Autor: Săndel Panaite
O știre recenta transmisă de către AGERPRES a stârnit îngrijorare in conducerile ministerului Transportului si ale aeroporturilor din Romania
De ce? Simplu, pentru ca deschide in sfârșit cutia Pandorei in care a fost ținuta compania aeriana WizzAir
Astfel stirea spune ca:
“Tribunalul General al Uniunii Europene a anulat miercuri o decizie anterioară a Comisiei Europene care a validat ajutoarele acordate de către aeroportul internaţional Timişoara în favoarea companiei aeriene Wizz Air, informează un comunicat de presă al Curţii de Justiţie a UE.”
Procesul respectiv conform sursei citate, a indicat următoarele:
“Potrivit Tribunalului, Comisia a săvârşit mai multe erori de drept cu ocazia examinării caracterului selectiv şi a caracterului avantajos “
Dar si faptul ca:
“În cadrul unei strategii prin care se urmărea atragerea companiilor aeriene low-cost şi creşterea rentabilităţii globale a aeroportului, Societatea Naţională “Aeroportul Internaţional Timişoara – Traian Vuia” SA a semnat în anul 2008 cu Wizz Air Hungary Legikozlekedesi Zrt, o companie aeriană maghiară low-cost, acorduri care definesc principiile cooperării lor, precum şi condiţiile generale de utilizare a infrastructurilor şi a serviciilor aeroportuare de către Wizz Air. Două dintre aceste acorduri au fost modificate în anul 2010 printr-o nouă schemă de reduceri convenită între Wizz Air şi AITTV. În conformitate cu publicaţiile de informare aeronautică, Wizz Air a beneficiat de asemenea de reduceri şi de rabaturi la tarifele de aeroport.”
De aici se desprind câteva concluzii clare si extrem de simple. Astfel:
- Atotputernica Comisie Europeană mai si da cu batul in balta si chiar grav, încălcând norme de drept intern si internațional unele dintre ele impuse chiar de ea.
- Romania bine îngenuncheată, nu are curajul necesar sa pună piciorul in prag in raport cu Impunerile Comisiei Europene cel putin in materia companiei naționale Tarom raportate la binefacerile făcute Wizzair-ului
Prin planul de restructurare gresit facut de PW&C in 2021 si plătit mai mult decât regește de către statul Roman, s-au impus Taromului măsuri teoretic considerate ca fiind de salvare dar care in mod practic duc la închiderea ei.
De exemplu aceeași Comisie Europeană a impus prin acest plan haotic:
- închiderea a șapte rute tradiționale ale Tarom, in zone unde exista un număr mare de romani: Barcelona, Londra, Munchen, Nisa, Praga, Viena, Valencia si trecerea acestor rute către companii concurente dintre care principala beneficiara este Wizzair . In locul cursei de Barcelona a Taromului Wizzair are 3 zile pe săptămâna câte 2 curse pe zi si in restul zilelor câte o cursa zilnică, toate efectuate cu avioane de 240 de locuri
- interdictia deschiderii de noi rute regulate care obliga Tarom la imposibilitatea dezvoltarii, limitarea profitului si creșterea pierderilor ei este o alta oportunitate pentru aceeași Wizzair. Aceasta măsura este o veritabila frâna intenționat pusă tocmai in epoca postpandemica cand toate companiile aeriene au deschis noi rute tocmai pentru recuperarea pagubelor produse de pandemie întregii industrii. In plus Taromul cu o flota ce nu poate sa își crească capacitatea de transport este iar fortata sa nu poată obține un număr mai mare de călători pe anumite rute profitabile in vreme ce concurenta sa directa si-a crescut si flota si capacitatea de transport
- obligarea la redimensionarea personalului angajat pe baza planului PW&C. Astfel încălcând prevederile Codului Muncii din Romania PW&C a executat gresit normarea activității personalului de zbor in special însoțitori de bord ceea ce a condus la concedierea, fortarea plecării, etc unui număr de astfel de angajați calificati, licențiați si cu mare experiența. Consecință directa fiind ca Tarom a rămas fara personalul necesar si a trebuit sa închirieze de la concurenta sa BlueAir
Pentru a proba cele de mai sus va oferim răspunsul aceleiasi Comisii Europene din 02.07.2021
“ În ceea ce privește întrebarea dvs. în care vă exprimați îngrijorarea cu privire la implementarea Regulamentului (UE) nr. 83/2014 al Comisiei privind limitările timpului de zbor (FTL) și a Directivei 2000/79/CE privind organizarea timpului de lucru al personalului mobil din aviația civilă în contradicție cu Codul muncii din România, vă rugăm să rețineți că ambele texte includ o “clauză de neregresie întrucât”:
Considerentul 4 din Regulamentul (UE) nr. 83/2014 al Comisiei: “Prezentul regulament nu aduce atingere limitelor și standardelor minime deja stabilite prin Directiva 2000/79/CE a Consiliului, în special dispozițiilor privind timpul de lucru și zilele libere, care ar trebui să fie întotdeauna așteptate pentru personalul mobil din aviația civilă.”. Dispozițiile prezentului regulament și alte dispoziții aprobate în temeiul prezentului regulament nu sunt menite să justifice nicio reducere a nivelurilor existente de protecție pentru personalul mobil respectiv. Dispozițiile prezentului regulament nu exclud și nu ar trebui să aducă atingere legislației sociale naționale mai protectoare și contractelor colective de muncă mai protecționiste în ceea ce privește condițiile de muncă și sănătatea și securitatea la locul de muncă.
