După tragicul accident din stațiunea 2 Mai, lipsa unui aparat care să verifice dacă șoferii sunt sau nu sub influența substanțelor stupefiante în localitatea în care consumul de droguri atinge cele mai înalte cote în sezonul estival a revoltat întreaga țară. Verificarea ar fi putut fi efectuată înainte de accident și astfel 2 vieți ar fi fost salvate. În cadrul emisiunii „Pe bani publici” difuzată la Realitatea Plus, investigatorul Mihai Belu a dezvăluit că procedura pentru achiziționarea aparatelor de testare a șoferilor pentru consumul de stupefiante este în plină desfășurare, ofertele putând fi depuse până cel târziu pe 31 august. Deși autoritățile statului s-au grăbit să-și acopere greșeala colosală, o privire mai atentă asupra prevederilor din caietul de sarcini ridică suspiciuni rezonabile că după încheierea licitației problema nu va fi deloc soluționată.
Caietul de sarcini a fost publicat pe 27 iulie și prevede ca firma care va fi declarată câștigătoare să furnizeze Poliției Române un număr de maxim 400 de aparate de testare a șoferilor pentru consumul de substanțe psihotrope. Fiecare aparat trebuie să aibă minim 20 de probe pentru testare. După această licitație, Poliția trebuie să facă o alta prin care să achiziționeze testele. Prețul are o pondere de 60 de procente în stabilirea câștigătorului. Furnizorul va fi determinat în funcție de garanția acordată aparatelor și de termenul de livrare. Ambele criterii au o pondere de 20 de procente în nota finală. Termenul de livrare este oarecum o condiție care diminuează concurența, deoarece el este calculat în funcție de data semnării unui nou contract subsecvent.
Aparatele pe care Poliția vrea să le cumpere trebuie să fie capabile să identifice un minim de 7 substanțe psihotrope: amfetamina, diazepamul, cocaina, metamfetamina, morfina, ketamina și canabisul. Surprinzător, nu există nicio condiție în caietul de sarcini referitoare la un număr de substanțe identificate. O astfel de prevedere ar încuraja concurența și ar duce la o achiziție mai bună pentru aparatele Poliției, mai ales în contextul în care consumatorii de droguri din România au la dispoziție o paletă mai largă de substanțe interzise. În momentul de față, în România sunt interzise la consum un număr de 290 de substanțe, ceea ce face ca licitația Poliției Române să pară o glumă.
Semne de întrebare ridică și faptul că în caietul de sarcini Poliția nu spune nimic despre acuratețea aparatelor pe care dorește să le cumpere. Nu există nicio referire la procentul maxim de erori pe care le admit autoritățile, în condițiile în care actualele aparate lasă fără carnet de conducere aproape 15% dintre șoferii care sunt testați pozitiv, deși aceștia nu consumaseră substanțe stupefiante. Ultima suspiciune că licitația nu va rezolva problemele se referă la mediul în care aparatele pot să fie utilizate. Iarna, când sunt mai puțin de +5 grade Celsius, sau vara, când temperaturile depășesc 40 de grade Celsius la soare, polițiștii de la rutieră nu vor putea să efectueze testele antidrog din cauză că instituția acceptă să cumpere aparate care dincolo de aceste limite nu mai funcționează.