Așa cum am relatat anterior, ancheta privind achiziționarea microbuzelor școlare la prețuri supraevaluate a ajuns în faza finală.
Contextul scandalului: un program de 100 de milioane de euro blocat
Programul de achiziție a microbuzelor electrice școlare, în valoare de aproximativ 100 de milioane de euro din fonduri europene prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a fost pus pe stop în urma unor nereguli grave semnalate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Ministrul Dragoș Pîslaru a sesizat Parchetul European (EPPO) după ce au fost identificate diferențe semnificative de preț între ofertele depuse și prețurile de piață pentru vehicule identice sau similare.
Potrivit documentelor oficiale, la verificările efectuate s-au descoperit diferențe de până la 100.000 de euro per vehicul, unele microbuze fiind achiziționate la prețuri care depășeau cu mult valoarea de piață. Ancheta vizează suspiciuni de fraudă în achiziții publice finanțate din fonduri UE, iar Ministerul Fondurilor Europene a blocat temporar programul pentru a permite investigarea completă a cazului.
Zilele trecute au fost efectuate percheziții la mai multe companii despre care anchetatorii susțin că ar fi fost implicate în crearea unei posibile scheme de fraudare a fondurilor europene, printre care s-ar afla și compania ȚIRIAC AUTO, introdusă în acest circuit de către Marius Marian, conform unor surse.
Potrivit acestora, acțiunile grupului ȚIRIAC ar fi produs prejudicii bugetului UE și, implicit, programelor destinate copiilor care ar fi trebuit să beneficieze de aceste microbuze.
Mecanismul presupusei fraude
Conform informațiilor din ancheta EPPO, schema ar fi funcționat prin crearea unor lanțuri de distribuție artificiale, în care prețurile vehiculelor erau majorate etapizat. Companiile intermediare ar fi adăugat marje nejustificate, rezultând prețuri finale umflate semnificativ față de valoarea reală a microbuzelor. Această practică ar fi permis deturnarea unei părți substanțiale din fondurile europene destinate modernizării transportului școlar.
Unele surse indică faptul că unul dintre actorii principali ai presupusei scheme ar fi compania Țiriac Auto, iar coordonatorul ar fi Marius Marian, CEO al Țiriac Auto.

Foto: Marius Marian, CEO Țiriac Auto
Conform acelorași surse, între acesta și Ion Alexandru Țiriac ar exista o relație de prietenie, fiind menționate inclusiv activități comune în mediul de club.
În relatările apărute în presă se afirmă că Marius Marian l-ar fi sprijinit pe Ion Alexandru Țiriac, împreună cu Virgil Ardelean, pentru a evita anumite acuzații, prin presupuse mărturii mincinoase și intervenții în justiție în dosarul de trafic și consum de droguri al lui Ion Alexandru Țiriac și Ileana Lazariuc.
După ce a ajuns CEO al Țiriac Auto, acesta ar fi pus în aplicare, conform surselor citate, o schemă de fraudare a fondurilor UE prin majorarea nejustificată a prețurilor microbuzelor comercializate prin diverse companii din Grupul Țiriac.
Un martor susține că în această presupusă schemă ar fi fost implicat și Alin Ardelean, fiul lui Virgil Ardelean, cunoscut ca fiind responsabil cu securitatea Grupului Țiriac.
Sursele afirmă că, în loc să prevină activitățile ilegale, acesta le-ar fi încurajat.
De asemenea, unele relatări critică aspecte din viața personală a lui Alin Ardelean și a lui Ion Alexandru Țiriac, prezentându-le ca argumente privind caracterul acestora. Aceste afirmații sunt însă subiective și nu fac parte din cadrul oficial al anchetei.
Ce pretenții să avem de la Alin Ardelean, cel care ar participa la fraudarea fondurilor destinate copiilor români, având în vedere faptul că nu plătește nici pensie alimentară propriului copil, pe care l-a alungat împreună cu fosta soție!?
Sau de la Ion Alexandru Țiriac, care își ține copiii la școli private și trăiesc într-un lux exorbitant alături de fosta soție, Ileana Lazariuc, devenită din liberă profesionistă o prosperă femeie de afaceri pe banii statului român!?
Ce caracter trebuie să ai ca să poți frauda banii copiilor care merg la școală cu microbuzul, în timp ce copiii tăi beneficiază de acești bani pentru traiul în lux!?
Vă zicem noi: caracter mizerabil, de oameni fără niciun fel de credință sau mustrare de conștiință.
Potrivit unor surse, familia Ardelean ar fi făcut donații către o biserică unde paroh este un fin de-al lor, însă există suspiciuni privind proveniența sumelor, acuzații care, de asemenea, nu sunt confirmate oficial.
Impactul asupra comunităților și al copiilor
Blocarea programului de microbuze școlare a afectat direct comunitățile defavorizate și copiii din zonele rurale care depindeau de acest transport pentru a ajunge la școală. Multe primării care aplicaseră pentru finanțare și-au văzut proiectele suspendate, iar elevii continuă să se deplaseze în condiții precare sau deloc. Prejudiciul nu este doar financiar – este unul social, care afectează accesul la educație al miilor de copii din România.
Așteptăm ca Parchetul European să facă publice detaliile perchezițiilor și ale desfășurării anchetei, care nu vizează doar compania Țiriac Auto.
Sursele indică faptul că ar mai fi implicate și alte companii distribuitoare de microbuze școlare.
Ce urmează?
EPPO continuă investigațiile, iar autoritățile române au promis transparență totală în acest caz. Ministerul Investițiilor colaborează activ cu procurorii europeni pentru a identifica toate companiile implicate și a recupera fondurile deturnate. Până la finalizarea anchetei, programul de microbuze școlare rămâne suspendat, lăsând în așteptare zeci de comunități care sperau să beneficieze de aceste vehicule moderne și ecologice.
Și așteptăm din partea Grupului Țiriac o invitație pentru toți cetățenii dornici să facă un test drive gratuit.
Pentru că afacerile Grupului sunt făcute cu bani furați de la cetățeni. Credem că ar fi frumos ca Grupul să organizeze măcar o zi pe an acest test drive gratuit pentru cetățeni.
Revenim cu documente și detalii din contractul Țiriac Auto cu Poliția de Frontieră
În materialele viitoare vom prezenta date și documente privind achiziția de autospeciale 4×4 Ford Ranger Raptor pentru Poliția de Frontieră Română, contract câștigat tot de Țiriac Auto și finanțat din fonduri europene nerambursabile. Vom analiza prețurile practicate, condițiile contractuale și eventualele similitudini cu schema de supraprețuri din dosarul microbuzelor școlare. Stay tuned.
sursă: fantome.info









