(analiză Kathimerini, preluată de SOLIDNEWS)
Li Chiang, cel mai relevant oficial din zona economică a Chinei, are un palmares pro-business care va face din mandatul său un test al capacității sale de a tempera tendințele intervenționiste ale președintelui Xi Jinping.
Li Qiang, în vârstă de 63 de ani, care se așteaptă să fie numit premier al Chinei sâmbăta viitoare, se confruntă cu o încetinire a celei de-a doua ca mărime economie din lume, care traversează o revenire după pandemia de COVID-19 , cererea globală redusă de exporturi, creșterea prețurilor etc., o evidentă creștere a SUA , o forță de muncă în scădere pe plan național și o populație chineză din ce în ce mai îmbătrânită.
Xi Jinping , care a consolidat sectorul de stat, a spus că dorește ca partidul de guvernământ să revină la „misiunea sa inițială” de lider economic, social și cultural al Chinei. Acest lucru a fost însoțit de un control mai strict al anumitor industrii, de o cenzură mai agresivă a televiziunii și a culturii pop și de implementarea unui sistem de „puncte sociale” care sancționează cetățenii pentru diferite tipuri de infracțiuni.
Acum, observatorii urmăresc dacă Li poate dezvolta politici realiste în timpul mandatului său de cinci ani. Însă procesul de luare a deciziilor politice din China este opac, ceea ce face dificilă analiza direcției în care o va lua țara, mai ales pentru observatorii externi.
Așteptările se bazează pe performanța lui Li ca șef de partid în cel mai mare oraș al țării – Shanghai – și ca guvernator al provinciei vecine Zhejiang, un centru de afaceri mici și mijlocii foarte important. Și – poate cel mai important – în ce privește legăturile sale strânse cu Xi.
Li a fost citat spunând într-un interviu din 2013 pentru prestigioasa revistă de afaceri Caixin că oficialii ar trebui „să-și retragă brațul lung al guvernului, să-i tempereze pe sceptici, să îi atragă pe cei entuziaști”.
Li a salutat oamenii de afaceri din provincie ca fiind ”cea mai valoroasă resursă a acesteia”, dându-l exemplu pe miliardarul Jack Ma și a subliniat necesitatea reducerii birocrației în administrația al cărei șef era.
Dar, pe de altă parte, Li a impus și unele controale stricte de către stat, inclusiv reguli menite să prevină răspândirea COVID-19. Când administrația sa locală nu s-a coordonat cu politicile naționale stabilite de președinte și echipa sa, el a (sau a fost presat să….) urmeze în cele din urmă linia centrală, care era considerată, printre altele sau mai presus de orice, un factor cheie în progres.
Sub președintele Xi, oamenii de afaceri au fost afectați nu numai de controale politice mai stricte și restricții împotriva COVID-19, ci și de un control mai atent al comerțului electronic și al altor domenii ale tehnologiei. Reglementările antitrust și securitatea datelor au făcut să dispară miliarde de dolari din valoarea de piață a companiilor chineze. Beijingul face, de asemenea, presiuni asupra afacerilor și proprietarilor de companii să plătească pentru programele sociale și inițiativele de dezvoltare a cipurilor și a altor tehnologii inovatoare.
Născut în provincia Zhejiang, Li a studiat ”automatizarea agriculturii” și a urcat în rândurile partidului comunict în provincia sa, treaptă cu treaptă. În 2003, a început un program de MBA la Universitatea Politehnică din Hong Kong, un element relevant pentru că el este comun între oficialii ambițioși ai partidului.
Priscilla Lau, fost profesor universitar și fost reprezentant al Hong Kong-ului în Parlamentul Chinei, a spus că Li a participat la cursurile ei despre economia de piață liberă din Hong Kong și a spus că și-a amintit de Li și prezența lui la curs, apoi de momentul când s-au întâlnit la Shanghai în urmă cu mai bine de un deceniu în urmă.
”Pare foarte harnic”, spuse Lau.
Relația lui Li cu Xi a început în anii 2000, când acesta din urmă a fost numit șef al partidului în Zhejiang. După confirmarea lui Xi la Beijing și numirea sa ca secretar general al partidului, Li a fost promovat în funcția de guvernator provincial în 2013, rolul nr. 2 în guvernul provincial.
