26.3 C
București
joi, mai 22, 2025
26.3 C
București
joi, mai 22, 2025

Gold FM 96,9

spot_img
AcasăAlte ŞtiriPIULIȚA LUI TARKOVSKI SAU DESPRE NEVOIA OMULUI...
Data publicării: mai 7, 2024 9:55

PIULIȚA LUI TARKOVSKI SAU DESPRE NEVOIA OMULUI DE AUTOILUZIONARE

Data publicării: mai 7, 2024 9:55

DISTRIBUIE:

Omul este o mașină de produs iluzii. Iluzii  sociale, economice, politice, dar  mai ales metafizice. Așa se face că de-a lungul istoriei, ființa umană și-a imaginat  regimuri  politice utopice, societăți prospere,  paradisuri terestre și grădini edenice, zei, zeițe, nimfe, naiade, zâne, iele, titani, hecatonchiri, giganți, muze, gorgone, hore,  moire și  ursitoare.

               Crizele existențiale, accesele  de  dezgust de viață( taedium vitae), spleenul,  stările abulice,  nonsensul,  conștientizarea absurdului lumii,  excesul de luciditate  etc.,  în definitiv, tabloul simptomatic pe care medicii  îl asimilează  depresiei  este, în opinia  lui  Gabriel Liiceanu,    “o dezagregare  a sistemului de iluzii în virtutea căruia înaintăm, făptuim, ne agităm, dăm contur clipei următoare şi zilei de mâine. “Sistemul de iluzii” ― acesta este pintenul întregii noastre vieţi,”morcovul existenţial” pe care viaţa ni-l aşază şi ni-l flutură sub nas, planurile pe care le alcătuim din propria noastră substanţă vitală şi pe care le ridicăm, ca pe un prunc nou-născut, deasupra capului nostru, pentru a le aşeza apoi, de îndată ce le-am făcut, la o distanţă convenabilă de locul în care ne aflăm, urmărindu-le neabătut prin ani, asemeni unui animal care merge, halucinat, pe urma de miros a hranei sale. Aşa se naşte sensul vieţii noastre. Numai că hrana pe care o adulmecăm fără încetare cu fiecare zi nou începută, noi  sîntem cei care o secretăm şi tocmai fabricarea aceasta neîntreruptă a “sistemului de iluzii” este garanţia sănătăţii noastre mentale(vezi Gabriel Liiceanu, Ușa interzisă, Humanitas, București, 2001, p.10).

                Omul vine în lume deja tarat, echipat genetic cu instincte, cu propensiuni native pentru procreație  sexualitate, hrană, cu mecanisme   de autoiluzionare etc.

                Selecția naturală se  manifestă  doar în ordinea  animalului, a instictivității. Nu există o selecție spirituală, nu se perpetuează inteligența, creativitatea,  sensibilitatea, ci dimpotrivă se perpetuează  caracterele fizice  forța frumusețea, simplitatea. Dar pentru a descrie aceste mecanisme,  mai exact, lipsa lor,  contrastul dintre  cele două tipuri de selecție, este nevoie de un  Freud care să  teoretizeze nu   specia, ci  spiritul.

               Precaritatea  condiției umane  face necesară fenomenul  “călăuzirii”, a călăuzei  care să ne scoată din prizonieratul  speciei și să ne conducă spre sinele nostru intim, spre patria metafizică  din care  am căzut în  urma   culpei primordiale.

              O astfel de idee este prezentă  într-un film  al celui mai mare regizor rus, creatorul filmului creștin, Andrei Trakovski.E vorba de  filmul “Stalker”(“Călăuza”), al cărui scenariu  este scris după  o nuvelă science-fiction a  fraților Arkadi şi Boris Strugațki, „Picnic la margine de drum”.

               În „Călăuza”, regizorul  Andrei Tarkovski  surprinde  lumea aceea sovietică ternă, cenușie, mizeră,  carcerală, o lume de iad, lipsită de speranță,  un soi societate împietrită în  timp, o eternitate sordidă, concentraționară,  Prin urmare, filmul „Călăuza”  este și o critică la adresa totalitarismului sovietic. În această cheie hermeneutică, „Zona”, în care se află „Camera dorințelor”,   ar fi un simbol al lumii libere.Aici apare misterul, miraculosul ca un contrast între lumea comunistă și cea  liberă, democrată, liberală.

