Un comentariu de MK Bhadrakumar pentru publicația The Cradle
O potențială schimbare la frontiera dintre India și China ar putea marca un punct de cotitură în Asia, atenuând decenii de ostilitate și subminând influența Washingtonului asupra New Delhi.
Săptămâna aceasta, India și China au făcut un mare pas înainte în eforturile comune de a avansa treptat procesul de normalizare a relațiilor bilaterale. Acest lucru ar putea lua forma unei apropieri atunci când premierul indian Narendra Modi se va întâlni cu președintele chinez Xi Jinping în marja summitului Organizației de Cooperare de la Shanghai [SCO] din orașul portuar Tianjin, din nord-estul Chinei, în perioada 31 august-1 septembrie.
Apropierea sino-indiană va fi un eveniment istoric în politica mondială. Ea are potențialul de a deveni un model cheie în ordinea emergentă a secolului XXI. Din perspectiva Indiei, ceea ce se întâmplă acum promite să fie cea mai frumoasă moștenire a lui Modi într-o carieră politică tumultuoasă, în contextul apropierii celei de-a 75-a aniversări a sale, luna viitoare.
Vizita istorică a lui Wang Yi la New Delhi
Fără îndoială, vizita de două zile la New Delhi din această săptămână a ministrului chinez de externe Wang Yi, care este și membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez (PCC) și director al Oficiului Comisiei Centrale pentru Afaceri Externe, va rămâne în istorie ca un eveniment decisiv. Este un moment important, deoarece Wang, considerat unul dintre cei mai experimentați diplomați din lume, a transformat negocierile privind frontierele într-o misiune de valorificare a impulsului pozitiv recent și de injectare a unei noi dinamici în procesul de normalizare.
Wang a susținut cu tărie că China și India au obligația „de a da dovadă de responsabilitate globală, de a acționa ca puteri majore, de a da un exemplu țărilor în curs de dezvoltare în căutarea puterii prin unitate și de a contribui la promovarea multipolarizării mondiale și a democratizării relațiilor internaționale”. Agenția de știri Xinhua a caracterizat declarațiile lui Wang drept „consensul” dintre el și ministrul indian de externe, S. Jaishankar.
Wang și Jaishankar au remarcat că relațiile dintre cele două țări ating un punct critic. Ministrul chinez de externe a declarat că relațiile dintre Beijing și New Delhi „arată o tendință pozitivă spre revenirea la cooperare”. Jaishankar a fost de acord că relațiile bilaterale „se îmbunătățesc și se dezvoltă continuu” și că „schimburile și cooperarea dintre cele două părți în toate domeniile se îndreaptă spre normalizare”.
Interesant este faptul că Jaishankar a făcut apel la India și China să „mențină împreună stabilitatea economiei mondiale” și a subliniat că „relațiile bilaterale stabile, cooperante și orientate spre viitor servesc intereselor ambelor țări”. Ministrul afacerilor externe al Indiei a propus ca New Delhi să fie dispusă „să aprofundeze încrederea politică reciprocă cu China, să consolideze cooperarea reciproc avantajoasă în domeniile economic și comercial, să intensifice schimburile interumane și să mențină împreună pacea și liniștea în zonele de frontieră”. Ulterior, el a declarat într-o postare pe rețelele de socializare: „Sunt încrezător că discuțiile noastre de astăzi [18 august] vor contribui la construirea unei relații stabile, cooperante și orientate spre viitor între India și China”.
Vizita lui Wang a adus și câteva progrese. În principal, cele două țări au convenit să reia zborurile directe, să faciliteze fluxul comercial și investițiile, să coopereze în ceea ce privește râurile transfrontaliere, să redeschidă comerțul de frontieră prin trecătorile himalayene, să faciliteze vizele pentru turiști, oameni de afaceri, mass-media și alți vizitatori în ambele sensuri și să extindă vizitele pelerinilor indieni la locurile sfinte din Kailash-Manasarovar. China ar fi ridicat interdicția asupra exporturilor de pământuri rare și îngrășăminte către India, precum și asupra echipamentelor grele pentru construirea de tuneluri în zone montane.
Branșarea frontierelor: provocarea decisivă pentru Modi
Cea mai bună evoluție este faptul că cele două țări explorează posibilitatea unei „recoltări timpurii” în ceea ce privește delimitarea frontierelor și au convenit asupra unor noi mecanisme de gestionare a frontierelor, care vor contribui, de asemenea, la detensionarea situației. Este o chestiune extrem de sensibilă, întrucât opinia publică indiană este modelată de narațiuni egoiste apărute după războiul din 1962 și de ideea stabilirii unei frontiere care nu a existat niciodată în istorie.
