus imediat la căderea guvernelor. Ai auzit de vreun guvern, cel puțin important, într-o țară importantă care să fi căzut din cauza acestor proteste? Nici vorbă. Se trimite poliție, jandarmerie, tot ce vrei, ceea ce ar fi fost aproape de neconceput cu câțiva ani în urmă, într-un context normal, și guvernele stau pe poziție. Este împotriva logicii politicului în general. În politică, spun eu mereu, este ca în rugby, îmi pare rău cu tu ești judoka și probabil că rugby-ul nu-ți place așa de mult.
Cozmin Gușă: Îmi place, îmi place foarte mult și mie.
Adrian Severin: Mie îmi place rugby-ul și câteva reguli importante din rugby se potrivesc perfect în politică. În rugby mingea se dă înapoi pentru ca echipa să meargă înainte, iar în rugby atunci când ești placat nu contează că tu ai fost slab, că celălalt a fost prea puternic, ești placat dai drumul la minge, nu ții mingea. Guvernele din toată lumea, la ora actuală, ca să folosesc terminologia rugby-ului sunt placate, sunt la pământ. Nici unul nu dă drumul la minge, nici unul nu înțelege să dea mingea înapoi pentru ca echipa să meargă înainte. De ce? Pentru că nu există înainte pentru aceste guverne. Pentru că ele nu mai reprezintă, dacă vrei, opțiuni politice. Nu mai reprezintă actori politici, ci reprezintă adevărate secte. Deja, cum să spun, ajungem la un adevărat misticism al covidocrației. Covidocrația este un regim politic și în același timp și în același timp este un regim care pune în aplicare credința unei secte. Există un fanatism al celor care conduc în acest moment. Sigur, întotdeauna fanaticii au avut și o doză de escrocherie în ei. Totdeauna într-un fanatic a existat și escrocul. Dar un om politic nu e fanatic. Un om politic face jocul ca să-și mențină puterea. Din cauza asta e mobil, e flexibil, dă mingea înapoi, echipa merge înainte, ajunge mingea la el, iarăși mai face câțiva pași înainte. Aceasta e specific inclusiv politicii unor state dictatoriale. Chiar și într-o dictatură, dictatorii mai fac unele concesii ca să poată să reziste sistemul. De data asta, vedem că nu se fac niciun fel de concesii. Aproape nici un fel de concesii nu se fac. Ori dacă se fac, se fac numai în acele zone marginale în care politicul mai funcționează – politicul clasic – în rest puterea a fost preluată și indiferent ce s-ar întâmpla nu i se dă drumul. Iar această lipsă de reacție față de proteste vine din credința fundamentală sau din credința că fundamental ideile pe care le-am adoptat sunt singurele juste și că la ele nu se poate renunța. E vorba nu despre o ideologie ci despre un adevărat fanatism cu care se aplică anumite precepte ale acestei sete covidocrate.
SECTANȚII DIN ROMÂNIA SUNT CEI DE USRPLUS, DAR ESTE VITAL CA EI SĂ FIE ELIMINAȚI DE LA PUTERE. ORICUM, SE VA CREA O CLASĂ POLITICĂ MILITANTĂ ÎNAFARA CLASEI POLITICE ACTUALE.
