Capidava este o companie care utilizează IFN-uri de tip carcasă prin intermediul cărora emit scrisori de garanție false. Pe baza acestora, companiile românești sau private se duc la licitații pe bani grei sau chiar semnează contracte foarte mari cu statul român.
Unul dintre aceste contracte este cel referitor la cele 100 de tramvaie cumpărate de Primăria Capitalei sub semnătura lui Nicușor Dan. Contractul are la bază circa 200 de milioane de euro, primiți parțial din fonduri europene.
Un contract de 200 de milioane de euro
În mai 2021, Primăria Capitalei semna un contract cu Astra Arad vizând furnizarea a 100 de tramvaie, în valoare de aproximativ 200 de milioane de euro. Contractul prevede furnizarea primului tramvai în august 2022, urmând ca, începând de la acel moment al livrării prototipului, să fie furnizate câte patru tramvaie în fiecare lună.
Semnarea contractului a fost întârziată foarte mult pentru un proiect inițiat încă din 2018. Pe 6 noiembrie 2019, Primăria București a anunțat câștigătorul licitației, compania DURMAZLAR MAKINE SANAYI VE TICARET A.S. . Totuși, Astra Vagoane a contestat rezultatul, iar pe 1 decembrie 2019 CNSC a obligat Primăria București să reevalueze ofertele.
Primăria Capitalei a contestat decizia CNSC, dar Curtea de Apel București a decis, la finalul lunii iulie 2020, respingerea definitivă a contestației Primăriei București. În același timp, a desemnat societatea Astra Vagoane Călători drept câștigător al licitației, într-un contract estimat inițial la circa 840 de milioane de lei.
În martie, primarul Nicușor Dan spunea că pandemia a dus la o creștere a prețurilor față de oferta depusă de Astra în 2018. Acest lucru presupunea semnarea unui contract majorat față de oferta licitată, iar semnarea nu a avut loc pentru a găsi o formă legală pentru a include prețul mărit. Cele aproximativ 200 de milioane de euro anunțate în mai de Nicușor Dan reprezintă peste 980 milioane de lei, o creștere substanțială de la valoarea inițială de circa 840 de milioane de lei.
După ce CNSCN a acordat contractul celor de la Astra Arad, Nicușor Dan s-a consultat în permanență cu Ludovic Orban, președintele PNL de atunci, în ceea ce privește detaliile contractului.
„Pentru acest contract s-au făcut foarte multe eforturi din partea PNL și tot partidul a fost cel care a stabilit cu cine va lucra Astra Arad „ca să fie bine”. Citind articolul tău de ieri despre Capidava mi-a sărit în ochi din nou acest nume pentru care s-a insistat mult în PNL. Băieții ăștia au proptele politice importante fiindcă Astra Vagoane ar fi dorit să încheie parteneriat pentru scrisorile de garanție cu altcineva, dar de la PNL i s-a spus lui Valer Blidar, patronul firmei constructoare de tramvaie, că doar Capidava este singura lui opțiune”, a declarat un politician din conducerea PNL București pentru strictsecret.ro.
Toată lumea din piața de asigurări, din piața bancară sau din piața de brokeraj știe despre hoțiile Capidava. Când IFN-urile de sub umbrela Capidava intră în faliment sau pentru că BNR le suspendă, Vlad Ghinescu și compania se repliază și creează noi IFN-uri, așa cum a fost și în cazul Astra Vagoane.
În octombrie 2021 când cei de la Capidava se duceau să negocieze detaliile scrisorii de intenție cu Astra Vagoane, susținuți de PNL, BNR a intervenit abrupt și a decis să radieze Suport Real IFN, care funcționa sub marca Capidava Financial. Motivul radierii a fost nerespectarea unui ordin al BNR, privind remedierea deficiențelor constatate în desfășurarea activității.
Cei de la Capidava folosesc în mod deliberat IFN-urile pe post de carcasă, emit câte scrisorii de garanții false pot și nu raportează nimic la BNR. Atunci când BNR se prinde și îi suspendă sau îi radiază, Capidava se repliază și introduce un nou IFN în joc. Așa a fost și cazul contractului Capidava cu Astra Vagoane, când după radierea Suport Real IFN, Capidava a băgat imediat în schemă Finance One IFN SA.
Nicușor Dan a semnat ca popa, în numele Primăriei București, contractul cu Astra Vagoane Călători SA. Astfel, a acceptat ca Astra să vină la masă cu scrisoare de garanție de bună execuție, care nu valorează absolut nimic, ba din contră, este ilegală. În cazul în care vor exista probleme în contract, Primăria București și banii bucureștenilor sunt total neprotejați, chiar și în fața instanței. Motivul este că Finance One IFN, cu care s-a semnat scrisoarea de garanție de către Astra Vagoane, este o fantomă financiară care nu numai că nu are bani, dar este și aproape în faliment.
Sursă text: strictsecret.ro