Un om de afaceri român a transportat anul trecut, în plin război în Ucraina, petrol rusesc pe mare. Ascuns în spatele unui păienjeniș de firme, Gheorghe Bosînceanu controlează o flotă petrolieră construită la Constanța. Omul de afaceri, care stă la Monaco, a pus mâna pe Șantierul Naval din port după o privatizare controversată parafată în mandatul lui Adrian Năstase.
Informații esențiale
- Investigația internațională “Fueling the war” a inclus un SRL din România pe lista companiilor care au continuat să transporte petrol din Rusia chiar și după invazia Ucrainei
- Context.ro a descoperit cine e milionarul român din spatele firmei
- Navele operate din Constanța sunt înregistrate în paradisuri fiscale
Afaceri în război
După invazia Ucrainei din februarie 2022, comunitatea europeană a impus un val de sancțiuni economice împotriva Federației Ruse. Scopul lor: să diminueze capacitatea Kremlinului de a pompa bani în trupele și echipamentele militare care luptă în Ucraina. Mare parte din veniturile Federației Ruse provin din exporturile de petrol și cărbune, așa că statele europene încearcă să limiteze exportul acestor produse rusești.
Aproape jumătate din bugetul Rusiei provine din taxarea vânzărilor de gaz și petrol. Impactul sancțiunilor UE asupra exporturilor Kremlinului a devenit semnificativ abia în acest an, când veniturile lunare din exportul de petrol au scăzut cu până la 40 de procente față de 2022. Însă cantitățile de petrol exportate de Federația Rusă au rămas aproximativ egale, reducerea importurilor europene fiind compensată de livrările către alte piețe.
O investigație jurnalistică realizată de Investigate Europe și Reporters United a analizat transporturile maritime de petrol și cărbune rusesc după izbucnirea războiului și a scos la lumină proprietarii navelor care au continuat să facă afaceri care aduc bani Rusiei și după februarie 2022. Oameni de afaceri din toată Europa au pus la dispoziția Rusiei nave care au exportat combustibili rusești peste tot în lume și au contribuit la sporirea veniturilor Kremlinului. Nu există dovezi că aceste transporturi au încălcat sancțiunile impuse Rusiei, dar este clar că ele au adus bani la bugetul Moscovei.
Uniunea Europeană a interzis accesul navelor rusești în porturile europene încă din aprilie 2022. Embargoul împotriva petrolului nerafinat importat în EU pe mare a intrat în vigoare în decembrie anul trecut, iar transportul maritim al produselor din petrol este interzis din februarie 2023. Navele înregistrate în statele Uniunii pot însă să transporte în continuare petrolul rusesc vândut sub plafonul de preț impus de UE.
Datele din ianuarie-august 2022, analizate de Investigate Europe, arată că cele mai multe transporturi din porturile Rusiei au fost făcute cu nave deținute de companii din Grecia, China și Emiratele Arabe. Companiile grecești Tms Tankers Ltd și Minerva Marine Inc se află în top trei transportatori de combustibili fosili rusești de la începutul războiului, după capacitatea de marfă transportată, alături de Scf Management Services Dubai.
Navele Histria
Una dintre companiile implicate în transportul de petrol rusesc este un SRL din România, Histria Shipmanagement. În acte, firma este deținută de Victorița Bosînceanu și de un offshore din Cipru, AGI-Argonaut Global Investments Limited, dar în spatele companiei cipriote se află Gheorghe Bosînceanu. Opt nave Histria au transportat anul trecut petrol rusesc, în principal către UE și Turcia. Capacitatea totală a celor 22 de curse se apropie de un milion de tone.

