Autor: Oana-Medeea Groza
În ultimii ani s-a observat cu ochiul liber un trend descendent al educației din România, dar cu toate acestea CNA-ul nu permite să se discute despre neregulile din sistemul de învățământ pe posturile de televiziuni, la radio sau în diverse astfel de locuri. Se pare că a-ți pune întrebări despre conținutul neadecvat al unui film pe care îl vizionează niște elevi de clasa a 7-a sau a 8-a sau a pune la îndoială educația de gen sunt două acțiuni profund contestate de CNA, complet interzise. Poate că aceasta este și școala viitorului, a cărei formare o încurajează cei de la CNA prin acțiunile lor, o școală a minților docile în care să fie introduse orice informații dorește sistemul, indiferent dacă ele redau sau nu adevărul, normalitatea, valorile.
Profesorul Petrișor Peiu a atras atenția asupra faptului că se pune accent din ce în ce mai mult pe materii auxiliare, discipline profund politizate, în loc să se pună accent pe materiile clasice, pe a învăța carte cu adevărat. Totuși, cultura clasică este cea care rămâne la baza procesului de învățare. Iar acesta este trendul în toată Uniunea Europeană sau chiar în toată lumea, cu mici excepții.
Mai există și marea dilemă a guvernanților, care se tem că, odată modificate legile cu privire la pensiile speciale, se va produce o catastrofală depopulare a instituțiilor. De ce, însă, nu este nimeni stresat de situația din educație? Nu se poate întâmpla un fenomen similar de depopulare a instituțiilor din învățământ dacă se continuă același scenariu cu alocări financiare foarte mici?
Petrișor Peiu consideră că nu s-a descoperit încă o alternativă bine consolidată la învățământul de tip clasic, sistem de învățare ce presupune ca în ciclul preuniversitar elevii să primească informații care să le construiască o cultură generală solidă, urmând ca în facultate să se specializeze pe un domeniu la alegere. Istoria a arătat că acest sistem a oferit pieței muncii oameni mult mai bine pregătiți. Acum, însă, sunt educați mult mai puțini oameni, pentru meserii cu valoare adăugată scăzută. Iată, așadar, de ce România se confruntă cu un anumit nivel scăzut în politică, în industrie și în mai toate sectoarele.
Suntem ultimul stat din UE la performanțele din învățământul preuniversitar și statul european cu cea mai mică pondere a studenților absolvenți de facultate, după cum a prezentat Petrișor Peiu. Mai mult decât atât, există o lipsă apăsătoare de cadre didactice, lucru ce nu poate duce decât la aprofundarea problemelor din sistemul de învățământ. Singura soluție ar fi ca politicienii să finanțeze corespunzător acest sector, să aibă grijă de universitățile prestigioase care pot atinge performanțe excelente și să se ocupe de dezvoltarea lor.
Emisiunea „Dincolo de propagandă”, moderată de Andrei Gușă, poate fi urmărită live în fiecare vineri începând cu ora 13 pe Facebook Radio Gold FM, dar și pe platforma goldtv.ro. Înregistrările integrale pot fi vizionate pe goldtv.ro, dar și pe pagina de Facebook a postului de radio, Radio Gold FM.