Cozmin Gușă: Aș vrea să trecem exact în această linie a protestelor ineficiente în criza din România care, acum în 15 minute de emisiune să analizăm acest lucru, se suprapune din nefericire, cu ceea ce se întâmplă nu departe de noi, în Ucraina. O situație internațională extrem de tensionată care bineînțeles că afectează în primul rând vecinii, cum suntem noi. Indiferent că vorbim despre ce se va întâmpla în Marea Neagră sau ce se va întâmpla pe teritoriul Ucrainei, deopotrivă suntem vecini, suntem acolo și suntem în bătaia puștii și prin prisma statului nostru de insulă proamericană, cu niște americani care sunt implicați acolo în Ucraina. Dar vin la noi. Protestele nu l-ar fi dat jos pe băiețelul ăsta de la Sănătate pentru că, e limpede că oricât s-ar fi dus oamenii, și s-au dus săracii, în peste 100 de orașe au vrut să facă câte ceva, nu s-ar fi ținut cont de ei. A venit demiterea lui doar în momentul în care gesturile erau de frondă totală și de natură să aneantizeze și bruma de autoritate pe care o mai avea Cîțu ca prim-ministru. Și atunci, bineînțeles că fiind afectat direct și Iohannis, pentru că el l-a pus pe Cîțu prim-ministru și ricoșa și la el această insubordonare clară, apropo de pretextul publicării în Monitorul Oficial a unor decizii de carantinare, vezi tot în covidocrație, tot un element din covidocrație. S-a luat această decizie și se petrece, practic, o furtună într-un pahar cu apă în acest moment în care ăștia din secta USRPLUS, că li se potrivește lor cu precădere această etichetă de sectanți, urlă foarte tare pentru ca să nu mai luăm în seamă lipsa de profesionalism clară și totuși lipsa de maturitate. Poți să-l tratezi pe băiatul ăsta maximum ca pe un băiat de liceu în comportament și-n exprimare, pe acest mic Voiculescu care a plecat de la minister. Deci ei urlă că nu știu ce nu s-ar fi respectat tocmai pentru ca să facă gălăgie suficientă să nu se mai ia în seamă faptul că au pus un incompetent pe o poziție care de fapt le marchează incompetența globală și fanatismul dublat de escrocherie are aici diverse – să spunem – măsuri. Probabil Cioloș e mai puțin fanatic, dar mai mult escroc; altul, Bulai ăla o fi mai mult fanatic și mai puțin escroc, adică plus, minus 50% se joacă fiecare, apropo de termenul pe care l-ai propus. Și atunci prima mea întrebare vine așa, legat de criză: cum se va sfârși? Care este prognoza ta, ai participat la foarte multe scandaluri politice, ai fost protagonist, știi cum se discută în coaliții, știi cum se negociază? Desigur scăzând foarte tare nivelul persoanelor care negociază acum este greu de presupus, trebuie să te cobori practic la nivelul lor ca să-ți dai seama cam ce-ar fi în stare să facă, trebuie să te cobori, asta e evident. Dar cum crezi că se va derula în continuare pe termen scurt acest scandal în Coaliția de guvernare?
Adrian Severin: Aici pot să încerc să prognozez, nu știu cu cât succes, dar pot să spun și ce cred că ar fi bine să se întâmple.
Cozmin Gușă: Da.
Adrian Severin: Așa cum spuneam și cum spuneai și tu, USRPLUS este o sectă. Partea cu PLUS-ul reprezintă, să spunem, mai mult persoane care știu ce fac, pentru că servesc unor interese externe, au un mandat venit din altă parte, a unor interese care nu sunt românești, dar USR este pur și simplu o sectă. Această sectă reprezintă la ora actuală, după părerea mea, cea mai mare amenințare la adresa siguranței naționale a României. Câtă siguranță națională mai avem nu știu, dar aia pe care o mai avem este pusă în pericol de prezența acestei secte în conducerea țării. De aceea ea trebuie înlăturată și eu sper că partidele, alea care sunt la ora actuală, vor înțelege cel puțin să facă acest pas. Acești oameni nici nu sunt aleși pe criteriul competenței. N-au nevoie de acest criteriu. Ei sunt aleși pe criteriul fanatismului, convingerii în ideile lor. Că, de pildă, sănătatea publică trebuie suprimată, că totul trebuie să fie pus la dispoziția marilor operatori privați, că proprietatea, zic unii, și ea trebuie suprimată, ș.a.m.d. Au o religie a lor. Și credința, mărturisirea acestei credințe e importantă și nu competența. Din cauza asta indiferent ce vor să facă, și atenție în istorie au mai fost asemenea situații, nu-i pentru prima oară, cine știe trecutul, eu nu vreau acuma să mă întorc istorie pentru că totdeauna comparațiile au limitele lor și mi-e teamă să nu devieze discuția spunându-se că nu e bună comparația. Nu comparația ne interesează, ne interesează ce se întâmplă. Doar atâta spun, că s-a mai întâmplat. Ce-a fost, ce este, a mai fost. Și ce-a mai fost, va mai fi. Deci aici e primul pas care trebuie făcut și sper că acest pas să fie făcut de celelalte partide politice care compun