            Se spune că “Zona”, unde se   găsea respectiva cameră miraculoasă, în care celor ce intrau  li se implineau toate dorințele,  a apărut în urma  căderii unui meteorit. Inițial accesul în Zonă și la camera stranie era liber, însă ulterior, autoritățile din acel  ținut  au interzis cetățenilor accesul. Au înconjurat astfel  zona cu  garduri de sârmă ghimpată și au adus soldați să o păzească, de teamă ca nu cumva cineva să între în camera minunilor și să  ceară căderea guvernului.

               Un  scriitor  ( actorul Anatoliy Solonitsyn) și un profesor de fizică(Nikolay Grinko)   îi cer   Călăuzei(Alekxandr  Kaidanovski) să-i  conducă  în Zonă, la Camera miraculoasă  pentru a li se  împlini dorințele. Călăuza cunoștea foarte bine drumul spre Zonă, fiind capabil să trișeze  militarii puși să îl păzească.

                Înainte de ajunge în cameră, Călăuza le-a povestit  drama învățătorului lui, a unui om pe nume  Dikobraz(=porc  spinos, în limba rusă),  care  deși venise în cameră cu gândul de a cere să-i învie fratele, nu i s-a împlinit  acest vis, ci  dimpotrivă  i s-a  implinit o dorință  inconștientă. Dezamăgit de  faptul că nu  și-a regăsit fratele și în plus s-a trezit cu    materializarea unei dorințe  mai puțin spirituale,   impropri  eului lui conștient, pe care efectiv  o detesta, Învățătorul s-a sinucis. Acest lucru i-a  făcut pe cei doi oaspeți aduși în Zonă să ezite să intre în Camera dorințelor, pentru a nu li se împlini  ceea ce de fapt nu își doresc  conștient.

                În  final, cei  trei protagoniști , Călăuza, Scriitorul Profesorul  de fizică se întorc resemnați în  bodega din care au plecat,  adică în lume,  cu dorințele neîndeplinite, iar Călăuza este trist și deamăgit de faptul că oamenii  nu  înțeleg Zona, că  refuză să  învețe cum să se comporte adecvat în ea.

                 Apa ca simbol  baptismal, verdele crud al vegetației din Zonă, versetele biblice pe care le recită călăuza, peștele ca simbol al Logosului întrupat, serinca și kalașnikovul din apă care simbolizează bolile și războaiele, rolul inițiatic al Călăuzei, prezența fizicianului, a scriitorului ca simboll al cunoașterii și al artei, misterul, miraculosul, hierofanicul,epifanicul, kratofanicul, care plutesc pretutindeni în Zonă, profunzimea  dialogurilor dintre cei trei protagoniști, coroana de spini de pe capul scriitorului, prezența unui câine negru, aspectul maculat, învechit al caselor, al obiectelor  etc. sunt o dovadă a faptului că Tarkovski a  vizat cu totul altceva decât am fi tentați  să credem atunci când urmărim firul epic al acestei povestiri science -fiction.

             Așa cum spuneam la începutul acestui text, omul nu poate trăi fără  scopuri, fără să își  autoimpună  scopuri, ținte,  iluzii, idealuri.  În “Călăuza” lui Tarkovski, personajul principal, călăuzitorul, în drum  spre  Zonă,   aruncă în față o piuliță legată cu o eșarfă.Apoi se îndreaptă în acea direcție, o ridică și o aruncă mai departe.

              Eșarfa, cu care este înodată piulița  are o valoare  simbolică. Pânza ei albă este analogonul aripilor,  simbolizează zborul, dimensiunea  eonică a  scopului. Piulița de fier  reprezintă  motivația, esența scopului, a țintei, în timp ce   pânza  este simbolul    măsurilor,  activităților care  fac posibilă materializarea  respectivei ținte.

              Eșarfa este o reprezentare simbolică a mijlocului și a certitudinii atingerii scopului.  Această pânză are un rol aerodinamic în sensul că nu permite piuliței  să fie aruncată prea departe, să evadeze din  sfera   vizibilului,  din câmpul  posibilității de realizare a scopului.Dacă piulița nu ar avea eșarfă, pânză, ar fi proiectată la o distanță mult mai mare, care ar face imposibilă  realizarea scopului.În acest caz, am avea de-a face cu un ideal, nu cu o țintă.Ori, știm că idealul este  irealizabil în plan concret.