Gheorghe Bosînceanu (sursa foto: Ziua de Constanța)
Gheorghe Bosînceanu este unul dintre cei mai bogați români, cu o avere estimată în 2017 la peste 100 de milioane euro. În 2002 a cumpărat pachetul majoritar al Șantierului Naval Constanța, unul dintre cele mai mari din Europa, printr-un offshore înregistrat în Insulele Marshall, la care unul dintre acționari era Histria Shipmanagement. A fost singura ofertă valabilă depusă pentru privatizarea șantierului, dar s-a dovedit o mișcare inspirată. La scurt timp după încheierea contractului, statul român a decis să ierte compania de o datorie de circa 30 de milioane de dolari. Numele lui Gheorghe Bosînceanu apare în Paradise Papers, ca beneficiar al serviciilor casei de avocatură Appleby, un furnizor internațional de servicii juridice offshore. Omul de afaceri constănțean a fost cercetat de DNA în dosarul Flota, în care procurorii au investigat modul în care compania de stat Petromin a pierdut 16 nave, cauzând un prejudiciu estimat la peste 300 de milioane de dolari. În același dosar a fost inculpat și directorul Histria Shipmanagement, Radu Rusen. Dosarul a fost ulterior închis.
Toate navele operate de Histria Shipmanagement – Ambra, Atlas, Crown, Dione, Gemma, Giada, Prince, Tiger – au fost construite în Șantierul Naval din Constanța, pe care Bosînceanu a pus mâna după privatizarea cu cântec din 2002.

Imagine aeriană cu Șantierul Naval Constanța (sursa: Context.ro)
Un labirint de firme
Teoretic, o navă trebuie “înmatriculată” în registrul naval din țara proprietarului. Însă în unele state funcționează așa numitele „registre deschise”, care permit înregistrarea navelor fără ca proprietarii lor să aibă legături reale cu statul respectiv. Fiecare vas e deținut scriptic de o companie paravan, în spatele căreia se ascunde beneficiarul real. Aceste vase navighează sub așa numitele pavilioane naționale de conveniență. Așa se face că 40% din capacitatea mondială de transport maritim e reprezentată de nave înregistrate în state ca Panama, Liberia și Insulele Marshall.
După invazia Ucrainei, Rusia a exploatat portița oferită de registrele deschise pentru eludarea sancțiunilor impuse în domeniul transportului maritim. Un număr anormal de mare de nave au abandonat steagul rusesc și s-au reînregistrat sub pavilioane de conveniență.
În registrele navale ale acestor țări figurează și navele Histria, implicate în transportul de petrol rusesc: șase dintre ele navighează sub pavilion liberian, una sub pavilion maltez și una sub steagul Insulelor Marshall. Toate companiile care dețin petrolierele Histria sunt însă entități afiliate Șantierului Naval Constanța și au un asociat comun: Histria Shipmanagement, adică Gheorghe Bosînceanu. SRL-ul din Constanța este asociat majoritar în fiecare dintre companiile paravan înregistrate în jurisdicții maritime permisive, conform datelor agregate de Context.ro cu ajutorul platformei DATACROS.

sursa foto: Facebook/ Șantierul Naval Constanța
DATACROS este un proiect derulat de Transcrime, un centru de cercetare al criminalității transfrontaliere fondat de trei universități italiene. Finanțat din fonduri europene, Data Cros analizează datele publice a peste 400 de milioane de companii și evaluează existența unor indicii referitoare la implicarea lor în activități ilegale. Această unealtă este concepută special pentru a ușura munca autorităților și a jurnaliștilor de investigație.
În 2019, Șantierul Naval din Constanța a intrat pe agenda publică după ce a câștigat, prin asocierea cu francezii de la Naval Group, contractul de peste un miliard de euro pentru construcția a patru corvete și modernizarea altor nave ale Armatei Române. Contractul nu a fost semnat nici până astăzi, unul dintre motivele amânării fiind neînțelegerile dintre cele două companii câștigătoare.
Gheorghe Bosînceanu, Histria Shipmanagement și Radu Rusen nu au răspuns până la publicarea articolului solicitării unui punct de vedere transmis de Context.ro.
sursă: context.ro











