2.8 C
București
vineri, decembrie 13, 2024
2.8 C
București
vineri, decembrie 13, 2024

Gold FM 96,9

spot_img
AcasăExterne“Putin reîncărcat!” Concluziile liderului rus de după Summitul BRICS+.
Data publicării: octombrie 27, 2024 18:02

“Putin reîncărcat!” Concluziile liderului rus de după Summitul BRICS+.

Data publicării: octombrie 27, 2024 18:02

DISTRIBUIE:

Vladimir Putin: Stimate doamne, stimați domni!

Cel de-al 16-lea summit BRICS tocmai s-a încheiat și s-a încheiat cu succes.

A devenit punctul culminant al președinției ruse în asociație și unul dintre evenimentele notabile din calendarul politic mondial.

Am spus de mai multe ori că Rusia își abordează îndatoririle de președinte al BRICS în mod responsabil. Peste 200 de evenimente au fost organizate în treisprezece orașe rusești. În special, au avut loc numeroase întâlniri ale miniștrilor industriei, diferite conferințe, seminarii și un Forum de afaceri. Jocurile sportive au fost și ele un mare succes.

Anul acesta am lucrat cu o compoziție reînnoită, extinsă, iar Rusia, în calitate de președinte al asociației, a făcut tot posibilul pentru a se asigura că noi membri ai organizației s-au alăturat familiei noastre cât mai rapid și organic posibil. Și, după părerea mea, am reușit.

Noii participanți au văzut și au înțeles că este posibil să lucrezi în BRICS și să obții rezultate. Ei au simțit că asociația noastră are cel mai important lucru – respectul reciproc și luarea în considerare obligatorie a intereselor celuilalt. Pot afirma cu satisfacție că toți participă activ la forumurile de lucru și propun idei și inițiative utile și promițătoare.

În ceea ce privește summitul de la Kazan în sine, la el au participat delegații din 35 de state și șase organizații internaționale, așa cum știți deja despre acest lucru. O astfel de reprezentare largă vorbește în mod clar despre autoritatea și rolul BRICS, interesul crescând în interacțiunea cu noi din partea statelor care duc de fapt o politică cu adevărat independentă, suverană.

Fiecare dintre aceste state are propriul său drum de dezvoltare, propriile sale modele de creștere economică, istorie bogată și cultură. Într-o asemenea diversitate civilizațională, o combinație unică de tradiții naționale, se află, desigur, puterea și potențialul enorm de cooperare nu numai în cadrul BRICS, ci și în acel cerc larg de țări care împărtășesc obiectivele și principiile asociației.

Programul summit-ului a fost foarte plin de evenimente. Întâlnirile țărilor membre BRICS s-au desfășurat în formate restrânse și largi, axate pe problemele actuale ale activităților asociației și perspectivele de extindere a parteneriatului în trei domenii principale: în domeniul politicii și securității, în comerț și investiții și pe cel cultural și linia umanitară.

Potrivit tradiției, a avut loc o întâlnire în formatul „BRICS plus”. Acest format s-a dovedit bun și oferă deja o oportunitate pentru un dialog direct și deschis între membrii asociației cu prietenii și partenerii noștri din țările din Sudul și Estul Global. În acest an, Președinția Rusă a invitat la o astfel de întâlnire liderii țărilor CSI, precum și delegațiile multor state din Asia, Africa, America Latină, precum și șefii organelor executive ale mai multor organizații internaționale.

Am făcut schimb de opinii cu privire la chestiuni internaționale cheie, cu accent pe situația agravată din Orientul Mijlociu. Am luat în considerare, de asemenea, perspectivele de interacțiune dintre participanții BRICS și țările din sudul și estul global în interesul unei dezvoltări durabile incluzive.

Principalul lucru este că, fără excepție, toate întâlnirile și evenimentele pe care tocmai le-am menționat s-au desfășurat într-un mod tradițional de afaceri și deschis BRICS, într-o atmosferă de înțelegere reciprocă. Această abordare constructivă a muncii comune ne-a permis să discutăm în detaliu o gamă largă de probleme pe parcursul a trei zile.

La summit a fost aprobată Declarația BRICS de la Kazan, care rezumă discuțiile care au avut loc. Rezultatul, în opinia noastră, este un document conceptual cuprinzător, cu o agendă pozitivă orientată spre viitor. Este important ca acesta să confirme angajamentul tuturor statelor noastre de a construi o ordine mondială mai democratică, incluzivă și multipolară bazată pe dreptul internațional și pe Carta ONU și să înregistreze o hotărâre comună de a contracara practica de aplicare a sancțiunilor ilegitime și încercările de a submina valorile morale tradiționale.

Statele BRICS s-au angajat să aprofundeze parteneriatul în sectorul financiar. Vom continua să consolidăm comunicarea interbancară și să creăm mecanisme de decontare reciprocă, în monede naționale, care sunt independente de riscurile externe.

De asemenea, aș dori să menționez că în timpul summit-ului, eu și colegii mei am discutat în detaliu posibile eforturi comune pentru a stimula, în continuare, investițiile pentru creșterea economică în statele BRICS și țările din sudul și estul global. Vom face acest lucru, inclusiv cu ajutorul Noii Bănci de Dezvoltare și al președintelui acesteia, doamna Dilma Rousseff.

Rusia a propus prelungirea preşedinţiei Braziliei şi a preşedintelui băncii, doamna Rousseff. Având în vedere că anul acesta Brazilia prezidează G20, anul viitor ne va prelua ștafeta și va conduce BRICS. Ei bine, nu o voi ascunde, pe baza faptului că știm care este situația în jurul Rusiei și nu vrem să transferăm toate problemele care sunt asociate cu ea către instituții în dezvoltarea cărora ne interesează pe noi înșine. Ne vom ocupa de problemele noastre și ne vom ocupa singuri.

Există perspective bune pentru consolidarea cooperării în industrie, implementarea de noi proiecte în industrie, energie, logistică, înaltă tehnologie și multe alte domenii cheie și, bineînțeles, pentru intensificarea interacțiunii dintre țările noastre în cultură, știință, sport, prin tineret și societatea civilă.

În Kazan, am confirmat că BRICS nu este un format închis, este deschis tuturor celor care împărtășesc valorile BRICS, iar membrii săi sunt gata să lucreze pentru a găsi soluții comune fără dictate din exterior sau încercări de a impune doar niște abordări înguste asupra cuiva. BRICS nu poate să nu răspundă cererii tot mai mari din lume pentru o astfel de cooperare. În consecință, am acordat o atenție deosebită problemei posibilei extinderi a BRICS prin înființarea unei noi categorii – statele partenere.