               Omul își crează un scop, pe care și-l aruncă în față. Piulița este  prin urmare, motivația,   scopul ținta, idealul, azimutul, este vectorul propulsator,  cu ajutorul căreia  trasăm constelațiile liniilor destinale.

                Există și  riscul să arunci  prea departe  piulița și astfel să nu o mai poți găsi niciodată.Când  nu mai suntem capabili să aruncăm piulițe, ne pierdem speranța, capacitatea de a ne autoiluziona.   În acel moment ajungem la  abulie.

              Nu există libertate pură, absolută. Trăim  doar cu   surogate de  libertate. Poate că  noi aruncăm  niște piulițe  care s-au aruncat deja de către Dumnezeu in spațiul  inteligibil, înainte de a ne naște, ceea ce înseamnă că venim la ființă cu tot cu  direcțiile  aruncării piulițelor, cu tot cu piulițe, cu tot cu alegeri.Noi suntem liberi să aruncăm piulițele   tocmai  pentru că nu știm în ce parte știe Dumnezeu că le vom arunca.

             Fără acest sistem de iluzii omul s-ar prăbuși. Emil Cioran spune la un mement dat că dacă toate zilele săptămâniiar ar fi doar duminici,  s-ar înmulți sinuciderile, războaiele.

             Dacă acceptăm ipoteza că există  o instanță transcendentă, inteligentă, omniscientă, personală, se ridică în acest  întrebarea: putem oare arunca piulița în altă parte,   decât acolo unde știe această ființă, numită popular Dumnezeu, că o vom arunca ?

               În concluzie, filmul  Călăuza  este o poveste cu miză soteriologică. Persoana  care călăuzește oamenii în Zonă nefiind altcineva decât soterul creștin  Iisus Hristos, despre care regizorul nu putea vorbi direct în anii comunismului, iar Zona o imagine a spațiului inteligibil,  unde toate dorințele se pot  realiza.Obstacolele întâlnite în drumul spre Zonă constituie dificultățile cu care se confruntă omul în devenirea  lui spirituală.

              De  nevoia omului de autoiluzionare, profită și  ideologii politici.Ce este altceva  ideologia politică  progresistă  decât Călăuză, o Anticălăuză care  ține cu orice preț să ne conducă spre neant? Tocmai de aceea,  încearcă să reinstinctualizeze, să retribalizeze societatea, să ofere omului droguri, alcool, pornografie, sex, divertisment, turism, fotbal, shopping,  să-i confiște timpul, să deturneze mintea de la  viață interioară,  de la reflecție, interogații metafizice,  prin rețele sociale, jocuri electronice, gadgeturi,    să oculteze în definitiv proiectul iluminist, care punea totuși accent pe valori universale, pe drepturile omului, pe  puterea  rațiunii, pe  capacitățile creatoare ale persoanei umane .

               Oligarhii acestei lumi, americani da nu numai, plutocrații care   teoretizează și finanțează ingineriile sociale, care     modifică virusuri  în laborator pentru a fi patogene la om, care  inventează boli pentru a putea injecta  în corpurile  umane tot soiul de  seruri  experimentale, multe dintre ele, așa cum  deja s-a dovedit,    cu impact  letal,   care  fac  războaie  artificiale, proxi, care crează false  crize economice, energetice, alimentare, care   ocultează  natura   omului, care  confuzează genurile, au tot interesul să  slăbească spiritul critic, să atenueze luciditaea, să  relativizeze valorile, să slăbească mecanismele volitive, pentru a putea manipula și controla omenirea.

                În contextul  tensiunilor  geopolitice, a  ingineriilor   sociale  progresiste care afectează structura ontologică și metabolismul ființei umane, lumea, societatea în întregul ei   are  nevoie de o Călăuză.De un om, de un popor, de o uniune de popoare, de lideri raționali, inspirați  și înțelepți care să  o ia de mână, daca nu cumva de urechi și să o readucă, să o repună într-un spațiu al normalității, așa cum a fost aceasta creată,  in illo tempore, de către Dumnezeu.

               În loc să fie încurajată, finanțată, prioritizată  cultivarea cunoașterii, a literaturii, a filosofiei, a artei, a științei, a cecetării,  sunt promovate curentele și teoriile  deconstructiviste, demitologizante, decanonizante, Cancel culture,  Mișcarea  Woke, Miscarea Black Lives Matter etc., este  încurajată cultura morții, războaiele, genocidele, tensiunile și conflictele între popoare și  minorități.