Aici devine crucială conducerea lui Modi. Modi este probabil unul dintre singurii lideri de astăzi care are credibilitatea, hotărârea și viziunea necesare pentru a negocia un acord frontalier cu China. El a acordat prioritate normalizării relațiilor cu China și este conștient că o relație cu adevărat stabilă depinde în mod critic de previzibilitate și stabilitate, ceea ce face imperativă ajungerea la un acord privind frontierele. În cadrul unei întâlniri cu Wang, la 19 august, Modi a subliniat importanța menținerii păcii și a liniștii la frontieră și a reiterat angajamentul Indiei față de o soluționare „echitabilă, rezonabilă și reciproc acceptabilă” a problemei frontierelor.
În mod tradițional, India a acordat prioritate relațiilor sale post-Război Rece cu SUA ca o protecție împotriva Chinei, ceea ce, în mod previzibil, a dat naștere la idei absurde potrivit cărora Washingtonul considera New Delhi ca o „contrapondere” la Beijing. Este de ajuns să spunem că politica externă a administrației președintelui american Donald Trump și, în special, măsurile ostile luate recent pentru a limita autonomia strategică a Indiei au constituit un semnal de alarmă.
Pe de altă parte, acțiunile Indiei au fost parțial determinate și de presiunile economice interne. Ideea este că India dorește să ridice unele restricții impuse Chinei în ultimii ani, să încurajeze investițiile chineze și să intensifice schimburile interumane pentru a-și consolida încrederea economică. În același timp, confruntată cu presiuni din partea SUA, cum ar fi tarifele ridicate, India urmărește să diversifice relațiile economice și comerciale cu alte țări, inclusiv cu China, ceea ce ar putea contribui la reducerea unei părți din presiunea externă exercitată de SUA.
Interese comune într-o lume multipolară
Wang a semnalat că Beijingul este la fel de dornic ca New Delhi să îmbunătățească relațiile pe fondul unei administrații Trump din ce în ce mai imprudente și beligerante. Ambele părți simt că au interese comune. Inevitabil, o relație de lucru între China și India, ancorată într-o înțelegere strategică, va face minuni pentru BRICS. Această perspectivă îl îngrijorează deja pe Trump, care a amenințat BRICS de mai multe ori pentru că ar fi încercat să detroneze dolarul ca monedă mondială.
Este încă prea devreme pentru a spune, dar dacă tendințele pozitive din relațiile sino-indiene vor prinde avânt și vor deveni o forță motrice în politica internațională, acest lucru ar putea stimula procesul latent Rusia-India-China [RIC], pe care Moscova îl promovează de când ideea a fost lansată pentru prima dată la sfârșitul anilor 1990 de marele vizionar și om de stat rus, regretatul Evgheni Primakov. Într-adevăr, corelația forțelor la nivel internațional s-a schimbat în ultimele trei decenii mai mult sau mai puțin în direcțiile prevăzute cu mare clarviziune de Primakov.
Obstacolele din calea reconcilierii
Pe de altă parte, însă, în India există un puternic lobby pro-american cu influență asupra mass-media, think tank-urilor, mediului academic și chiar asupra establishmentului și elitei indiene, care susțin legăturile cu SUA ca un parteneriat definitoriu al secolului XXI. Sunt în joc tot felul de interese. În plus, există fobii cu privire la intențiile Chinei, care vor necesita timp pentru a dispărea. În concordanță cu ascensiunea sa ca putere globală, China are o prezență tot mai mare în regiunile din jurul Indiei, ceea ce este de înțeles; cu toate acestea, India tinde să privească acest lucru prin prisma securității, ceea ce nu face decât să sporească percepția amenințării. Apoi, există complicata problemă a succesiunii Dalai Lama, în care semnalele indică faptul că New Delhi acționează cu prudență pentru a nu ofensa sensibilitățile Chinei.
În mod tipic, un fost secretar de stat a regretat chiar săptămâna aceasta, în mijlocul umilințelor aduse Indiei de Trump, că SUA au „pierdut” India. Pentru o țară cu o istorie de peste un secol de umilințe ca colonie, o mentalitate servilă poate părea ciudată, dar clasa ”compradore” este o realitate indiană veritabilă. Nu vă lăsați înșelați, frustrarea administrației Trump față de India este de natură geopolitică. Nici mai mult, nici mai puțin decât celebrul consilier al Casei Albe pentru comerț și industrie și apropiatul colaborator al lui Trump, Peter Navarro, a declarat într-un editorial publicat săptămâna aceasta în Financial Times (FT) că SUA nu ar trebui să transfere tehnologie militară „de ultimă generație” către o India care „se apropie atât de Rusia, cât și de China”.
Cu toate acestea, ar putea avea loc o schimbare de paradigmă dacă Trump va decide într-adevăr să sancționeze India, ceea ce nu poate fi exclus, forțând India să-și regândească profund doctrina autonomiei strategice, care se baza pe ideea că toate țările sunt egale, dar America este mai egală decât celelalte.
sursă: thecradle.co