În aceste zile, liderii și membrii delegațiilor au comunicat mult într-un cadru informal. Au avut loc multe întâlniri bilaterale, contacte și conversații. Noi, delegația noastră, am încercat să ne întâlnim și cu liderii majorității țărilor participante.

Doamnelor și domnilor!

Summit-ul s-a terminat. Aș dori să le mulțumesc încă o dată tuturor colegilor mei care au venit la Kazan pentru contribuția lor la munca noastră comună. Și vreau să remarc că, cred, a fost destul de greu.

De-a lungul președinției noastre, simțim sprijinul energic din partea partenerilor noștri. Acest lucru este important, mai ales că nu se termină cu sfârșitul summit-ului. Vor avea loc o serie de evenimente comune importante înainte de sfârșitul anului. După cum am spus deja, anul viitor vom transmite Braziliei ștafeta președinției. Desigur, le vom oferi prietenilor noștri brazilieni tot ajutorul și asistența necesare. Vom continua coordonarea strânsă cu toți partenerii BRICS în interesul îmbunătățirii cooperării în cadrul acestei asociații.

Și, bineînțeles, profitând de această ocazie, aș dori să mulțumesc sincer conducerii Tatarstanului, primăriei Kazanului, pentru ospitalitatea și dorința lor de a crea condiții confortabile pentru munca noastră comună.

Aș vrea să le cer scuze locuitorilor din Kazan pentru faptul că au fost nevoiți să facă față unor neplăceri: deplasarea îngreunată, închiderea, după cum am înțeles, a unor autostrăzi. Dar, vreau să vă asigur că aceste încercări nu au fost în zadar. Aș dori să vă mulțumesc pentru că ați creat condiții atât de favorabile pentru munca noastră. Mulţumesc mult.

Vreau să-mi cer scuze anticipat, dar nu putem comunica mult timp cu dumneavoastră, răspunzând la întrebările dumneavoastră, pentru că mai am mai multe întâlniri bilaterale, după părerea mea, șapte sau ceva de genul ăsta. Prin urmare, nu-mi pot face colegii să aștepte. Cu toate acestea, dacă aveți întrebări, vă rog să întrebați.

Întrebare: Anton Vernitsky, Channel One.

Vladimir Vladimirovici, vă rugăm să ne spuneți mai detaliat despre interacțiunea financiară a țărilor BRICS. S-a discutat despre o platformă comună de investiții? Și s-a discutat despre crearea unui sistem alternativ de plată, s-a vorbit despre o alternativă la SWIFT?

Mulțumesc.

V. Putin: În ceea ce privește SWIFT și orice alternative: noi nu am creat, nu creem nicio alternativă pentru nimeni, dar totuși, problema este foarte importantă astăzi, iar una dintre problemele cheie este problema așezărilor. Prin urmare, ne îndreptăm pe calea utilizării monedelor naționale, acest lucru este bine cunoscut.

În ceea ce privește sistemele de decontare, folosim sistemul de schimb de informații financiare rusesc deja creat, creat de Banca Centrală a Rusiei. Și alte țări membre BRICS au propriile lor sisteme, le vom folosi și noi, le folosim deja și vom dezvolta această interacțiune.

Dar nu am inventat încă un sistem general separat, ceea ce avem, în principiu, trebuie doar să luăm deciziile adecvate la nivel administrativ în timp util; S-a discutat și despre asta cu colegii și vom urma acest drum.

Întrebare: Bună ziua! RIA Novosti, Ilya Yezhov.

Vladimir Vladimirovici, forumul de la Kazan a devenit primul summit pentru BRICS, nu ca un grup de cinci țări, ci ca o asociație cu o geografie mai largă. În același timp, discuțiile despre o posibilă extindere continuă, iar colegii dumneavoastră, inclusiv astăzi, au declarat în mod repetat că sunt pregătiți să colaboreze mai strâns cu BRICS. A fost elaborat și formatul țărilor partenere BRICS.

În acest sens, vă rog să împărtășiți cum se lucrează în această direcție, care a fost principalul semnal dat de summitul de la Kazan privind extinderea, în continuare, a BRICS?

Mulțumesc.

Vladimir Putin: Într-adevăr, așa cum am spus deja, multe țări își manifestă interesul să lucreze în această asociație. La evenimentele de la Kazan au participat 35 de țări și am convenit cu partenerii noștri că la prima etapă, adică o posibilă extindere, vom urma calea de a conveni asupra unei liste de țări partenere. Această listă a fost convenită.

Unele țări care au participat la aceste evenimente – evenimentele de astăzi, de ieri – ne-au transmis propunerile și solicitările lor de participare deplină la activitatea asociației BRICS.

În continuare, situația se va dezvolta după cum urmează: vom trimite o invitație și o propunere viitoarelor țări partenere pentru a participa la munca noastră în această calitate și, la primirea unui răspuns pozitiv, vom anunța cine se află pe această listă. Ar fi pur și simplu nepotrivit să facem acest lucru acum, înainte de a primi un răspuns. Deși, toate aceste țări, practic, au făcut cereri la un moment dat.

Întrebare: Bună seara!

Victor Sineok, Centrul Internațional de Cercetare Izvestia.

Se știe că în timpul numeroaselor dumneavoastră întâlniri bilaterale a fost pusă în discuție subiectul conflictului din Ucraina. Spune-mi, în ce fel ai discutat despre ce se întâmplă în zona Districtului Militar de Nord? Cum credeți că sunt dispuși partenerii cu care ați vorbit față de acest conflict și au vorbit despre susținerea țării noastre?

Vladimir Putin: Toată lumea este hotărâtă să se asigure că conflictul se încheie cât mai repede posibil și, de preferință, prin mijloace pașnice. Știți că Republica Populară Chineză și Brazilia au luat inițiativa la Adunarea Generală de la New York. Multe țări membre BRICS susțin aceste inițiative și, la rândul nostru, suntem recunoscători partenerilor noștri pentru că acordă atenție acestui conflict și căutăm modalități de a-l rezolva.

Întrebare (după cum a fost tradusă) : Kier Simmons, NBC News.

Domnule președinte, imaginile din satelit indică faptul că trupele nord-coreene se află în Rusia. Ce fac ei aici și nu este aceasta o escaladare gravă a războiului din Ucraina?

