Autor: Cezar Osiceanu
Ion sau ultima fiță la Guvernul României, care chiar are nevoie de multa vreme de inteligenta după câte prostii a făcut instituția, funcție de fiecare culoare politica îmbrăcată de membrii ei, a dat prilej de bancuri si glume dar a si marcat un pas important in IA la nivel național.
Asta pentru ca omenirea este la un nivel tehnologic considerat de unii mai pesimiști la marginea prăpastiei denumită autodistrugere iar de alții mai optimiști… deja in ea!
O sa lăsam filozofii alde Liiceanu, Boureanu etc comp sa ne lumineze si sa nu plătească dările la stat precum noi ăștia prosti si mulți care le plătim, si sa ne aplecam un pic asupra impactului lui Ion asupra frumoasei zâne a Aviației!
Aviația, spuneam mereu, este chintesența dezvoltarii societății umane la acel moment deoarece la ea, pentru ea sau in ea lucrează toate domeniile științei si culturii in mod direct si/sau indirect.
Componentele ce au creat si susțin zilnic Aviația sunt aceleași ca in cazul IA-ului si de aceea in teorie ambele ar trebui sa fie ca niște surori siameze!
Ei si acum începe balul adevărat deoarece apariția lui Ion la Guvern a fost precedata de o larga campanie a corporatiștilor ce conduc de vreo 10 încoace destinele superbei Aviatii mondiale.
Acești corporatiști, denumiți si “cioclii Aviației”, acționează precum in basmul cu mărul otrăvit si au solicitat organismelor internaționale sa se aprobe zborul avioanelor de linie cu un singur pilot uman in cockpit, locul celui de al doilea fiind luat de un Ion precum cel de la Guvern!
Reacțiile de respingere cele mai vehemente au venit deopotrivă de la piloții amenințati cu pierderea locurilor de munca si diminuarea veniturilor concomitent cu modificarea condițiilor de munca si așa foarte grele si periculoase cât si de la unii dintre reprezentanții acelor organisme si organizații, pasagerii nefiind consultați si asta știe tot …Ion de ce!
Corporatiștii cereau introducerea lui Ion la manșa din 2024, piloții refuzau si uite așa o tot dansau sarba pe furate pe frumoasa Aviatie fiecare cerând-o doar pentru ei!
Acum stand noi drept si judecând strâmb ia sa vedem cam cât costa doar cererea de logodna de astăzi a tânărului Ion, cost pe care tot noi pasagerii îl vom plăti volens nolens!
Astăzi se asigura in mod electronic următoarele servicii pana la urcarea pasagerului la bordul avionului
1. Serviciul de informare despre rute, orare, oferte etc
2. Serviciul de rezervare si cumpărare on line a biletului de avion
3. Serviciul de Checkin electronic
4. Serviciul de înregistrare si urmărire a bagajului
5. Serviciul de control a bagajului prin scanare
6. Servicii de cumpărare la bord de alimente, băuturi, diverse
In zona aceasta ar fi nevoie urgent de niște Ioni vajnici pentru a asigura deficitul imens de “furnici” cum sunt porecliți încărcătorii de bagaje, adică acei oameni care zilnic manipulează la un avion de tip Boeing 747 MAX sau Airbus 321 cu o medie de minim 220 de pasageri , fiecare având cele 2: de kg incluse in bilet rezulta o medie de minim 4 tone de bagaje in cala avionului la care se mai adauga si încărcătura cargo, posta, etc. Si ei au o medie de minim 10 curse zilnic pe tura lor!
“Furnicile” sunt plătite cel mai prost dintre toți angajații (la noi cu salariul minim pe economie) si o greva a lor produce pagube uriașe iar peste 35% din întârzierile avioanelor sunt provocate de activitatea lor.
Pentru a ușura activitatea si scurta timpul fabricanții de avioane au creat calele de bagaje in sistem containerizat dar doar pentru avioanele lung curier. Pentru cele mediu curier atât Boeing si Airbus refuza sa modifice calele pentru acest sistem containerizat deoarece
– se pierde mult din spațiul folosit in prezent după modelul cutiilor de sardele
– s-ar îngreuna avioanele cu surplusul dat de containerele metalice
– ar trebui dotate cu mecanisme de încărcare descărcare la avion toate aeroporturile din lume
In concluzie ca si la Guvern, este nevoie de Ioni dar nimeni nu ii concepe si nici oferă!!
