Pilotul Cezar Osiceanu a făcut niște declarații în legătură cu modul în care trăiesc piloții și de ce aceștia își merită salariile.
“Aproape toată lumea in teorie, este de acord că meseria de pilot de avion este printre cele mai periculoase, pline de adrenalina, dificile, etc.
Aproape toată lumea crede că salariile piloților sunt imense
A crescut însă numărul celor care consideră că a fi pilot nu este mare lucru, că zboară pilotul automat pentru ei, că se plimba doar de colo colo în uniformă și cu ochelari de soare șmecheri șamd etc șamd.
Ca de obicei, realitatea bate filmul așa că trebuie să știm câteva amănunte “neînsemnate” cum ar fi:
- Meseria se practica in condiții de mediu OSTILE VIEȚII! Pasagerul se duce la destinație dar avionul este readus acasă de piloți care, vor nu vor, urcă de doua ori cel puțin pe zi la o înălțime de 1500-1700 m.
Ca o dovadă că sunt condiții ostile vieții, în afara avionului trebuie să vedeți cam prin ce trec alpiniștii pe Himalaya, iar în interiorul avionului la modul în care vi se umflă picioarele în pantofi în timpul zborului - Programul de lucru este cel puțin deosebit! Piloții lucrează în Weekend, de Crăciun, sărbători, noaptea, ziua, la orice ora din zi sau din noapte, ducându-vă in concediu, la serviciu, la plimbare etc. Știți orele acelea târzii din noapte sau matinale, sau când afară este o vreme de să nu dai un câine afară din casă? La acele ore piloții trebuie să performeze constant ca totul să fie bine și dumneavoastră să fiți în siguranță deplină!
- Pregătirea necesară pentru a deveni și a rămâne pilot este mai mult decât infernală!
Până la a deveni pilot se face școală grea, se dau examene grele, nu merge să copiezi, iar când ești pilot profesionist odată la 6 luni dai examene teoretice și practice din toate materiile plus toată cartea de cașuri speciale posibil a se întâmpla la tipul de avion pe care îl zbori. Nu iei unul dintre aceste examene, nu zbori și punct! Și nu merge pe pile, șpagă, etc.
Pregătirea fizică implică și o groază de renunțări si abțineri. Dacă fumezi ești obligat să te lași, dacă vrei o banală bere înainte cu 12 ore de cursă îți pui pofta în cui, nu poți lua nici un medicament fără acordul medicului companiei, faci vizita medicala anuală obligatorie și o iei, zbori, nu o iei, nu zbori ! - Viața personală? O glumă tragicomică evident! Tu mergi de Crăciun să îl vezi pe Moș Crăciun la el acasă dar pilotul revine cu avionul și ajunge acasă unde familia doarme demult și doar luminițele din brad îl mai ajută să se strecoare în pat rupt de oboseală!
Sâmbete, duminici, sărbători în familie cumva? O statistică arată că un pilot petrece aceste lucruri banale împreună cu familia doar în procent de sub 20% în întreaga cariera. Până și pentru înmormântarea membrilor de familie sau apropiaților trebuie să ceri voie să te scoată de pe planul de zbor si nu de puține ori
Conform unei Directive europene (în Romania este ilegal aplicată de unele companii aeriene deoarece Consiliul Europei a recunoscut ca se aplică obligatoriu Codul Muncii ca fiind mai restrictiv decât Directiva) piloții sunt cei care pot munci opt zile consecutiv cu două zile libere si un total de 5-7 zile libere pe luna în cicluri nelimitate.In timp ce dumneavoastră care munciți doar 5 zile pe săptămână, aveți 4 weekenduri, în timpul weekendurilor și sărbătorilor legale, vă gândiți când se introduce programul de muncă de 4 zile pe săptămâna! - Costurile vieții de pilot? O altă glumă scumpă rău!
Prețul școlarizării făcute până la ajunge pilot de linie conform tarifelor publicate in Romania pe site-urile școlilor de profil este de minim 60 de mii de euro fără cheltuielile suplimentare legate de transport, cazare, etc
Ajuns la linie compania angajatoare te pune să plătești trecerea pe avionul respectiv cu tot ce implica aceasta: școlarizare, simulatoare, cazare la simulator, examene, zborurile, școala, etc. etc., un minim de 30.000 euro.
În plus, în România piloții sunt singurii care plătesc de la introducerea CAS-ului 32% în timp ce dumneavoastră plătiți doar 22%
La pensie piloții de la Tarom constată că pe puncte stau execrabil, pentru ca deși au cotizat mai mult în procente și în mod real, salariul lor în lei este mic, venitul de baza se realizează din diurnele în valută neimpozabile iar salariul pe economie la care se raportează calculul creste mereu. Aceasta se întâmpla pentru că au fost înșelați efectiv de stat cu Legea 223, care acum este în pragul anulării ei si trecerea la modul de calcul al pensiei pe puncte.
După aceasta scurta trecere in revista sa revenim la subiectul principal, astfel:
- un copilot de avion mediu curier Airbus 320/ Boeing 737 in SUA câștigă lunar, începând de anul acesta după renegocierea salarială făcută de sindicatul piloților din SUA și Canada, 25.000 USD minus 10% taxe și impozite pe venit cu o medie de 5-600 ore de zbor anual
- în România la compania Wizzair un pilot comandant pe Airbus 320 câștigă între 8 si 10 mii de euro in condițiile in care este plătit prin Malta pentru că acolo impozitul este de 5% in loc de 16% precum in Romania si zboară 900 de ore pe an
- la Tarom, după “negocierea” CCM-ului de către un sindicat din care piloții sunt reprezentați sub 5%, un copilot pe Boeing sau Airbus are 6.300 RON salariu fără sporuri si după achitarea taxelor venitul lui este in medie de 3.000 euro lunar deși zboară cam 800 ore anual
- la Ryanair cu baza in Romania un comandant de Boeing 737 rămâne net cu 7.000 euro lunar si zboară 900 ore pe an
Și toată lumea își pune întrebări de genul: - cum este posibil ca piloții la Tarom să aibe așa puține venituri la așa un volum de muncă
- cum fentează Wizzair statul roman plătind prin Malta salariile piloților și nu se impune plata lor în Romania, care pierde astfel sume importante
- de ce este atât de mare diferența între veniturile piloților din România, dar si între cele din România si USA?
- de ce România și UE permit crearea de politici de cartel din partea companiilor aeriene în condițiile în care necesarul de piloți este de circa 100.000 piloți noi anual la nivel global iar capacitatea de producție de doar 15% tot la nivel global? In SUA astăzi sunt cu 10.000 de piloți mai putini decât necesarul actual, mult mai mic decât cel estimat pentru următoarea decada.
Doar ca politicienii se vaită ca niște babe, se ceartă la fel, dau vina unii pe alții, ne mint la televizor de zor, și când sunt în avion promit marea cu sarea iar după aterizare uită total ce au promis!”
N.A. Poza din antet reprezintă o grevă a piloților americani, care deși au condiții mai bune decât cei din România au greve sistematice pentru salarii mai ridicate și ore de lucru mai puține.