Domnule președinte, au mai rămas și câteva săptămâni până la alegerile din SUA. Rusia este acuzată din nou de interferență; ei spun că ați avut conversații private cu fostul președinte Trump. Ați avut conversații cu el și despre ce ați vorbit?

Vladimir Putin: Să începem cu prima parte a întrebării tale.

Pozele sunt un lucru serios. Dacă există fotografii, înseamnă că reflectă ceva.

Aș dori să vă atrag atenția asupra faptului că nu acțiunile Rusiei au dus la escaladarea în Ucraina, ci lovitura de stat din 2014, susținută, în primul rând, de Statele Unite. S-a anunțat chiar public câți bani a cheltuit administrația americană de atunci pentru pregătirea și organizarea acestei lovituri de stat. Nu este aceasta o cale spre escaladare?

Și, apoi, am fost înșelați timp de opt ani când au spus că toată lumea vrea să rezolve conflictul din Ucraina prin mijloace pașnice, prin acordurile de la Minsk. Mai târziu, și probabil ați auzit și asta, un număr de lideri europeni au spus direct că ne înșeală pentru că au folosit acest timp pentru a înarma armata ucraineană. Nu-i așa? Este adevărat.

Alți pași către escaladare au constat în faptul că țările occidentale au început să înarmeze în mod activ regimul de la Kiev. La ce s-a ajuns? Înainte de participarea directă a personalului militar al armatelor țărilor NATO la acest conflict. Pentru că știm ce și cum se face atunci când lansăm vehicule marine fără pilot în Marea Neagră. Știm cine este acolo, din ce țări europene NATO și cum desfășoară această activitate.

Același lucru este valabil și pentru instructorii militari, nu pentru mercenari, ci pentru personalul militar. Același lucru este valabil și pentru utilizarea armelor moderne de înaltă precizie, inclusiv a rachetelor precum ATACMS, Storm Shadow și așa mai departe. Personalul militar ucrainean nu poate face acest lucru fără recunoașterea spațiului, desemnarea țintelor și software-ul fabricat de Occident – și numai cu participarea directă a ofițerilor din țările NATO.

În ceea ce privește relațiile noastre cu Republica Populară Democrată Coreea: după cum știți, astăzi, în opinia mea, Acordul nostru de parteneriat strategic tocmai a fost ratificat. Există articolul 4 și nu ne-am îndoit niciodată că conducerea nord-coreeană ia în serios acordurile noastre. Dar, ce și cum vom face este treaba noastră, în cadrul acestui articol. În primul rând, trebuie să purtăm negocieri adecvate cu privire la punerea în aplicare a articolului nr. 4 din acest tratat, dar suntem în contact cu prietenii noștri nord-coreeni și vom vedea cum se dezvoltă acest proces.

În orice caz, armata rusă acționează cu încredere în toate direcțiile, este de asemenea bine cunoscut, nimeni nu neagă acest lucru, avansează în toate secțiunile liniei de contact de luptă. De asemenea, lucrează activ în direcția Kursk: o parte din unitățile armatei ucrainene care au invadat regiunea Kursk este blocată, înconjurată, aproximativ două mii de oameni. Se încearcă să deblocheze acest grup din exterior, să se spargă din interior – până acum fără succes. Armata rusă a început să elimine acest grup.

În ceea ce privește contactele cu domnul Trump, acesta este un lucru care se discută constant de mai bine de un an. Am fost acuzați cândva, și Trump însuși, că avem ceva de-a face cu Rusia. Apoi, în urma unei investigații în Statele Unite, toată lumea a ajuns la concluzia, inclusiv în Congres, după părerea mea, că asta era o totală prostie, că nu s-a întâmplat vreodată așa ceva. Nu a existat înainte și nu există acum.

Modul în care se vor construi relațiile ruso-americane după alegeri depinde în primul rând de Statele Unite. Dacă Statele Unite sunt deschise să construiască relații normale cu Rusia, atunci vom face același lucru. Dacă nu vor, nu au nevoie. Dar aceasta este o alegere pentru viitoarea Administrație.

Întrebare: Bună seara!

Pavel Zarubin, canalul Rossiya TV.

Putem continua subiectul conversațiilor cu Trump? Fostul președinte al Statelor Unite, iar acum candidat la președintele Statelor Unite, a mai declarat că într-una dintre convorbirile sale telefonice cu dumneavoastră, ar fi amenințat cu un atac asupra centrului Moscovei. Este adevărat?

Și în general, este posibil să vă amenințe? Vă afectează amenințările? Și ce părere aveți despre faptul că în marea politică, în general, acum chiar, și conversațiile liderilor se revarsă din ce în ce mai mult în spațiul public – dacă această poveste este adevărată?

Și încă o întrebare, dacă îmi permiteți, despre summitul BRICS: vă simțiți izolat acum? Și, poate, nu vă este dor să comunicați cu colegii occidentali?

Mulţumesc mult.

Vladimir Putin: Prima parte: este posibil să amenințăm? Poți amenința pe oricine. Nu are rost să amenințăm Rusia, pentru că ea doar se revigorează. Dar nu-mi amintesc o astfel de conversație cu domnul Trump. Acum este o fază foarte acută a campaniei electorale din Statele Unite și sugerez ca declarațiile de acest gen să nu fie luate în serios. Dar, despre ce a vorbit domnul Trump recent și despre ce am auzit – a vorbit despre dorința de a face totul pentru a pune capăt conflictului din Ucraina – mi se pare că spune asta cu sinceritate. Desigur, salutăm declarațiile de acest gen, indiferent de la cine provin.

Știți, primim semnale diferite de la partenerii noștri occidentali cu privire la posibile contacte. Nu ne-am închis de aceste contacte. Și când auzim că refuzăm, refuz orice conversație, contact, inclusiv cu lideri europeni, vreau să vă spun că aceasta este o minciună. Nu refuzăm, nu am refuzat niciodată și nu refuzăm acum. Dacă cineva dorește să reînnoiască relațiile cu noi, vă rog, vorbim despre asta tot timpul, dar nu ne impunem.

După cum puteți vedea, trăim, muncim și ne dezvoltăm normal. Economia noastră este în creștere. Anul trecut am avut 3,4-3,6 la sută, anul acesta vor fi vreo patru – 3,9, poate că vor fi. Economia zonei euro este în pragul recesiunii. În Statele Unite, însă, există o creștere, va fi puțin peste trei, după părerea mea, undeva în jur de 3,1–3,2 la sută. Nu e rău de fapt. Dar totuși, există și acolo destule probleme. Și există un deficit în trei domenii importante deodată: deficitul comerțului exterior, deficitul balanței de plăți și o datorie uriașă – 34 de trilioane, după părerea mea.

