Autor: Valer Marian
Deputatul Daniel Ghiță a adresat prim-ministru al României, Marcel Ciolacu, o interpelare având ca obiect ,,Reclamarea de multiple abuzuri, hărțuieli și agresiuni sexuale la Teatrul de Operă și Balet Oleg Danovski din Constanța”.
Pe parcursul unui deceniu angajați ai acestui teatru, balerini și balerine, au adresat reclamații în acest sens la cel puțin șase miniștri ai Culturii, dar niciunul nu a catadicsit să facă ceva, iar organele sesizate au dormit în cizmele statului, precum ne-au obișnuit și în alte cazuri grave.
Conform unor surse, unii miniștri au preferat să se dedulcească cu managera teatrului, care era în decembrie 1989 principala amantă a ,,prințișorului” Nicu Ceaușescu.
Poate că o să vorbească într-o zi Kelemen Hunor și Puiu Hașotti. Cert este, deocamdată, că principalul acuzat de balerinele și balerinii de la Constanța, coregraful șef al teatrului, are un frate care ocupă de mulți ani funcția de șef al Corpului de control al ministrului Culturii, iar mărinimoasa manageriță se mândrește cu prietenia sa cu un distins secretar de stat de Cultură, care a fost amic la cataramă cu Ceaușescu junior.
Angajații teatrului constănțean își pun ultimele speranțe în primul-ministru Marcel Ciolacu (al cărui ilustru tată, comandorul de aviație Ion Ciolacu, a fost instructorul de zbor al lui Nicu Ceaușescu în stagiul militar satisfăcut la baza aeriană Bobocu de lângă Buzău).
Oricum, vom reveni cu o anchetă jurnalistică mai amplă. Cu circa un deceniu în urmă, Constanța a fost zguduită de un alt scandal sexual neelucidat care a culminat cu arderea de vii a patru dansatoare într-un club (Beirut, printre victime aflându-se și o balerină de la Teatrul Oleg Danovski.
Abuzuri, violuri, bani negri, state de plată fictive
De cel puțin zece ani, mai mulți angajați ai Teatrului Național de Operă și Balet Oleg Danovski, printre care opt balerini și balerine, au formulat numeroase sesizări și reclamații privind abuzarea lor sub aspect profesional, disciplinar și financiar, și mai ales privind hărțuirea și agresarea lor sexuală de către soții Horațiu și Monica Chereches, care ocupă funcțiile de coregraf-șef respectiv de director al Companiei de balet, cu știința și chiar complicitatea managerului teatrului, Daniela Vlădescu, care le-a asigurat tot timpul protecție și i-a favorizat profesional și financiar.
Cele mai grave acuzații i se aduc coregrafului-șef Horațiu Cherecheș, mai multe balerine reclamând că ar fi fost abuzate, hărțuite și agresate sexual, respectiv violate, sau că ar fi fost obligate să întrețină raporturi sexuale cu persoane care au deținut și dețin funcții importante pe plan politic sau instituțional.
Soților Cherecheș li se mai reproșează că ar fi obligat unele balerine să facă sex în grup, inclusiv sex a trois cu ei doi. Dacă refuzau, erau jignite cu expresii de genul ,,grasă”. ,,vacă”. ș.a. ori cu apropouri referitoare la sâni sau la sfârcurile acestora, nu primeau anumite roluri sau beneficiile cuvenite ori erau amenințate că vor fi concediate. Pe de altă parte, soților Cherecheș li s-a reproșat că au întocmit frecvent state de plată fictive, fără a le achita sumele consemnate în acestea, și că in turnee aveau asupra lor genți diplomat sau geamantane cu bani negri, pe care le purtau cu ei inclusiv la toaletă.
Motivele mușamalizării: tot felul de frății și prietenii
Balerinii abuzați precum și balerinele abuzate, hărțuite și agresate sexual au formulat plângeri către instituțiile abilitate (Poliție, Parchet, ITM, CNCD, ș.a.), dar acestea au fost tergiversate și mușamalizate datorită influenței soților Cherecheș și managerului Daniela Vlădescu pe plan local, aceasta aflându-se în funcție de 18 ani.