astăzi parlamentul și clasa politică românească. În al doilea rând, o mare problemă pe care o avem este că această clasă politică românească care, repet, ar trebui să vadă că dacă nu înlătură secta de la conducerea țării ea însăși se va prăbuși sub ruinele țării. Această clasă politică este la ora actuală o clasă închisă. Între clasa politică închisă – prin închis înțeleg asta: o clasă politică, o grupare de persoane care nu mai are canale de comunicare cu restul societății. Aceste canale de comunicare erau folosite pentru a se schimba idei, pentru a se schimba, știu eu, soluții, pentru a se lua pulsul societății, pentru a se calma societatea explicându-i ce se întâmplă în sfera politicului, dar era și un canal pe care se făceau schimburi nu numai de idei și de programe, dar și de persoane. Ieșeau unii din clasa politică și intrau alții în clasa politică din societatea așa-zis civilă. Aceste canale sunt obturate în momentul de față, clasa politică s-a închis în totalitate și a rămas la nivelul de nonvaloare la care a ajuns prin diverse procese depreciative care vin odată cu vârsta. Ce se va întâmpla în continuare, după părerea mea? Se va crea o clasă politică în afara clasei politice actuale. Neexistând comunicare între actuala clasă politică și restul societății, această nouă clasă politică, bună, rea, nu contează, se va crea în afara clasei politice oficiale. Noua clasă politică care se va crea spontan în afară nu va avea, însă, în aceste condiții ca obiectiv câștigarea alegerilor. Ce alegeri? Ce să câștigi? Deja vedem că indiferent cine câștigă alegerile, altcineva guvernează. Vedem că indiferent ce se decide la un referendum, altceva se întâmplă în sferele politice. Și atunci cum politică înseamnă totdeauna luptă pentru putere, nemaiexistând terenul alegerilor, pentru ca această luptă să se desfășoare, vom ajunge, inevitabil, la ceea ce americanii spun prin formula: Either ballot or bullet, Ori votul,ori glontele. Dacă se va ajunge, și mi-e teamă că se ajunge tocmai prin acest fenomen de închidere a clasei politice, la transformarea luptei politice dintr-o luptă pentru mandate în parlament, într-o luptă pentru obținerea Puterii în afara parlamentului. Această luptă nu se va putea da numai metafizic, nu se va putea da numai prin discursuri, prin simpozioane, prin articole, prin emisiuni la radio și televiziuni. Această luptă se va da în mod fizic, în priză directă, cu mijloacele unor asemenea confruntări care sunt volens, nolens mijloace contondente și mijloace violente. Mi-e teamă de acest lucru. Nu-l doresc, dar din calcul meu reiese că nu-l vom putea evita. Nu s-a evitat în trecut, nu văd cum l-am putea evita în prezent. Deci eu prevăd că dacă nu se produc niște accidente fericite, ca să le spun așa, dacă nu se desfundă rapid aceste canale de comunicare între sfera politică și societate, între clasa politică și societate vom ajunge, într-adevăr, la o izbucnire a violențelor, care într-o primă fază, pe fondul suspendării Constituției, a unei legislații aberante și contradictorii se va exprima ca anarhie. După care vom urma procesul de curmare a anarhiei care se realizează prin tiranie, cum ar spune Platon. Nu-mi iese din calcul altceva, nu e vorba de voința mea, nu e vorba că așa trebuie. Eu spun ceea ce-mi iese din calcul că va ieși.
RĂZBOIUL DIN REGIUNE PARE ACUM UN ZĂNGĂNIT DE ARME, DAR MI-E TEAMĂ CĂ VA DEGENRA CU ROMÂNIA ÎN ROL DE VICTIMĂ DE SERVICIU.
Cozmin Gușă: Prezentarea a fost extrem de clară și faptul că suntem tratați totuși ca niște cetățeni expirați, adică din unghiul Puterii nu mai avem acele drepturi pe care ni le dă faptul că noi contribuim, am contribuit, ei își plătesc salariile din banii pe care noi îi dăm, probabil că revolta va putea să însemne și elemente de tip anarhic, pentru că, aici nu prea este de ales.
Și am o ultimă întrebare, care sună așa: nasul tău extrem de exersat îți spune că se încearcă odată cu această criză guvernamentală și o schimbare de prim ministru sau de structură de guvern care să se adapteze unor posibile condiții de război în zonă în care noi o să trebuiască să batem pasul de defilare indicat de către Unchiul Sam?
Adrian Severin: Vreau să spun că în dimineața asta, cineva mi-a trimis o fotografie făcută cu telefonul, cum se face acuma, a unei ordin de concentrare. O persoană este chemată sub arme, rezervist, mi se pare că avea grad de plutonier, sau ceva de genul acesta, deci subofițer este chemat pentru pregătire, scrie acolo, în vederea războiului. Sigur, e vorba de un formular tip, prin asta nu se spune chiar că urmează războiul, dar …
Cozmin Gușă: Dar nu s-a mai întâmplat în ultima vreme. Nu s-a mai întâmplat să fie concentrări în ultima vreme.