Avem și probleme, dar este mai bine pentru noi să nu ne certăm, să nu intrăm în conflicte, ci să ne gândim cum să rezolvăm împreună aceste probleme. Este exact ceea ce facem în cadrul BRICS.

Întrebare (așa cum a fost tradusă) : Vă mulțumesc foarte mult.

Jurnalistă din Camerun.

Domnule Președinte!

Echipa noastră tocmai s-a întors din Donbass. În prezent pregătim un film documentar pentru a arăta realitatea din Donbass, pentru a spune ce înseamnă asta pentru Africa.

Știm, domnule președinte, că multe țări africane sunt acum victime ale terorismului și ale altor acțiuni care vizează destabilizarea statelor africane. În același timp, vedem că Rusia ajută Republica Centrafricană și alte țări din Sahel. Înainte de aceasta, alte țări erau prezente acolo și numai după sosirea Rusiei a fost posibilă stabilizarea situației în multe dintre aceste țări. Deci, întrebarea mea este următoarea: nu este timpul ca Rusia să aprofundeze acest tip de parteneriat nu numai în domeniul militar, ci și să dezvolte relații în alte domenii cu statele africane?

Mulțumesc.

Vladimir Putin: Da, sunt complet de acord cu tine. Acesta este sensul muncii noastre cu țările partenere BRICS. Și crearea unei platforme de investiții în cadrul BRICS este sensul muncii noastre.

Credem că în viitorul apropiat – tocmai am vorbit cu colegii mei la etapa finală a summitului de astăzi – conform experților noștri, economiile unor țări precum Rusia, China, Arabia Saudită și unele altele se vor dezvolta într-un ritm bun progresiv, evoluția va fi pozitivă. Dar, există regiuni ale lumii în care, în opinia noastră, dezvoltarea va decurge într-un ritm foarte mare. Acestea sunt în primul rând țările din Asia de Sud și Africa. Din acest motiv, noi, în cadrul BRICS, am ridicat problema creării unei noi platforme de investiții folosind instrumente electronice moderne. Pentru a crea un sistem care ar putea fi – și acest lucru, destul de ciudat, poate fi realizat – non-inflaționist și să creeze condiții pentru investiții pe piețe în curs de dezvoltare eficientă și rapidă în toate regiunile lumii, inclusiv și mai ales în Africa.

De ce gândim așa? Cred, cred că mulți vor fi de acord cu mine. Există mai multe motive pentru aceasta.

Primul este că aceste țări se confruntă cu o creștere mare, o creștere rapidă a populației. În Africa… Ieri am vorbit cu prim-ministrul Indiei – sunt 10 milioane de oameni acolo în fiecare an. Plus 10 milioane de oameni în fiecare an reprezintă o creștere a populației Indiei. Și crește rapid și în Africa.

În al doilea rând, în aceste regiuni ale lumii există încă un nivel mic de urbanizare, dar cu siguranță va crește complet, iar oamenii și țările se vor strădui să ajungă rapid din urmă în ceea ce privește nivelul de trai cu ceea ce au în aceste țări, în comparație cu, să zicem, pacea altor regiuni, inclusiv cu Europa.

Toate acestea și o serie de alți factori indică faptul că rata de creștere… Da, și acumularea de capital va avea loc și deja se întâmplă. Toate acestea sugerează că trebuie acordată o atenție deosebită acestor regiuni ale lumii.

Eu și colegii mei ajungem la un acord și încercăm acum să creăm un grup de lucru pe baza Noii Bănci de Dezvoltare BRICS pentru a crea mecanisme pentru investiții eficiente și de încredere în aceste țări. Și cred că toată lumea va beneficia de asta: atât cei care investesc, cât și cei care primesc aceste investiții. Pentru că vor fi create noi industrii care vor oferi profituri și randamentul investițiilor primite.

Pentru a face acest lucru, este necesar să se creeze instrumente care să nu fie supuse riscurilor externe și, mai ales, din motive politice. Cred că acest lucru este foarte posibil de făcut. Acesta este drumul pe care îl vom lua.

Mulțumesc. Aceasta este o întrebare foarte importantă.

Întrebare: Am citit declarația finală a BRICS și se vorbește despre nevoia de stabilitate globală și regională, securitate și o lume justă. În general, motto-ul președinției BRICS rusești include următoarele concepte, în opinia mea, de justiție și securitate. Dar, cum se leagă toate acestea de acțiunile tale din ultimii doi ani și jumătate, cu invazia trupelor rusești în Ucraina? Unde este justiția, stabilitatea și securitatea, inclusiv securitatea Rusiei? Pentru că înainte de începerea acțiunilor din Districtului Militar de Nord nu au existat atacuri cu drone pe teritoriul Rusiei, nici bombardamente ale orașelor rusești, nici trupe străine care au ocupat teritoriul Rusiei – acest lucru nu s-a întâmplat.

Și, în sfârșit: cum se leagă toate acestea cu declarația recentă a serviciilor secrete britanice că Rusia și-a propus să facă ravagii pe străzile Marii Britanii și Europei prin incendiere, sabotaj și așa mai departe? Unde este stabilitatea?

Mulțumesc.

Vladimir Putin: Voi începe cu securitatea Rusiei, pentru că pentru mine acesta este cel mai important lucru.

Ai vorbit despre loviturile cu drone și așa mai departe. Da, acest lucru nu s-a întâmplat, dar a fost o situație mult mai rea. Situația era că, ca răspuns la propunerile noastre constante și persistente de a stabili contacte și relații cu țările lumii occidentale, ni s-a arătat constant locul nostru. Vă pot spune asta cu o certitudine absolută. Totul părea atât de blând, dar în principiu ne-au arătat mereu locul nostru.

