Autor: Petre Barbu
PNL și PSD au devenit cei mai mari clienți publicitari ai televiziunilor de știri. Mai tari decât producătorii de medicamente și suplimente alimentare, mai puternici decât supermarketurile care anunță zilnic oferte avantajoase.
Dar știu liderii celor două partide cine sunt românii care îi urmăresc cu telecomanda în mână? Pentru că publicul de la Cătălin Măruță (Pro TV) nu-i același cu cel de la Prelipceanu (Digi24). Și nici publicul lui Ciutacu (România TV) nu seamănă cu cel de la un interviu luat de Andreea Esca (Pro TV). Oare știu Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu la cine se expun când se duc la televiziunile lor de știri? În mod sigur, știu cât îi costă aparițiile, dar nu vor să declare când sunt întrebați de presa „obraznică”. Poate că știu din auzite care ar fi publicul prizonier televiziunilor de știri, dar acest detaliu nu contează, importante sunt aparițiile. Pe seama acestora, presa online face știri și expunerea crește pe digital. Un business politic foarte bun. Dacă producătorii de medicamente și supermarketurile urmăresc să-și crească vânzările (pe un target bine studiat), politicienii, pe de altă parte, vizează câștigul la urne. Astfel, televiziunile își rotunjesc cifrele de afaceri, toată lumea este mulțumită.
Totuși, merită ca aceste partide să investească milioanele de euro în televiziunile de știri pentru a-și atinge „obiectivele de vânzări”? Răspunsul corect este: depinde. Sondajele de audiență arată că publicul majoritar este format din persoane cu vârste de peste 65 de ani.
În perioada 1 septembrie – 8 octombrie, în prime-time (orele 19:00 – 24:00), telespectatorii cu vârste de peste 65 de ani au avut următoarele ponderi din audiența fiecărei televiziuni: România TV (66%), Antena 3 CNN (60,7%), Realitatea Plus (60,6%), TVR Info (54,4%), B1 TV (49,4%) și Digi24 (39,3%) – măsurătoare la nivel național, conform Kantar Media. Pentru vânzătorii de buline și unguente pentru genunchi și dureri de șale, televiziunile de știri sunt suporturile ideale pentru a-și promova brandurile. Pentru politicieni, publicul de peste 65 de ani, cel mai disciplinat votant, pare mai degrabă un zid. Ce să-i mai spui unui astfel de „zid” care deja este hotărât cu cine să voteze? Bani risipiți!
Tinerii nu consumă pe telecomandă programele televiziunilor de știri. Ei sunt pe digital. (Iar strategii și consilierii partidelor știu asta). Dar câți tineri se mai uită la televiziunea liniară? De exemplu, tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani au avut următoarele ponderi din audiența înregistrată în prime-time, în perioada amintită: România TV (1,6%), Antena 3 CNN (0,4%), Digi 24 (0,8%), Realitatea Plus (0,4%), B1 TV (0,3%) și TVR Info (0,9%). Practic, acești tineri nu există în audiențe televiziunilor de știri.
În funcție de educație, publicul cu studii medii este majoritar. Telespectatorii cu studii superioare sunt mai numeroși la Digi24 (54%), Prima News (62,6%) și B1 TV (45,7%), dar aceste stații au ratinguri mult mai mici față de România TV (22,7%) și Antena 3 CNN (33,3%), televiziunile care fac legea pe această nișă.
O fotografie a profilurilor telespectatorilor din perioada 1 septembrie – 8 octombrie a.c., în prime-time, la nivel național, arată astfel:
România TV – rating: 293.000 telespectatori pe minut
81,4% din această audiență este reprezentată de persoane de peste 55 de ani. Persoanele cu educație primară sunt în proporție de 27%, cea mai mare cifră procentuală dintre cele opt televiziuni analizate. Publicul feminin este majoritar: 54,5%, cel mai mare procent pe nișa știrilor TV.
Antena 3 CNN – rating: 217.000 telespectatori pe minut
76% din audiență este formată din persoane cu vârste de peste 55 de ani, a treia ca mărime după Realitatea Plus și România TV. Femeile dețin 54% din audiența televiziunii. De altfel, România TV și Antena 3 sunt singurele televiziuni la care publicul feminin este majoritar.
Realitatea Plus – rating: 75.000 telespectatori pe minut
82% din audiență este formată din persoane cu vârste de peste 55 de ani, cea mai mare cifră procentuală de pe nișa știrilor TV. Circa 20% sunt telespectatori cu studii primare, a doua cifră procentuală ca mărime după România TV. Bărbații sunt mai prezenți decât femeile la programele acestei stații: 53%.
Digi24 – rating: 75.000 telespectatori pe minut
Este televiziunea de știri cu cea mai mică cifră procentuală pentru publicul cu vârste de peste 55 de ani: 62,6%. Are cel mai mare procent de persoane cu vârste între 35 și 44 de ani: 11,4%. Bărbații au o pondere de 55,3% din audiența postului.
B1 TV – rating: 23.000 telespectatori pe minut
Audiența televiziunii este în scădere în ultimii doi ani. Majoritari sunt bărbații: 61,5%, cea mai mare cifră procentuală de pe această nișă. 70% din audiență este formată din persoane de peste 55 de ani.
Televiziunile TVR Info, Prima News și Euronews au avut audiențe foarte mici, în intervalul analizat, comparativ cu ceilalți jucători.
TVR Info: 9.000 telespectatori pe minut
Prima News: 4.000 telespectatori pe minut
Euronews: 3.000 telespectatori pe minut.
Prima News se remarcă prin procentul de 62,2% de telespectatori cu studii superioare, în timp ce Euronews are un public masculin de 59,4% din totalul audienței.
Pe măsură ce alegerile prezidențiale și parlamentare se apropie, audiențele televiziunilor de știri vor crește ușor, influențate și de anotimpul rece. Dar profilul telespectatorilor va rămâne același: România TV și Antena 3 CNN vor face agendele la publicul în vârstă, Realitatea Plus și Digi24 se vor întrece pentru locul 3, dar la mare distanță de primele două stații, iar televiziunile mici se vor agita pentru a maximiza veniturile din vânzările de timpi electorali (mai puțin TVR Info). O nișă TV care va rămâne încremenită la fel ca masa de votanți chemată la urne.
sursă: libertatea.ro