Omenirea se îndreaptă spre idiocrație, de vreme de creșterea IQ-ului în ultimul sfert de secol s-a oprit. Avertismentul vine de la dr. Martin Jan Stránský, profesor de Neurologie la Universitatea Yale și autorul cărții „The rise and fall of the human mind”, invitat special al Conferinței „Sănătatea mintală în era digitală”, organizată de revista Q Magazine, marți, la Palatul Patriarhiei.
Profesorul Stránský a evidențiat în prezentarea sa concluziile studiilor la care a participat de-a lungul carierei:
„Ne prostim. IQ-ul a încetat să mai crească după anul 2000. De la an la an, în fiecare țară – inclusiv în a dumneavoastră – oamenii nu mai pot scrie o propoziție de 20 de cuvinte pe hîrtie.”
”Cu cît telefonul este mai departe de dumneavoastră, cu atît memoria este mai bună. Studiile arată clar: telefoanele mobile nu ar trebui doar scoase din clase, ci din școli, în general. Aceasta nu este o opinie. Este un fapt concret, studiat. Cel mai rău lucru dintre toate sunt rețelele sociale”.
Stránský a evidențiat că „utilizarea excesivă a telefoanelor este legată de performanțe școlare mai slabe și instabilitate emoțională”, citînd studiile Institutului suedez Karolinska, din 2023, privind calculatoarele în școli, care a prezentat „dovezi clare că tehnologia digitală dăunează mai mult decît ajută învățarea elevilor.”
„Recomandarea experților este revenirea la manuale tipărite. Suedia deja elimină computerele din școli. 240 de studii OECD + MIT arată că elevii care folosesc frecvent calculatoarele au rezultate mai slabe. Acestea sunt fapte neurologice.”
Vorbind despre AI și ChatGPT, profesorul Martin Jan Stránský a citat un studiu recent MIT potrivit căruia „persoanele care folosesc ChatGPT mai mult de 3 luni au o scădere de 47% a conexiunilor cerebrale, iar 83% nu își amintesc ce au scris, și cel mai rău: după ce încetează să-l folosească, creierul nu revine unde era.”
„Digitalizarea face gîndirea opțională. Creierul învață prin greșeli. Dacă nu vă forțează nimeni să gîndiți, nu se formează conexiuni noi!” a spus neurologul în timpul intervenției sale.
„Există vreun studiu care arată că digitalizarea a îmbunătățit rezultatele școlare undeva în lume? Dacă îmi arătați măcar unul singur, mă opresc din această expunere. Eu nu cunosc niciunul”, a declarat Stránský, făcînd un apel la reducerea accesului și consumului de conținut online.
La conferință au mai participat Alexandru Rogobete, ministrul Sănătății; Daniel David, ministrul Educației, senatoarea Nicoleta Pauliuc, senatoarea Carmen Orban, membră a Comisiei de Sănătate, Anna Riatti, reprezentanta UNICEF în România, medici psihologi și psihiatri pentru copii, sociologi. (B.T.I.)
sursă: inpolitics.ro











