Autor: Sorin Rosca Stanescu
Ghilimelele aparțin inițiatorului proiectului de act normativ cu această denumire, respectiv deputatului Andrei Gușă. Inițiativa este susținută și de membrii Clubului de Gândire Gold, toți fiind și membri ai Clubului de Presă. Așa cum sună titlul, avem de-a face cu un proiect care este de natură să conducă la eliminarea unor practici controversate și ilegale de la alegerile parlamentare și prezidențiale, care distorsionează și, deseori, influențează negativ rezultatul alegerilor. În continuare, iată câteva detalii.
Românii cu dublă cetățenie din Ungaria, din Republica Moldova, din state ale Uniunii Europene sau din Statele Unite vor trebui, în măsura în care această lege va fi votată în Parlament și promulgată de Președinte, să opteze pentru statul în care își vor exercita dreptul, renunțând implicit la votul multiplu, care deseori a alterat până în prezent procesul electoral.
După cum se știe, nu de puține ori un cetățean al Republicii Moldova, ca să dau cel mai la îndemână exemplu, care are și cetățenie română, procedând incorect, a practicat votul multiplu. Adică a votat pentru același candidat sau partid de două ori: atât în Republica Moldova, cât și în România. În final, ne-am trezit în situația în care au existat mai multe voturi decât numărul total al cetățenilor care s-au prezentat la urne. Cel mai notoriu caz de acest fel fiind cel al ultimelor alegeri prezidențiale, când, în mod senzațional, paradoxal și scandalos, numărul total de voturi puse în dreptul lui Nicușor Dan, adunat cu numărul total de voturi de care a beneficiat George Simion, a dat o sumă care întrece, în mod semnificativ, numărul total al cetățenilor români cu drept de vot. Acest tip de raționament poate fi aplicat la fel de bine și în ceea ce privește toate statele în care există cetățeni cu dublă cetățenie, una dintre acestea fiind cetățenia română.
Fiecare cetățean va avea, conform acestui act normativ, posibilitatea să decidă din timp dacă participă la alegerile prezidențiale și parlamentare în România sau în cealaltă țară al cărei cetățean este, astfel încât, după depunerea din timp a unei declarații sub proprie răspundere în acest sens, el va putea să răspundă pentru eventualele fraude pe care le comite. Un caz la fel de particular, cum este și cel al Republicii Moldova, îl reprezintă Ungaria, unde cetățenii români care au și cetățenie maghiară votează în mod curent atât în România pentru UDMR, precum și în Ungaria pentru FIDESZ, fiind transformați, în cadrul ambelor state, într-o masă electorală pe cât de strategică, pe atât de manipulabilă. La scară diferită, acest principiu poate fi extrapolat și în cazul celorlalte duble cetățenii. Este inadmisibil ca persoanele cu dublă cetățenie să dobândească ab initio un privilegiu electoral de o asemenea importanță. Dubla loialitate este incompatibilă cu principiul protejării interesului național. Aplicarea principiului „un om – un vot” asigură protejarea suveranității statului român și consolidarea încrederii în procesul democratic.
Este interesant de văzut în ce măsură o asemenea propunere legislativă va fi susținută de partidul AUR, din care face parte, în calitate de parlamentar, Andrei Gușă, și apoi de celelalte partide politice din Parlamentul României. Refuzul de a susține un asemenea proiect de lege va devoala adevăratele intenții de viitor ale partidelor politice și, în același timp, va deconspira modul în care acestea au acționat la alegerile din 2024-2025.