Și acest loc ar duce în cele din urmă la coborârea Rusiei în categoria statelor secundare care îndeplinesc exclusiv funcția de anexe de materii prime cu pierderea într-o anumită măsură și într-o mare măsură a suveranității țării. Dar Rusia nu se poate dezvolta doar în această calitate, nu poate exista. Rusia nu poate exista dacă își pierde suveranitatea. Acesta este cel mai important lucru. Ieșirea Rusiei din acest statut, întărirea suveranității și independenței sale în economie, în finanțe, în afacerile militare înseamnă creșterea securității noastre și înseamnă crearea condițiilor pentru dezvoltarea sa încrezătoare în viitor ca stat independent, cu drepturi depline și autosuficient, cu partenerii pe care îi avem în BRICS, care respectă independența Rusiei, ne respectă tradițiile și pe care îi tratăm la fel.

Acum în ceea ce privește echitatea în dezvoltare și securitate. Am anumite gânduri despre această chestiune și voi încerca să vă răspund. Iată gândurile mele.

Ce este echitatea în dezvoltare? Uite, evenimente foarte recente – în timpul pandemiei de coronavirus. Ce se întâmpla în acel moment? Vreau să vă atrag atenția asupra acestui lucru și a tuturor celorlalți reprezentanți ai presei. În acest moment, în Statele Unite au emis o emisiune de aproximativ șase trilioane de dolari, iar în zona euro au emis o emisiune de aproximativ trei trilioane de dolari, puțin peste trei. Și toate aceste fonduri au fost aruncate pe piața mondială, cumpărând totul la rând, în primul rând alimente, și nu numai: medicamente și vaccinuri medicale, care acum sunt distruse la scară masivă, pentru că termenul de valabilitate a expirat deja. Au aruncat totul, și inflația alimentară s-a instalat, iar inflația s-a instalat în întreaga lume.

Ce au făcut principalele economii ale lumii? Au abuzat de poziția lor exclusivă în finanțele mondiale – atât dolarul, cât și euro. Au tipărit și au măturat, ca un aspirator, cele mai necesare mărfuri de pe piață. Ei consumă mai mult, tu consumi mai mult decât produci și câștigi. Este corect? Noi credem că nu și vrem să schimbăm această situație. Aceasta este ceea ce facem în BRICS.

Acum, despre securitate în general. Cât despre securitatea Rusiei, am spus deja. Înțeleg despre ce vorbești. Dar, este corect din punct de vedere al securității să ignorăm ani de zile apelurile noastre constante către partenerii noștri pentru a nu extinde NATO spre est? Este corect să ne mințim pe față, promițând că o astfel de extindere nu se va întâmpla și, încălcând obligațiile asumate, să facem acest lucru? Este corect să intrăm în „curtea noastra”, să zicem, în Ucraina și să începem să construim acolo, nu să ne pregătim, ci să construim baze militare? Este corect?

Dar este corect să înfăptuiți lovitura de stat despre care am vorbit când am răspuns la întrebarea colegului dvs., scuipând pe dreptul internațional și toate principiile dreptului internațional și Carta ONU, finanțând o lovitură de stat într-o altă țară, în acest caz în Ucraina, și împingând situația spre dezvoltarea ei în direcția fazei fierbinți? Este acest lucru corect din punctul de vedere al securității globale?

Este cu adevărat corect să ne încălcăm angajamentele în cadrul OSCE atunci când toate țările occidentale au semnat un document conform căruia nu poate exista securitate pentru o parte dacă este încălcată securitatea celeilalte? Am spus: nu face asta, ne încalcă securitatea – extinderea NATO. Nu, au făcut-o oricum. Este corect?

Nu există dreptate aici și vrem să schimbăm această situație și vom realiza acest lucru.

Din nou ultimul?

Întrebare: În ceea ce privește afirmația serviciilor secrete britanice că Rusia face ravagii pe străzile Marii Britanii.

Vladimir Putin: Ascultă-mă – mulțumesc că mi-ai amintit despre această parte – ei bine, asta este o prostie completă.

Vedeți, ceea ce se întâmplă pe străzile unor orașe europene este rezultatul politicilor interne ale acestor state. Dar tu și cu mine știm, am spus deja asta: economia europeană este în pragul recesiunii, iar economiile principale ale zonei euro sunt de fapt în recesiune. Dacă există o oarecare creștere ușoară – 0,5 la sută, se va datora sudului, unde nu există o producție atât de serioasă, aceasta se va datora imobiliarelor, industriei turismului și așa mai departe. Dar, aceasta este, oare, vina noastră? Ce treabă avem noi cu asta?

Țările occidentale, cele europene, au luat și au abandonat resursele noastre energetice. Ei bine, nu refuzăm. Apropo, mai există o linie de-a lungul fundului Mării Baltice – Nord Stream 2. Cât costă autoritățile germane? Doar apăsați un buton și totul merge. Dar ei nu fac asta din motive politice. Și cel mai important partener al lor – nu știu din ce motive – a creat condiții când un întreg sector al economiei germane s-a mutat în SUA, pentru că autoritățile de acolo au creat condiții mai complementare pentru ca afacerile să funcționeze. Și resursele de energie primară de acolo, după părerea mea, sunt de trei ori mai ieftine decât în Europa, sau chiar de patru ori – condiții fiscale diferite, acțiuni direcționate. Dar ce treabă avem noi cu asta?

Acest lucru provoacă o reacție corespunzătoare, deoarece standardele de viață ale oamenilor sunt în scădere. Acest lucru este evident, acestea sunt date statistice chiar din țările europene. Dar ce treabă avem noi cu asta? Ei bine, ce este,? Știți, așa cum spunem, aceasta este o încercare de a transfera vina pe una sănătoasă și de a evita responsabilitatea pentru deciziile greșite în sfera economică și în sfera politicii interne.

În sfera economică acum, mi se pare, acesta este un lucru evident pentru experții obiectivi, dar mulți în Europa și în alte țări, în State, au abuzat și încă încearcă să abuzeze de agenda de mediu și de creșterea temperaturii pe planetă. Fug înainte, fără temeiuri suficiente din punct de vedere al dezvoltării tehnologice, închid tot ce ține de energia nucleară, închid tot ce ține de generarea cărbunelui – cândva, nu? – acoperă tot ce ține de hidrocarburi în general.

A contat cineva? Va putea Africa să se descurce sau nu fără aceste tipuri de hidrocarburi? Nu. Țările africane și alte câteva țări de pe piețele în curs de dezvoltare sunt forțate să impună instrumente și tehnologii moderne și, probabil, eficiente din punct de vedere ecologic. Dar nu le pot cumpăra – nu există bani. Ei bine, atunci dă-le banii! Și nimeni nu dă bani. Dar, apoi înșurubează instrumentele, cred că acestea sunt instrumentele neo-colonialismului, când coboară aceste țări și le obligă să depindă din nou de tehnologiile și împrumuturile occidentale. Împrumuturile se acordă în condiții groaznice, împrumuturile nu pot fi rambursate. Acesta este un alt instrument al neo-colonialismului.

