Autor: Cezar Osiceanu
In aviatie problema a ajuns simpla după 1990 cand Estul socialist a fost eliminat din ecuație aproape complet
Fabricanții sovietici clasici Antonov, Tupolev, Iliushin si Yakovlev au sucombat aproape total in fata Boeing-ului american si Airbus-ului european
Doar ca lupta nu s-a oprit aici si cei doi giganți rămași pe piata s-au luat rapid de par si fie au preluat agresiv alte companii precum a făcut Airbus cu firma canadiana Bombardier fie s-au reclamat una pe cealaltă la World Trade Comercial WTC cum au facut amândouă
Victime colaterale au devenit in acest război al giganților Embraer-ul brazilian la a cărui preluare a renunțat Boeing in ultimul moment, De Haviiland-ul canadian concurentul direct al ATR-ului francez si japonezii de la Mitsubishi
Eșecul răsunător al modelului Airbus 380 cu care Airbus vroia sa își total elimine concurentul lui, Boeing 747 a fost un prim semnal de alarma neluat in seama de producatorul francez orbit si de succesul familiei Airbus 320 pe piata de mediu curier dominata pana atunci de modelul Boeing 737 in vârsta de peste 50 de ani de la lansare.
Călcatul pe dinții greblei facut de Boeing cu modelul MAX nu i-a trezit insa îndeajuns pe americani iar acum Macron a pus in aplicare Airbusizarea Europei prin scoaterea din cadrul flotelor marilor operatori aerieni europeni a avioanelor Boeing 737 si înlocuirea acestora cu familia Airbus 320. KLM, Lufthansa si companiile ce le aparțin se afla in diverse stadii de înlocuire ale modelului B 737
In China, unde ancheta cu privire la catastrofa cu Boeingul 737-800 de anul trecut nu s-a terminat inca si linia de fabricație pentru modelul MAX sta de peste trei ani de zile având in parcare peste 120 de avioane care zac degeaba, americanii sunt aidoma lui Biden- reclama la Alzeiheimer !
In acest timp Macron a ajuns in China si a semnat deschiderea de noi linii de fabricație a familiei Airbus 320 înțelegând sa se comporte la fel de duplicitar. Pentru ca Macron s-a rugat la masa cea lunga a lui Putin pentru ca Rusia sa nu taie exportul de Titan spre Franta, ceea ce ar fi pus la pământ toate firmele de aviatie din Hexagon, s-a căutat si o alta soluție. Si uite asa exportul de Titan necesar lui Airbus se face acum prin China acolo unde francezii au înțeles ca trebuie sa produca neaparat avioane daca vor sa supraviețuiască ca producator mondial. In plus deschiderea de noi linii de asamblare in USA in afara celei din Alabama anunțată de Macron vine sa concureze Boeing la ea acasa.
Doar ca in aviatie cercul este mereu rotund asa ca daca pe piata de mediu curier Boeing este in corzi din propria avariție pe cea de lung curier americanii conduc detașat
Faptul ca unul dintre modelele de baza ale Airbus pentru rutele lung curier, Airbus 330, a trebuit sa aterizeze la Otopeni pe drumul de întoarcere din China pentru a alimenta cu petrol este cea mai buna reclama pentru Boeing
Aceasta escala de realimentare arata inferioritatea Airbus pe piata de lung curier acolo unde Boeing-ul 787 Dreamliner bate oricare punct de pe glob fara escala folosind piste si facilitați aeroportuare normale, cu un consum mic si poluarea cea mai redusă.
Macron a învățat bine lecția lui XI care a investit enorm in afara Chinei in domeniul infrastructurii si acum are o lume întreaga sub control si prin acest nou concept de Airbusizare le da puternic la gioale Americii si Boeing-ului care in Europa rămân reprezentați doar de RyanAir