Adrian Severin: Eu n-am auzit și cel care mi-a trimis acest ordin, fotocopia lui, deci este real, a făcut-o exact din acest motiv. Deci sunt chemați, potrivit legislației, sigur există legislație, pentru concentrare în vederea pregătirii, mă rog antrenării, pentru situații în care armata este necesară.
Aici, eu stau și mă uit și eu spre decăderea, până la urmă a clasei politice a aliaților noștri. În mod normal dacă ei se pregătesc de război, personal, cred că totuși mai există oameni care zăngăne armele pentru a se pune într-o poziție mai favorabilă negocierilor. Opinia mea este că și americanii, și rușii, și chinezii, și iranienii, și toți, și nemții, și francezii, toți încearcă mai degrabă să se pună într-o poziție favorabilă negocierilor și de asta zăngăne armele.
Cozmin Gușă: Ei zăngăne și din noi, adică și din România, văzută mai degrabă ca un accesoriu.
Adrian Severin: Exact. Ei zăngăne din noi, absolut. Sigur, acest acord tehnico-militar cu Ucraina în condiții normale n-ar avea o mare semnificație. Dar atunci când tu, și evident unii spun „asta nu înseamnă că noi acuma le spunem ucrainenilor că mergem alături de voi la război cu rușii”. Numai când știi că se pune problema unei confruntări militare între țara A și țara B, dacă tu te duci și începi să furnizezi arme, sau piese componente pentru armament, sau altă tehnologie militară, sau servicii pentru întreținerea armelor unei țări A, înseamnă că într-un fel tu te pui într-o poziție adversă, neprietenoasă unei țări B, și dacă țara B are mușchi, reușește să-ți atragă atenția că ai supărat-o, ceea ce nu cred că este în folosul tău. Deci zăngăne armele și prin România.
Am confirmarea că accelerarea acestui acord este ca urmare a unei solicitări a partenerilor noștri strategici. Probabil că și aceste măsuri de concentrare, sunt și ele sugerate. Că ele se aud, ele circulă, măsurile acestea se aude despre el și atrag atenția: Uite, România se pregătește, deci va fi ceva. Repet, acest zăngănit. Problema este că jocul acesta riscă oricând să degenereze și să scape de sub control. Asta este de fapt temerea mea cea mai mare. Nu atâta că oamenii vor războiul, ci oameni care nu vor războiul, dar se joacă de-a războiul, pot să scape jocul de sub control și din joc el să devină război și să devină realitate. Bun, dar dacă totuși avem în vedere o asemenea posibilitate, și nu o putem exclude, eu dacă aș fi american, conducător al Americii, conducător NATO (sigur nu secretarul general adjunct al NATO, ci un conducător real, un decident real), atunci aș zice: „Am nevoie acum în România, în țările mele aliate, de conduceri adevărate, puternice, respectate, credibile în țara lor, urmate de cetățeni”. Și atunci dacă gândesc așa, și mi se pare că este logic să se gândească așa, atunci Guvernul Cîțu n-ar trebui să mai stea nici 24 de ore. Partea proastă este că nu prea știi ce să alegi nici din Opoziția mai mult sau mai puțin formală. Dar, în orice caz, ceva, ceva, s-ar putea găsi. Cum spuneam: să se elimine această sectă care este reprezentată de USRPLUS, să se încerce un fel de uniune sau un guvern minoritar ce poate fi susținut de o majoritate parlamentară. Să se extragă din ceea ce există actualmente oamenii care încă mai sunt – că mai sunt câțiva oameni serioși – să se aducă din rezervă, de ce să-i aducem din rezervă numai pe militari, hai să-i aducem din rezervă și pe oamenii politici, și pe cei care administrează civil țara.
Cozmin Gușă: Într-adevăr, în caz de necesitate așa ar trebui. Îți mulțumesc încă o dată pentru discuție, eu din Frankfurt, tu din frumosul București.
Adrian Severin: Avantaj eu.
Cozmin Gușă: Și te rog să-mi dai mesaj să-mi spui dacă preferi un Vinho Verte sau un vin de Porto pentru că mergând la Lisabona trebuie să vin cu ceva la mine, având în vedere că o discuție viitoare trebuie și udată …
Adrian Severin: Desigur, întotdeauna e bine ca dialogul să fie și băut nu numai vorbit.