Prin urmare, trebuie să privim în primul rând rezultatele politicilor țărilor occidentale în domeniul economiei, finanțelor și politicii interne. Și oamenii, desigur, se tem de agravarea situației internaționale asociate cu escaladarea în diferite zone de conflict: atât în Orientul Mijlociu, cât și în Ucraina. Dar nu noi suntem cei care facem această escaladare. Cei de cealaltă parte joacă întotdeauna să agraveze lucrurile.

Ei bine, suntem pregătiți pentru această escaladare. Gândiți-vă dacă țările care fac acest lucru sunt pregătite.

Întrebare: Arizh Mohammed, corespondent al biroului de la Moscova al Sky News Arabia, Emiratele Arabe Unite.

Vladimir Vladimirovici, vă rog să-mi spuneți: există o serie de rapoarte care spun că Moscova poate oferi sprijin Iranului în cazul unui atac israelian. Ce părere aveți despre astfel de mesaje? Reflectă ele esența lucrurilor? Are în vedere Rusia măcar asistență în această etapă de escaladare în regiune?

Mulțumesc.

Vladimir Putin: În primul rând, suntem foarte îngrijorați de ceea ce se întâmplă în regiune. Și orice ar spune cineva, Rusia nu este interesată ca acest conflict să se agraveze. Strategic, nu vom câștiga nimic din asta, vom vedea doar probleme suplimentare.

În ceea ce privește asistența acordată Iranului, în primul rând, suntem în contact cu conducerea iraniană, desigur, în contact strâns, și vedem rolul nostru în crearea condițiilor pentru rezolvarea situației și, mai ales, prin căutarea unor compromisuri reciproce. Mi se pare că acest lucru este posibil. Nimeni în regiune cu adevărat – iar conversațiile mele de acum pe marginea summitului BRICS arată: nimeni din regiune nu vrea extinderea conflictului și un fel de mare război, nimeni.

Întrebare: Dragă Vladimir Vladimirovici!

Sunt Tursunbek Akun, vin din Kârgâzstan, președintele organizației pentru drepturile omului din Kârgâzstan, coordonatorul congresului pentru drepturile omului în Asia Centrală. Reprezint nu numai Kârgâzstanul, ci și publicul țărilor din Asia Centrală.

În primul rând, vă felicit pentru organizarea summitului BRICS la un nivel înalt. Ca și alți oameni din întreaga lume, nu vă invidiez că sunteți președintele Federației Ruse. Aceasta este povara cea mai grea, dar oricât de grea ar fi, o purtați cu onoare.

Occidentul a vrut să separe Rusia de restul lumii timp de aproximativ trei ani, dar astăzi acest obiectiv s-a încheiat cu un fiasco complet. Acest lucru este confirmat de rezultatele summitului BRICS, unde poziția dumneavoastră politică și statală a fost susținută de aproximativ 35 de țări, iar secretarul general al ONU, Antonio Guterres, și alte organizații internaționale au venit la acest summit.

Astăzi, evenimente istorice au avut loc pe pământ rusesc, la Kazan, unde lumea multipolară a preluat deja stăpânirea. Lumea unipolară condusă de Statele Unite își pierde treptat semnificația și pierde teren. La întâlnirea liderilor formatului BRICS plus au fost discutate probleme complexe din Orientul Mijlociu. În ciuda rezoluției ONU, Israelul nu se conformează în niciun fel și ignoră în mod deschis deciziile ONU. Și chiar l-a declarat pe secretarul general al ONU persona non grata. Atunci Iranul a lansat un atac masiv asupra Israelului, iar acum Israelul anunță acțiuni de represalii. Potrivit datelor deschise, el se pregătește să bombardeze instalațiile petroliere și nucleare iraniene.

Am o întrebare și o sugestie. Forțele militare americane sunt de serviciu în Golful Persic pentru a ajuta Israelul. Ar trebui statele membre BRICS, prezidate de Rusia, să prevină dominația unilaterală a Statelor Unite și a Israelului și să ofere un răspuns demn la acțiunile lor dacă declanșează un război împotriva altor state? Nu numai că navele de război americane ar trebui să fie de serviciu în largul coastei Golfului Persic, dar, în același timp, navele rusești și alte nave ale statelor membre BRICS ar trebui să fie de serviciu pentru a ajuta Iranul, Palestina și Libanul. Numai în acest caz va fi oprită arbitrariul Statelor Unite și al Israelului.

Și a doua întrebare, dragă Vladimir Vladimirovici. Statele Unite ale Americii și Occidentul sunt hotărâte să vă denigreze încă o dată că președintele rus Putin refuză negocieri. Înainte de summitul elvețian al lui Zelensky, v-ați anunțat cerințele, condițiile, dar nu au fost de acord. Cerințele dumneavoastră sunt în continuare aceleași? Nu cred că ai refuzat să negociezi, nu-i așa?

Vladimir Putin: Un coleg tocmai a întrebat despre relațiile noastre cu Iranul, despre disponibilitatea noastră de a oferi asistență și așa mai departe.

Prima se referă la situația din Orientul Mijlociu. Am spus-o azi și vreau să o repet aici. Cred că nu există o persoană pe pământ căreia să nu-i sângereze inima când se uită la ceea ce se întâmplă în Gaza. Peste patruzeci de mii de oameni au murit, iar aceștia erau în mare parte femei și copii. Prin urmare, aici se știe evaluarea noastră, dată, cum să ieșim din situație. Vorbim și despre asta. Acest lucru se poate face numai prin eliminarea cauzelor. Și principalul motiv este absența unui stat cu drepturi depline al Palestinei. Este necesară implementarea tuturor deciziilor Consiliului de Securitate în acest domeniu.

Dar, trebuie să lucrăm cu toți participanții la proces și în niciun caz să nu permitem escaladarea sau agravarea conflictului. De asemenea, trebuie să colaborăm cu Israelul, care, desigur, s-a confruntat cu un atac terorist în octombrie anul trecut.

