Autor: Sorin Roșca Stănescu
După ce, în repetate rânduri, am avut intervenții în presa scrisă și audiovizuală prin care am criticat, uneori extrem de dur, instituția numită Autoritatea de Supraveghere Financiară, ca și când ar fi un instrument științifico-fantastic al statului nedrept, iată cu acum schimbările care se întrevăd acolo mă determină să fiu mai circumspect.
Am avut flerul de a saluta, încă înainte de confirmarea sa de către Parlament, plasarea la vârful instituției a lui Alexandru Petrescu, un om pe care-l cunosc și-l apreciez, am făcut-o de altfel public, încă de pe vremea când era ministru într-unul dintre guvernele PSD. Avem acum semnale despre schimbările produse la nivelul întregii echipe de conducere, dar și prima confirmare că ASF s-ar putea îndrepta într-o direcție bună. Voi explica în cele ce urmează care sunt argumentele pe care le am în vedere. Mă grăbesc însă să adaug că aștept în continuare să văd dincolo de soluționarea unor probleme cu transportatorii și cu fermierii, cum va fi operată restructurarea aparatului celor 500 de funcționari ASF, dintre care destul de mulți reprezintă o clientelă politică, iar alții sunt instalați acolo pe post de rude apropiate ale unor demnitari.
Impulsionată sau nu de proteste, noua conducere de la ASF a schimbat paradigma și a demonstrat că se poate. Autoritatea de Supraveghere Financiară a ajuns, în sfârșit, la un limbaj comun cu transportatorii și asiguratorii după atâtea runde de discuții în care parea că este extrem de anevoios, dacă nu imposibil, să găsească un numitor comun. O mediere deloc ușoară a ASF-ului și a noii conduceri, obligată să joace rolul arbitrului între cei doi actori principali din piață – transportatorii și asiguratorii, care au venit, fiecare cu propriile doleanțe și solicitări. Ce soluții au găsit Alexandru Petrescu, noul șef al Autorității și echipa sa pentru a face liniște în stradă?
1.Prima măsură, dar și cea mai tensionată, a fost reducerea prețului RCA pentru autovehicule de peste 16 tone. Valoarea primei nu va depăși 9.000 de lei la clasa B0 pentru camioane. Din păcate, realitatea a demonstrat că firmele de asigurări nu au ținut cont, până acum, de tariful de referință pentru această categorie și unele polițe ajungeau la preturi exorbitante de până la 17.000 de lei, deși tariful de referință era de aproximativ 9.000 lei. Pentru a exista într-adevăr o volatilitate redusă, de acum, firmele de asigurari vor fi obligate să se raporteze la prețul de referință și să ofere polițe cât mai aproape de acest tarif de vânzare. Noua formulă va fi aplicată în termen de două zile lucrătoare de la acordarea avizului ASF. Anunțul ASF a fost lăudat chiar de șeful executivului, Marcel Ciolacu, cel care a mentionat ca, prin decizia asumată de Autoritate, transportatorii vor avea acces la un tarif de primă rezonabil în cazul RCA.
2.A doua decizie ASF prevede posibilitatea suspendării poliței RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat şi prelungirea valabilităţii acestuia cu perioada în care a fost suspendat. Concret, șoferul este obligat să scoată autovehiculul în afara domeniului public și îl țină într-un spațiu privat. Ideea nu este nouă și se regaseste în Legea 132/2017, doar ca de 7 ani în coace, ASF nu a putut da si Normele metodologice pentru aplicare. Acum, lucrurile par să fi intrat pe drumul cel bun.
3.Efectuarea plății primei RCA în rate, indiferent de nivelul acesteia atât la persoanele fizice, cât și la persoanele juridice, opțiunea plății în rate aparținând potențialului asigurat, este o altă măsură luată de ASF. Această variantă nu era, până acum, pusă la dispoziție de toate firmele de asigurări. ASF obligă acum toți asiguratorii să ofere clienților și varianta unui RCA achiziționat în rate.
4.Revizuirea modalității de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferențe atât de mari între polițele anuale și cele subanuale.
5.Șoferii care conduc fără RCA vor putea fi prinși și sancționați mult mai rapid în baza imaginilor de pe camerele video de supraveghere a traficului de la nivel local și national. Verificarea deținerii sau valabilităţii polițelor RCA va putea fi făcută și prin această modalitate rapidă, asta după ce ASF a modificat, la finalul anului, Legea RCA pentru a transpune în legislația naţională prevederile Directivei 2021/2118/CE1.
6.De asemenea, în scopul reducerii tarifelor RCA, ASF propune Certificatul de daunalitate care să fie accesibil angajatorului. Aidoma Biroului de Credite, înfiintat pentru sectorul bancar, Certificatul de daunalitate este generat din baza de data AIDA și contine toate informațiile referitoare la daunele înregistrate pe parcursul ultimilor 5 ani de asigurare, respectiv absența acestora.
Noua conducere ASF a împlinit o lună de mandat și are o misiune dificilă pe fondul mișcărilor în stradă, dar a reușit, într-un timp extrem de scurt să soluționeze chestiuni arzătoare care au fost tergiversate ani și ani, spre disperarea tuturor.
Alexandru Petrescu, președintele ASF, declara încă de la audierile din Parlament, din luna decembrie 2023, că RCA-ul va fi una dintre preocupările mandatului sau, atâta timp cât reprezintă o situație sensibilă pentru toate categoriile de șoferi. Tot noul președinte ASF și-a exprimat atunci susținerea pentru pensiile ocupaționale, dorindu-și apariția a cel puțin unui fond de pensii Pilonul IV instituit și activ în mandatul său.
sursă: corectnews.com











