Odată cu distrugerea vechiului Club Român de Presă, jurnaliștii nu au mai avut un loc în care să pună pe masă temele importante, să-și armonizeze pozițiile în legătură cu actele legislative aberante care priveau inclusiv domeniul fiscal în materie de presă, domeniul dreptului de autor, ba chiar domeniul libertății de exprimare, apropo de CNA și de alte entități de acest gen care pozează în arbitri în zona media, iar breasla s-a pulverizat, după cum a prezentat Robert Turcescu, jurnalist cu experiență de peste 25 de ani în domeniu, în emisiunea „Ce-i în Gușă, și-n căpușă”, moderată de Cozmin Gușă la Radio Gold FM.
Redăm în continuare raționamentul prin care jurnalistul Robert Turcescu a demascat mecanismul manipulării presei:
La momentul la care se adunau niște grei din presă în Clubul Român de Presă și apărea un comunicat în legătură cu o anumită temă din societate, era imposibil să ignori acel comunicat tu ca decident politic, tu ca premier, tu ca președinte chiar, dacă argumentele aduse în acel comunicat erau unele valide și, într-adevăr, îngrijorarea era reală, ceea ce de obicei se întâmpla. Breasla jurnaliștilor, nemaiexistând, nemaiavând genul acesta de creuzet, de liant, în care să-și limpezească ideile, în care să elaboreze politici de coagulare sau de întărire a presei, s-a dus de râpă.
Unii au ieșit definitiv din afacerile de presă, alții și-au făcut niște chioșcuri și când spun „chioșcuri”, o spun chiar cu regret. Adică, cine-și închipuie la ora asta că, având un site pe care nimeresc niște zeci de mii de inși din întâmplare la un moment dat într-o lună de zile, are o afacere de presă, se înșeală (mai ales că acum se folosesc și tot felul de boți prin intermediul cărora se construiește un trafic artificial pe site-uri).
Sunt atât de multe chioșcuri din astea de presă care sunt, de fapt, niște bloguri, nu sunt niște ziare electronice. Există ediții electronice ale unor ziare mari din străinătate care sunt niște redacții în sine; sunt aproape diferite față de redacțiile din spatele ziarului printat.
Noi avem de-a face cu niște inși care s-au supărat pe patron sau pe redacție în general, au luat niște bani, printr-un contract, ba de la un partid politic, ba de la un serviciu secret, ba de la niște prieteni ai unui serviciu secret, oameni de afaceri, și și-au făcut ei un site pe care publică vrute și nevrute, până în momentul în care primesc comanda să publice anumite lucruri. Acela e momentul în care se dă, printr-un anume „releu”, așa se numește ăla care dă semnalul, informația pe care să o dea mai departe.
Băieților ăstora, când sunt stipendiați, li se spune „băi, scrieți ce vreți, nu contează câte accesări faceți, dar doar să fiți atenți că, la un moment dat, dacă releul Liviu semnalizează o direcție în comentariul pe care l-a făcut, rugămintea noastră este ca toți să luați direcția aia, în funcție de cum a semnalizat releul”. Uneori, releul poate să fie un moderator de televiziune, alteori, releul poate să fie un director de ziar care publică editoriale sau alteori releul poate să fie un director de ziar electronic care publică editoriale și mai face și anchete jurnalistice. Fiecare extrage din ce zice releul o bucățică pe care vrea să meargă. Nu stă nimeni să-i spună fiecăruia ce are de făcut.
Ion Cristoiu zice că „releul” e ăla care dă la jgheab. Între timp am văzut că releele astea fie au îmbătrânit, fie nu mai au chef, și atunci observația lui Cristoiu e corectă când spune că se dă la jgheab. Pentru a evita ca releul să înțeleagă greșit sau să facă vreo prostie la un moment dat, băieții ăștia s-au gândit să dea ei toată chestia asta într-un loc sigur și o scriu ei, nimeni altcineva, și, de fapt, toată lumea se adapă de la jgheabul respectiv.
Cred că vorbim despre niște direcții care sunt fixate din zone de interes geostrategic. Sunt convins că există granturi sau apropieri chiar doctrinale între jurnaliști și astfel de entități. În acest joc pot interveni, la un moment dat, și niște rezerviști din serviciile secrete care vor să dea în continuare din piciorușe sau niște activi din zona serviciilor secrete care au interese, de cele mai multe ori de sprijinire a unor entități financiare sau a unor zone financiare.
Emisiunea „Ce-i în Gușă, și-n căpușă”, moderată de Cozmin Gușă, poate fi urmărită de luni până joi, pe Radio Gold FM, începând cu ora 13. Înregistrarea integrală poate fi urmărită pe pagina de Facebook a Radio Gold FM România, dar și pe platforma goldtv.ro