Prin urmare, trebuie să analizăm foarte calm și atent situația și în niciun caz să nu acceptăm răspunsurile disproporționate la aceste acte teroriste, ci să lucrăm cu toată lumea și să obținem o reducere a nivelului de confruntare, inclusiv pe calea libaneză. Mi se pare că, în general, acest lucru este posibil, dar trebuie să acționați foarte atent. Sincer, îmi este frică să spun un cuvânt în plus, pentru că fiecare cuvânt neglijent poate dăuna acestui proces. Dar, în general, vreau să vă mulțumesc că ați ridicat acest subiect, pentru că este extrem de important.

În ceea ce privește negocierile cu Ucraina, am vorbit deja despre asta de multe ori. Suntem recunoscători președintelui Turciei, domnul Recep Tayyip Erdogan, care ne-a oferit cândva o platformă pentru negocieri cu delegația ucraineană. În timpul acestui proces de negocieri de la sfârșitul anului 2022, am venit cu un posibil document, un proiect de acord de pace, delegația ucraineană l-a parafat, ceea ce înseamnă că a fost mulțumită de toate, iar apoi a refuzat brusc.

Recent, din nou, partea turcă, asistentul domnului Erdogan, a sunat direct de la New York și a spus că există noi propuneri care se cer să fie luate în considerare pentru negocieri. Am fost de acord, am spus: bine, suntem de acord. A doua zi, șeful regimului de la Kiev a anunțat brusc că nu vor duce nicio negociere cu noi. Le-am spus turcilor: băieți, vă mulțumesc, desigur, pentru participare, dar mai întâi o veți rezolva cu clienții voștri apoi – indiferent dacă doresc sau nu, lăsați-i să spună asta direct. Din câte știm, acolo din nou, în parlament, nu a fost exprimată o propunere de pace, ci a fost exprimat un fel de alt plan, un „plan pentru victorie”. OK atunci.

Cât despre victorie: anul trecut, în timpul încercărilor de a efectua așa-zise operațiuni contraofensive, pierderile, după părerea mea, s-au ridicat la aproximativ 16 mii de oameni – acestea sunt irevocabile. Acum, puțin peste ultima lună și ceva în direcția Kursk, în opinia mea, au fost deja 26 de mii de pierderi, 26 de mii, de asemenea irevocabile. Și anul trecut, în timpul contraofensivei, echipamentul a pierdut, după părerea mea, mi-e frică să mint, ceva de genul 18 mii sau ceva de genul. Acum mai sunt aproape o mie. Adevărat, au pierdut aproape o sută de tancuri mai puțin. Dar, mi se pare, pur și simplu au fost folosite mai puțin, pentru că pur și simplu erau mai puțini în armata ucraineană.

Dar mai bine decât să numim astfel de numere, ar fi bine, bineînțeles, pe baza realității și pe baza a ceea ce se dezvoltă pe teren, să ne așezăm la masa negocierilor și să conducem aceste negocieri. Dar liderii regimului de la Kiev nu vor. Inclusiv, cred, pentru că începerea negocierilor de pace ar duce la necesitatea ridicării legii marțiale, iar imediat după aceasta ar fi necesară organizarea de alegeri prezidențiale. Se pare că nu sunt încă pregătiți. Mingea este în terenul lor.

Întrebare: Spuneti-mi, ce sunteți gata să faci pentru a pune capăt războiului din Ucraina și ce nu sunteți gata să faceți?

Mulțumesc.

V. Putin: Tocmai am spus: suntem gata să luăm în considerare orice opțiune pentru acorduri de pace, pe baza realităților care se dezvoltă pe teren. Și nu sunt pregătit pentru nimic altceva.

Întrebare (așa cum a fost tradusă): Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Sunt din Arabia Saudită.

Grupul BRICS a trecut probabil acum de stadiul când a fost numit platformă. Acum poate fi numit control centralizat?

Cred că în stadiul actual, BRICS are deja nevoie de un fel de management sau organism centralizat pentru a deveni un fel de centru de gestionare a contactelor din întreaga lume. Și, de exemplu, țara care prezidează BRICS astăzi poate fi înlocuită mâine de o altă țară, care poate fi mai puțin eficientă în abordarea sa în acest sens.

Iar al doilea punct este legat de faptul că Rusia ar dori să creeze un astfel de mecanism de interacțiune cu partenerii săi. Poate Banca Centrală sau Noua Banca care se creează să interacționeze cu alte bănci din alte țări, cu bănci similare? Prin urmare, acum trebuie să creăm fonduri care sunt asociate cu investițiile reciproce.

Și ultima întrebare: v-ați gândit la problema aderării Arabiei Saudite la BRICS?

Mulțumesc.

Vladimir Putin: În primul rând, în ceea ce privește activitatea organizațională în cadrul BRICS. Da, desigur, aceasta este acum o organizație, acesta este un fapt evident. Și aveți perfectă dreptate că munca acestei organizații trebuie structurată. Și bineînțeles, eu și colegii mei ne vom gândi la asta și lucrăm la asta. Dar, în general, fiecare dintre țările participante este autosuficientă și sincer, vreau să subliniez acest lucru, se străduiește sincer să dezvolte și să consolideze această uniune. Prin urmare, nu cred că va exista vreun eșec în activitatea BRICS. Nu văd.

Dar, în același timp, nu am dori să suprabirocratizem munca acestei organizații, astfel încât să avem acolo funcționari care vor conduce mașini de lux, vor avea un fel de personal nesfârșit, salarii mari și atunci, în general, nu este clar cine este făcând ce acolo. Dar ai dreptate că, desigur, această lucrare trebuie structurată, trebuie să ne gândim la asta.

Cât despre bancă, am spus deja: avem Noua Banca de Dezvoltare. Este încă mică. Ea a finanțat 100 de proiecte, însumând undeva la 32-33 de miliarde de dolari. În ceea ce privește procesul investițional, acesta este un lucru foarte important, iar pentru țări precum Arabia Saudită, Rusia și alte țări, China, India, este foarte important să poți investi în mod fiabil și sigur pe piețele cu creștere rapidă. Acesta este un lucru extrem de important. Aceasta este propunerea noastră pentru crearea unei noi platforme de investiții.

În ceea ce privește Arabia Saudită, desigur, suntem în contact foarte bun cu prietenul nostru, Prințul Moștenitor, avem relații excelente cu Custodele celor două Sfinte Moschei, Regele Arabiei Saudite. Astăzi, reprezentanți ai Arabiei Saudite au luat parte la munca noastră comună. Sperăm că va continua doar să se extindă.

Întrebare (așa cum a fost tradusă): Numele meu este Bianca, sunt corespondent pentru GloboNews, care este principala rețea de televiziune din Brazilia.