De exemplu, fostul șef al Inspectoratului de Poliție al Județului Constanța, chestorul Constantin Glugă (eliberat din funcție în urma scandalosului accident mortal provocat de un șofer drogat în localitatea 2 Mai, ale cărui victime au fost doi tineri nevinovați, eveniment după care actualul ministru de interne, Cătălin Predoiu, a anunțat că va desființa IPJ Constanța și va reconstitui integral instituția), are soția angajată la Teatrul Oleg Danovski, pe post de soprană, și se află în relații apropiate cu managerul Daniela Vlădescu, tot soprană de profesie.
Angajații abuzați s-au adresat și miniștrilor Culturii din această perioadă, teatrul lor fiind subordonat Ministerului Culturii din 2004, de la Kelemen Hunor, Puiu Hașotti, Ionuț Vulpescu, Bogdan Gheorghiu, Luciano Romașcanu până la Raluca Turcan, dar niciunul nu a dispus măsurile solicitate și nu a curmat situația șocantă și traumatizantă de la teatrul constănțean.
Principala cauză a neimplicării Ministerului Culturii și a titularilor acestuia este faptul că fratele coregrafului șef Horațiu Cherecheș, Daniel Cherecheș, ocupă funcția de șef al Corpului de control al ministrului Culturii de foarte mulți ani.
Pe de altă parte, managerul Daniela Vlădescu a afirmat că ar fi avut o relație mai apropiată cu fostul ministru al Culturii Kelemen Hunor și s-a lăudat frecvent că se află în relații de prietenie cu secretarul de stat Mădălin Voicu de la Ministerul Culturii.
Fapt notoriu, acesta a fost un amic apropiat cu Nicu Ceaușescu, fiul dictatorilor Nicolae și Elena Ceaușescu, căruia Daniela Vlădescu i-a fost principala amantă în ultimii ani ai regimului comunist, inclusiv în cursul evenimentelor din decembrie 1989, perioadă în care acesta era prim-secretar PCR al județului Sibiu și locuiau împreună în municipiul Sibiu.
În după-amiaza zilei de 22 decembrie 1989, după fuga părinților amantului său din Comitetul Central al PCR, Daniela Vlădescu a plecat împreună cu Nicu Ceaușescu de la Sibiu la București, cu autoturismul personal marca Oltcit, pentru că acesta spera să preia puterea sau să acceadă în noile structuri de putere.
Profitoare în comunism, profitoare în capitalism
Daniela Vlădescu a beneficiat de marile privilegii ale regimului comunist, în cursul relației sale cu Ceaușescu junior, poreclit Prințișorul, și a beneficiat de privilegii la fel de mari și în regimul postcomunist, așa-zis capitalist.
Ocupă de aproape două decenii funcția de manager al Teatrului Național de Operă și Balet din Constanța, unul din cele mai importante teatre din România.
Locuiește într-un apartament de lux din incinta teatrului, unde nu se știe dacă și câtă chirie plătește. În această funcție a obținut câștiguri considerabile, inclusiv din afaceri necurate cu artiști și cu dirijori străini, și s-a plimbat prin toată lumea.
Potrivit reclamanților, managementul său lasă însă mult de dorit, în instituție fiind vizibile o lipsă de organizare crasă și o lipsă de igienă constantă, mai ales la cabine și la toalete, care se igienizează precar doar când se anunță controale de la minister.
Majoritatea angajaților trăiesc sub imperiul fricii pierderii locurilor de muncă, având în vedere că nu a mai fost încheiat contract colectiv de muncă de la preluarea funcției de manager de către Daniela Vlădescu, precum și al deznădejdii că nimeni nu se implică să verifice cum se cuvine și să soluționeze nepărtinitor gravele probleme sesizate.
Situația reclamată la Teatrul Național de Operă și Balet din Constanța are similitudini cu mediatizatul caz Jeffrey Epstein, magnat american din domeniul showbizului arestat și acuzat de zeci de infracțiuni de proxenetism, hărțuire sexuală, viol și raporturi sexuale cu minore. Diferența este că justiția americană și-a făcut datoria.
Având în vedere situația foarte gravă de la Teatrul Național de Operă și Balet Oleg Danovski din Constanța, nesoluționarea problemelor de atâția miniștri ai Culturii și starea de deznădejde la limită a angajaților acestei instituții, deputatul Daniel Ghiță i-a solicitat primului ministru Marcel Ciolacu să dispună efectuarea de verificări de către Corpul de control al primului-ministru, urmând să i se comunice constatările efectuate și măsurile dispuse, inclusiv sancțiunile aplicate.