               Problemele ideologice, geopolitice cu care ne confruntăm sunt atât de grave, de absurde, de aberante încât am obosit să le mai enumăr. Tocmai de aceea reiau aici câteva fracmente dintr-un text pe care l-am scris  cu  câteva luni în urmă:

              “Suntem otrăviți sufletește cu tot soiul  de ideologii, cu stafilococi mentali. Ingineriile sociale  contemporane riscă  să genereze o specie de ființe  monstruoase, decerebralizate,  some   antropoide transumaniste, oameni fără cultură, fără sens,  tuburi digestive ambulante, lipsite de  orice orizont treanscendent, mașini de trăit,  de îngurgitat hrană chimicală, făină de gândaci, carne artificială, roboți antropoformi de făcut sex,  tăurași și iepe   hedoniste, tâmpi și tâmpe, bovini și bovine,  simple aparate de confecționat excremente, iar acești domni  intelectuali,  jurnaliști, teologi,    oportuniști vânduți Înaltei Porți  cotrocene, bruxelleze washinctoneze se fac că nu știu, că nu aud,  se ascund, tac mâlc ca puiul de pasăre căzut în budă[…].

                 Miloane de oameni, în mii de ani s-au luptat să    domesticească acest primat humanoid numit om.  De la egipteni, la indieni,  de la greci, la  romani, de la arabi,  la germani, de la francezi, la englezi, de la  americani, români și la slavi,  de la  Moise la Iisus , de la Buda, la Mahomed, de la Platon la Wittgenstein, de la Homer la Kafka, de la Nagarjuna, la Cioran, de la Vergiliu la   Goethe și  la Eminescu, de la Ovidiu la Allan Poe, de la Shakespeare, la Baudelaire, de la Leonardo da Vinci,  la  Van Gogh, de la   Ptolemeu, la Einstein, de la   Palestrina la   Mozart,  de la  Pitagora la Averroes,  de la Arhimede la Hilbert,  de la Newton,  la  Richard Feynman   geniile, savanții,  oamenii de spirit  ai acestei lumi  ne-au lăsat o  civilizație, o știință, o cultură, o artă  pe care nu avem dreptul  să le  distrugem !

                  Câte   miliarde de teorii științifice și fenomene cosmice așteaptă să fie   descrise,   câte  constelații, câte  galaxii așteaptă să fie  catalogate,  câte modele matematice, câte opere literare, câte sisteme filosofie  plutesc în eter și așteaptă să fie scrise, câte   Arii și  Sonate așteaptă să fie cântate, câte pânze își așteaptă Michelangelii, câte  contrapuncte își așteaptă Bachii, câți copii nenăscuți  așteaptă să fie luați în brațe,  câte  fecioare  așteaptă să fie sărutate,  câte perechi de ochi  feciorelnici, caști  așteaptă să-și scalde retina pe sânii și coapsele lor,  câte poeme așteaptă să fie scrise, câte lujere de crini albi așteaptă să  fie mirosite, iar noi  nu facem altceva decât să   ascuțim sulițe, să confecționăm  tancuri și mitraliere, bombe și rachete  pentru a   zdrobi  definitiv zâmbetul acestui mamifer  ingenios,    ne irosim timpul  construind ferăstraie și drujbe pentru a tăia aripile acestui heruv,  a acestui pui de Dumnezeu, unic și irepetabil, rătăcit în  hățișul  cosmic !?”

         Suntem conștienți de faptul că lumea a juns într-un punct în care, din cauza  dezvoltării  tehnologiei, nu  se  mai poate miza, în mod exclusiv,  pe națiuni, pe statele naționale, înțelegem că  instantaneitatea     tranzacțiilor  bancare,   comunicarea digitală, internetul, inteligența artificială  etc.  fac aproape necesară o anumită formă de globalism, dar  a   încerca să resetezi  ontologic  omenirea, să eugenizezi,   să democidezi, să  decerebralizezi, să transhumanizezi, să despiritualizezi, să dezumanizezi, să desculturalizezi, să  deznaționalizezi, să metisezi, să dezaxiologizezi, să  îmbolnăvești  psihic și  fizic ființa umană, este  deja prea mult, este o tentativă  de  crimă transcendentală  pe care ar trebui să o  sesizeze, să o denunțe ca atare orice ființă care calcă pe acest bulgăre de pământ, de la țăran,  la intelectual, de la  popă, la ofițerul de intelligence,  de la    muncitor, la profesor,  de la militar,  la  politician, de  la  artist, la filosof sau scriitor.