Trei ani mai târziu, Li a fost numit președinte al partidului în provincia Jiangsu, o putere economică de pe coasta de est a Chinei – aceasta fiind prima dată când ocupa un mandat în afara provinciei sale natale. În 2017, a fost numit șef al partidului din Shanghai, un rol pe care Xi l-a deținut înainte de a-și asuma rolul central de conducere al Chinei.
În Shanghai, Li a continuat să urmărească politici pro-business. În 2018, producătorul de mașini electrice Tesla a anunțat că va construi prima sa fabrică în afara Statelor Unite. A fost o decizie de pionierat fiind primul producător auto integral străin din China. Chiar și în timpul carantinei stricte din Shanghai pentru COVID-19 de anul trecut, fabrica a reușit să reia producția după o suspendare de aproximativ 20 de zile, a informat agenția oficială de știri Xinhua.
Vicepreședintele Tesla, Tao Lin, a spus că multe departamente guvernamentale lucrează aproape non-stop pentru a ajuta companiile să repornească operațiunile.
„Guvernul de la Shanghai a dat tot ce a putut”, a spus Tu Le, directorul executiv al Sino Auto Insights, o companie de consultanță din Beijing.
În chestiuni mai complexe, lucrurile nu au stat la fel de bine în ce îl priveste pe Li.
Deși Li a ajutat la negocierea unui acord între companiile chineze și europene pentru a produce vaccinuri, Beijingul a manifestat reticență și acordul căzut, a declarat Jürk Wutke, președintele Camerei de Comerț a UE. in China.
Înainte de acest episod, Li părea să aibă mai mult spațiu de manevră pentru a gestiona focarele mai mici de coronavirus în centrul financiar decât au majoritatea liderilor orașului. În loc să izoleze cartierele, guvernul a implementat blocări limitate ale locuințelor și locurilor de muncă.
Când varianta extrem de contagioasă „Omicron” a lovit Shanghai, Li a adoptat o abordare discretă până când guvernul central a intervenit prin sigilarea orașului. Carantina brutală de două luni în primăvara anului trecut a blocat 25 de milioane de oameni în casele lor și a perturbat grav economia.
Li a ieșit pe locul 2 în Partidul Comunist în octombrie, când președintele Chinei a încălcat ”regula” și și-a dat un al treilea mandat de cinci ani ca secretar general.
Spre deosebire de majoritatea predecesorilor săi, Lee nu are experiență de guvernare la nivel național, iar reputația sa a fost distrusă de aplicarea nemiloasă a carantinei de lungă durată în centrul financiar, care a fost criticată ca fiind excesivă.
Numirea sa așteptată pare să indice o capacitate excepțională de a recâștiga încrederea lui Xi, cea mai puternică figură a Chinei din ultimele decenii – aceasta fiind și trăsătura politică predominantă a viitorului premier chinez.
În calitate de premier, Li se va confrunta cu descreșterea rolului Consiliului de Stat, cabinetul Chinei, pe măsură ce Xi acaparează forță ”sustrasă” de la organele de partid și inducând ideea că partidul ar trebui să joace un rol mai important în societatea chineză. Cu toate acestea, unii comentatori cred că i se va acorda mai multă încredere și, prin urmare, mai multă influență decât predecesorului său, care a fost văzut drept rivalul lui Xi, nu protejatul său.
„Xi Jinping nu trebuie să-și facă griji că Li Chiang va deveni un centru separat al puterii”, a spus Ho Pin, jurnalist veteran și observator politic chinez. „Încrederea dintre ei îi permite, de asemenea, lui Li Chiang să lucreze mai proactiv și să-și împărtășească preocupările, oferind direct lui Xi informații și sugestii”.
Iris Pang, economistul șef al ING din China, îl vede pe Li mai mult ca un adept loial al voinței lui Xi decât ”o influență moderatoare”.
Li a fost pro-business, deoarece rolurile sale anterioare guvernamentale o mandatau, a spus Pang.
Caracteristica sa cheie, a spus el, este „eficiența sa uimitoare”.