In avion serviciile electronice pentru zborul propriu-zis sunt multiple:
– navigatie aeriana
– calcul de performante, central, etc
– celebrul Ckeck list
– piloții automați
– comunicații
– folosirea de programe generale sau interne pe tabletele IPAD din dotarea fiecărui pilot, tablete introduse conform programului Electronic Flight Bag la bordul tuturor avioanelor de transport de astăzi. Aceste tablete nu au fost prevăzute de către constructori la bord si s-au făcut pe genunchi si in graba niște prinderi pentru ele pe geamul lateral culisant al fiecărui post de pilotaj. Aceste prinderi cu tablete pe ele sunt incomode, constituie in real pericol pentru pilot in cazul unei aterizări fortate si reduce si mai mult spațiul si așa foarte îngust si greu accesibil in cazul părăsirii cockpitului pe geam in situații de urgentă!
– Internet
– etc
Apariția lui Ion in cockpit însă crează multe probleme pe care nimeni nu si le asuma cum ar fi:
A) I se face rău pilotului uman si nu apuca sa comunice la bord sau la sol situația lui. In cazul existentei la bord a unui al doilea pilotul uman acesta preia controlul avionului, comunica la bord si la sol situația, ajuta la imobilizarea pilotului incapacitat, folosește una din însoțitoarele de bord pentru a efectua manevrele cerute de checklist si aterizează avionul la destinație sau pe primul aeroport pe care il cunoaște (de preferat) sau are condițiile minime necesare unei aterizări (vreme, lungime pista, etc etc)
Cum va proceda însă in acest caz Ion? Pentru ca dacă se complica situația si cu in incendiu la motor sau o avarie majora la bord situația devine cel puțin delicata sunteți de acord!
B) Pilotul uman de langa Ion face o greșeală umană in faza de aterizare. Cum va raspunde in acest caz Ion?
In situatia existentei in cabina a celui de al doilea pilot uman, conform procedurilor universal înscrise in toate manualele de aviatie, acesta atrage atenția de doua ori consecutiv asupra greșelii si dacă pilotul de la manșa nu corectează, preia comenzile acestuia indiferent dacă cel care a greșit este pilot comandant, instructor sau superior ierarhic.
C) Aspectul cultural nu trebuie nici el neanalizat deoarece exista Piloti care nu accepta sa zboare cu piloți de alt sex sau orientare sexuală declarată, de alta religie sau naționalitate etc.
Puteți sa va Imaginați un cockpit cu un pilot palestinian si unul israelian? Sau cu unul rus si altul ucrainian? Si exemplele pot continua dar in cazul lui Ion cum facem? Ii punem peruca si ii spunem … Ioana pentru echipaj cu un pilot de sex feminin?
Dar pentru cei care se declara negri ei fiind albi, îl vopsim cu crema de ghete pe Ion? Ce facem cu cei LGBT? Dar cu cei fără identitate declarată?
Râdeți boieri dvstra, râdeți, dar siguranța zborului rămâne, încă, conceptul de baza măcar in cockpit deși “cioclii Aviației” l-au preschimbat cu “money first”!
Sa va spun ca au fost destule cazuri in care cei doi piloți umani s-au certat si chiar bătut in cockpit pornind de la motive cel puțin hilare, puerile etc?
Sau ca existau, si încă exista, piloți cu comportamente si modalități de exprimare tiranice sa le spunem, la adresa colegului din cabina, analizate chiar in structurile medicale specializate in aviatie? De curând tocmai a fost dat afara un pilot Sef de la o mare companie aeriana europeană care teroriza si hărțuia, inclusiv sexual, copiloții de sex feminin in special!
Si in acest caz ce te faci cu un Ion care se rascoala după modelul lui Rebreanu? Pentru ca am văzut cu toții atât filmele artistice cu astfel de reacții si filmele SF care sunt totuși ficțiuni, dar si am aflat din mass media, ca IA este o inteligenta autoevolutiva declarată de autorii ei chiar!!!
Nu se știe încă pe unde a ajuns acum Ion după ce a dat mâna cu primul sau ministru a fost vedeta media si a promovat IA la locul cel mai potrivit!!
Si nici un rapsod nu i-a scris încă vreo oda, poezie sau vreo melodie precum cea “In grădina lui Ion unde toți tampitii, pardon plagiatorii dorm” dar nu este timpul pierdut . Încă!