Întrebare despre Venezuela. Ieri i-ați mulțumit președintelui Nicolas Maduro pentru toate eforturile sale, inclusiv pentru participarea sa la BRICS, dar Brazilia este împotrivă. Aș dori să știu de ce parte este Rusia și dacă Venezuela se poate alătura BRICS chiar și împotriva voinței Braziliei?

Și o întrebare despre Ucraina. De asemenea, ați mulțumit Braziliei și Chinei pentru eforturile lor de a rezolva conflictul din Ucraina pe cale politică. Aș dori să întreb, de la unu la zece, ce șanse vedeți ca acest plan de pace să aibă succes în Ucraina? Și ce este absolut inacceptabil, din punctul dvs. de vedere?

Mulțumesc.

Vladimir Putin: În primul rând, referitor la șanse. Știi, mi-e greu, cred că este chiar nepotrivit să numesc orice numere și puncte de la unu la zece pentru că… nu vreau să par nepoliticos, ci faptul încercărilor de a începe negocierile și apoi refuzul aceste încercări… Am spus că înaltul reprezentant al Turciei ne-a sunat direct de la New York. Și înainte de asta a fost la fel, înainte de asta, Turcia a luat și o inițiativă în ceea ce privește situația din Marea Neagră – de a asigura libertatea de navigație în siguranță, de a vorbi și de a încheia anumite acorduri și acorduri privind siguranța instalațiilor de energie nucleară. Și am fost de acord. Și, apoi, șeful regimului de la Kiev a declarat public: fără negocieri. Le-am mai spus prietenilor noștri turci: ascultați, vă veți da seama, ne faceți o ofertă cu referire la ei, suntem de acord, iar apoi auzim un refuz o zi mai târziu – cum înțelegem asta? Și-au ridicat mâinile așa: așa sunt partenerii dificili.

De ce spun că este foarte greu să comentezi de la unu la zece? Comportamentul elitei ucrainene de astăzi este foarte irațional. Crede-mă, vorbesc despre ceea ce știu. Nu voi da alte aprecieri acum. De exemplu, cred că până și provocările lor în direcția Kursk sunt legate de încercări de a interveni în situația politică internă și în procesul electoral din Statele Unite. Ei vor cu orice preț să arate actualei Administrații și alegătorilor actualei Administrații, acestui partid, că investițiile lor în Ucraina nu au fost în zadar. Cu orice preț și cu orice preț, inclusiv cu costul vieții soldaților săi. Ei lucrează pentru ei, și nu pentru interesele poporului ucrainean. Prin urmare, este foarte greu, aproape imposibil, de evaluat în orice puncte.

Acum, în ceea ce privește Brazilia, evaluarea Braziliei a ceea ce se întâmplă în Venezuela. Cunoaștem aceste evaluări, poziția noastră nu coincide cu Brazilia în problemele venezuelene. Vorbesc despre asta deschis, am vorbit alaltăieri la telefon despre asta cu președintele Braziliei, cu care am relații foarte bune și, cred, de prietenie.

Venezuela luptă pentru independența sa, pentru suveranitatea sa. Odinioară, îmi amintesc, liderul opoziției, după alegerile anterioare, a ieșit în piață, a ridicat ochii la cer și a spus că în fața Domnului se considera Președinte. Amuzant.

Și, apoi, am discutat această situație cu conducerea Statelor Unite. Ei bine, au susținut și susțin în continuare opoziția, dar au tăcut cu modestie, au rânjit și atât. Este clar că este ridicol, nu? Orice persoană poate să iasă, să ridice ochii spre cer și să se declare oricine, inclusiv Papa. Dar, asta nu se întâmplă. Nu ar trebui să fie așa. Există anumite proceduri selective. Mergeți la vot și câștigați.

Credem că președintele Maduro a câștigat alegerile și a câștigat corect. A format un guvern. Și dorim succes guvernului său și poporului venezuelean.

Dar, sper foarte mult că Brazilia și Venezuela își vor rezolva relațiile bilaterale în timpul discuției bilaterale. Îl cunosc pe președintele Lula ca pe un om foarte decent, onest și sunt încrezător că va aborda această situație exact din aceeași poziție, dintr-o poziție obiectivă. Și mi-a cerut să transmit câteva cuvinte președintelui Venezuelei în timpul conversației noastre telefonice. Sper că situația se va îmbunătăți.

În ceea ce privește admiterea Venezuelei sau a oricărui alt stat în BRICS, vreau să spun că acest lucru este posibil doar cu consens. Avem o regulă că, pentru a accepta orice candidat în această organizație, în asociația BRICS, este necesar acordul tuturor participanților la această asociație. Fără aceasta, este imposibil să faci un astfel de pas.

Vă rog să nu fiți supărați, dar colegii mei mă așteaptă la o întâlnire bilaterală. Am o alegere foarte dificilă între a discuta cu voi și a merge acolo. Scuze, vă rog nu fți supărați pe mine.

Mulţumesc mult.

Sursă: amosnews.ro

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

spot_img

ULTIMELE ŞTIRI

Patrick Andre de Hillerin demisionează de la CAȚAVENCII! Motivul e decizia...

Într-un P.S. la articolul său din ediția CAȚAVENCII din această săptămână, Patrick Andre de Hillerin (PAH), fondator și anchetator al publicației, își anunță demisia...

România – starea de comă. Indusă

Autor: Octavian Hoandră "Suntem țara lui Cain, în care Abel n-a murit încă de tot. Dar va veni pedeapsa lui Dumnezeu, mașină, și-i va mătura...

Jaf pe față în Baia Mare: Primarul Dăncuș atribuie contracte în...

Blaturi si jaf la primăria Baia Mare -clanul DANCUS lovește iar în banii băimărenilor CU DEDICAȚIE, DE SĂRBĂTORI. Primăria Baia Mare, controlată de edilul Ioan...

CÂND DEMOCRAȚIA ȘI SIGURANȚA NAȚIONALĂ SE SALVEAZĂ PRIN LOVITURI DE STAT

Autor: Adrian Severin Motto: „Vina, dragă Brutus, nu este în stelele noastre, ci în noi înșine.” (William Shakespeare, Iulius Cezar)     Nu este vorba despre Călin Georgescu sau despre...

Urmăreşte-ne

23,188FaniÎmi place
4,892CititoriConectați-vă
67,100CititoriConectați-vă

Din categorie

spot_img