             Andrei Tarkovski nu este doar cel mai mare regizor rus, ci și unul dintre cei mai mari  regizori ai lumii. În ciuda faptului că a trăit doar  54 de ani,  cu toate că  a avut o carieră cinematografică  relativ scurtă, de doar 25 de ani, deși a  făcut doar șapte lungmetraje, Tarkovski a influențat pe toți regizorii care i-au urmat,  nu doar pe cei asimilați Noului val  al cinematografiei ruse, ci și  cineaști   occidentali, europeni, printre care și pe  români, pe toți cei mari. Ciprian Mega este unul dintre ei. Producțiile  cinematografice pe cafre le-a realizat până acum : “Dimineața care nu se va sfârși”, “Glasul care strigă în  pustie”, “21 de Rubini”, toate premiate la mari  festivaluri internaționale, confirmă din plin acest lucru.

              Când  vorbesc  de influența tarkovskiană asupra producțiilor  cinematografice  ale lui  Ciprian Mega, nu mă refer la   tehnica filmării, nici la  dinamica pe care o sugerează  coloana sonoră  în timpul cadrelor statice, nici la “sculpturile”  temporale ale lui Tarkovski, nici la obsesiile sale acvatice, nici la alternanțele coloristice, nici la   regresul în abisul inconștientului, la   evadarea din real, la  obsesia contemplativă  a protagoniștilor, nici la  imaginarul  suprarealist etc., ci la poetica imaginii, la  forța conturării   caracterologice a personajelor, la  privirea lucidă asupra lumii, la  capacitatea de  a angaja  spectatorul  în plan noetic și oniric,  de a-l transforma în  copărtaș al actului regizoral   și evident la  integrarea, în episoadele   monologice și dialogice,  a  metafizicii  de tip creștin.

               La cei  doar  36 de ani,  Ciprian Mega este un om inteligent, profund, un regizor matur, un   artist   sensibil la marile înterogații, la întrebările “rusești”, care travesează de la un capăt la altul opera  cinematografică a lui  Andrei Tarkovski.

              Apropos  de  Piulița lui Tarkovski, Ciprian Mega  aruncă  pe piața  industriei cinematografice,  azvârle în lume, oferă societății, odată cu diagnosticul nemilos pe care i-l  pune în filmul „21 de rubini”,  nu o piuliță, ci un film întreg, drept piuliță, înodat,  în  basmaua albă a păcii, a normalității.

               E adevărat, spre deosebire de Andrei Tarvkovski, care ne  oferă o Călăuză directă,  regizorul român, preotul Ciprian Mega, face acest lucru în ultimul lui film , prin contrast.E bine și așa.Grav este  atunci când Călăuzele  neomarxist-progresiste, Anticălăuzele din  pelicula   actualei lumi, în care suntem cu toții figuranți, aruncă piulițe cu eșarfă neagră, în drumul  macabru spre Zona neantului.

               Lector univ.Dr.Vasile Chira/ Facultatea de Teologie “Andrei Şaguna” Sibiu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ULTIMELE ŞTIRI

BOOOOM! “Cioloș reloaded”, după 10 ani

Autor: Cozmin Gușă Sistemul Statului Paralel din SECURISTAN a decis să înceapă noul ciclu de abuzare a românilor cu impunerea lui Dacian Cioloș în fruntea...

Dialog Gușă-Alexa despre consecințele legitimării unor alegeri fraudate, jocurile de putere...

Autor: Oana-Medeea Groza În emisiunea „Ce-i în Gușă, și-n căpușă”, moderată de Cozmin Gușă la Radio Gold FM, jurnalistul Liviu Alexa a vorbit despre decizia...

Cine a ales președintele României? Românii sau UDMR-ul?

Alegerile prezidențiale din mai 2025 au fost prezentate ca un triumf al democrației. Dar privite la rece, cifrele spun altceva. Spun că, în lipsa...

Valer Marian: Fraudarea a fost executată de către STS! La fel...

Autor: Valer Marian Sistemul care conduce și controlează România de câteva decenii și-a folosit întreaga putere împotriva candidatului prezidențial suveranist George Simion pentru a nu...

Urmăreşte-ne

23,188FaniÎmi place
4,892CititoriConectați-vă
67,100CititoriConectați-vă

Din categorie

spot_img