și întrucât (16) din Directiva 2000/79/CE “Punerea în aplicare a prezentei directive nu ar trebui să servească la justificarea vreunui regres în raport cu situația care există deja în fiecare stat membru.”
Scopul acestor norme este de a stabili norme minime comune în ceea ce privește siguranța zborurilor și, respectiv, de a proteja sănătatea și siguranța lucrătorilor mobili din aviație.
În cazul în care legislația socială națională a unui stat membru sau o convenție colectivă de muncă este mai protectoare pentru membrii echipajului în ceea ce privește timpul de lucru sau zilele libere, aceste din urmă cerințe ar trebui să prevaleze.
Doar ca ce sa vezi? Wizzair, ca si Tarom dealtfel, a încălcat Codul Muncii bine mersi in Romania ani de zile la rând sub directa oblăduire a Ministerului Muncii care a închis sagalnic ochii. Urmare a acestei încălcări a legii piloții si însoțitorii de bord au pierdut in medie între 25 si 50% din venituri ca urmare a neplății muncii suplimentare si la cererea angajatorului iar fosta ministra a Muncii celebra si năucitoarea Raluca Turcan nici măcar nu a catadicsit sa răspundă sesizărilor făcute măcar cu o alta gafa de a ei!
- In urma acestei hotarari a Tribunalului General al Uniunii Europene Romania ar trebui sa atace si ajutoarele primite de către Compania WizzAir. Pentru ca:
- statul ungar a cumpărat un avion Airbus 330 cargo in timpul pandemiei si motivând după aceasta achizitie ca nu are personal calificat, etc a dat-o spre folosință gratuită companiei Wizzair. Iar Wizzair a început sa folosească avionul cu jn profit uriaș incercand chiar sa intre inclusiv pe piata USA unde a fost insa oprit accesul ei de către autoritățile americane care ai sesizat șmecheria
- in plină pandemie Anglia Marelui Păcălici BORIS Johnson a acordat un ajutor de doar 50 de milioane de lire sterline (egal cel putin cu ajutorul dat Tarom si BlueAir) aceleiasi Wizzair! Doar ca spre deosebire de companiile romanesti obligate sa respecte acel plan de restructurare impus de UE, Wizzair nu a avut aceste condiții si practic s-a dezvoltat bine merci in dauna concurentei si aceeași Comisie Europeană tace mâlc !
- cât timp Ungaria a fost singura țara din UE care are aprobată alimentarea cu gaze si petrol din Rusia la prețuri negociate direct de către cele doua state si evident mult mai mici Wizzair care își alimentează flota de pe Budapesta are un contract secretizat de furnizare a kerosenului pentru avioanele sale. Poate cineva garanta ca si Tarom plătește același preț ca si Wizzair la alimentarea avionului sau? Nu!
Cine poate garanta inexistenta unui acord al companiei Wizzair legat de fondul de hedging folosit pentru cumpărarea de petrol cand prețurile erau aproape de zero si “rostogolirea” lui in plin embargou petrolier impus Rusiei? - deși Wizzair a fost înregistrată in Elvetia deci țara nonUE nimeni nu înțelege cum a primit ea ajutor de la entități juridice (Consilii locale si județene, regii aeroportuare, etc) din UE astfel de ajutoare destinate exclusiv doar companiilor din UE!
- Daca Tarom este obligată sa plătească salariile, contribuțiile, taxele, impozitele etc statului roman, si aici Wizzair a fentat mai tare decât Hagi același stat roman. Daca ANAF ar face un control pe aceasta tema ar putea observa schema de evitare a acestor plăti cu ușurintă si s-ar putea si calcula pierderile produse statului roman .( De exemplu mult timp personalul navigant roman ce opera de pe baze din Europa si Romania era plătit prin Elvetia)
- Daca corpul de control al Primului Ministru sau măcar cele ale Ministrului Muncii si al celui al Transporturilor ar face un control pe tema Wizzair si ajutoarele acordate de către aeroporturile din Romania prin prisma sentinței Tribunalului UE oare cum ar fi ? Pentru ca presa a scris despre scandalul ajutoarelor acordate de către Aeroportul si Consiliul Județean Targu Mures aceleiasi Wizzair
- Conform acțiunilor si declarațiilor publice ale Wizzair si Jozef Varadi CEO-l companiei, scopul lor este de a elimina Tarom de pe piata si de a prelua acest segment cu toate ca sesizările făcute de aceștia la adresa Tarom si BlueAir au fost respinse de către UE
Una peste alta in Romania educata a lui Johannis, UE si Wizzair joaca ceardașul pe noi si îngroapă si ultimul brand național românesc suta la suta adică Taromul!











