Autor: Oana-Medeea Groza
România a semnat contracte de achiziționare a 68 de rame electrice și 20 de locomotive electrice, toate produse în Polonia, a anunțat Petrișor Peiu în emisiunea „Dincolo de propagandă” de la Radio Gold FM, prezentată de Andrei Gușă. Importul acesta uriaș a costat statul român aproape un miliard de euro.
Polonezii au cel puțin două unități de producție a echipamentului feroviar modern, iar România, care avea înainte de 1990 o producție mai mare decât cea a polonezilor, nu este în stare să producă nimic în țară, din păcate. România nu are niciun producător care să fie suficient de puternic încât să participe la astfel de licitații importante. Principalul producător român de locomotive, Softronic Craiova, își vinde produsele în Suedia.
Un guvern cu adevărat competent ar fi ales unul dintre producătorii din România și ar fi găsit suficiente resurse astfel încât să consolideze producția locală. Am ales, în schimb, să cheltuim un miliard de euro pe ceva ce am fi putut cu ușurință, în maxim 2 ani, să integrăm chiar la noi în țară. Se vorbește deja de peste un deceniu despre reindustrializarea României. Un astfel de proces necesită punerea cap la cap a tuturor resurselor existente în țară, la Arad, Craiova, Iași, ceea ce ar fi condus la o producție locală importantă.
Polonezii, când au achiziționat material rulant de la companii străine, în special de la firma franceză Alstom, au impus condiția ca producția să fie realizată la ei în țară. Între timp, polonezii și-au dezvoltat și propriul producător, transformându-l într-un adevărat competitor, cel puțin în Europa de Est. Orice contract de achiziție este însoțit de un contract de mentenanță pe mulți ani, ceea ce generează un efect mare de multiplicare a economiei. România va efectua multe achiziții feroviare în anii următori și, deși a beneficiat de fonduri europene în valoare de 60 de miliarde de euro, peste ¾ din această suma s-au dus înapoi în străinătate prin importurile făcute de români.
Emisiunea „Dincolo de propagandă”, moderată de Andrei Gușă, poate fi urmărită live în fiecare vineri începând cu ora 13 pe Facebook Radio Gold FM, dar și pe platforma goldtv.ro. Înregistrările integrale pot fi vizionate pe goldtv.ro, dar și pe pagina de Facebook a postului de radio, Radio Gold FM.












Trenurile sunt Produse in Polonia de Alsthom Ferroviaria( fosta Fiat Ferroviaria).
Au fost tratative avansate pentru producerea acestor trenuri in perioada 1996-1998 la noi, cand Ministrul Transporturilor era unul Petrov zis si Baselu. Dupa cum vedeti nu a iesit nimic.