Autor: Săndel Panaite
Astăzi in jurul orei 7.45-8.15 însoțitoarea de bord Marcela Luca a fost luata cu Salvarea din Corpul F Biroul Însoțitorilor de Bord Tarom pentru ca i s-a facut rau.
Daca respectiva angajata se afla programată la serviciu peste cele cinci zile de munca prevăzute de Codul Muncii vor trebui sesizate de îndată:
- Parchetul
- Inspectia Muncii
- Ministerul Transporturilor
Depășirea timpului de munca legal este o practica ilegală folosită uzual de către Tarom din anul 2000 pana in prezent
Personalul navigant a fost forțat sa lucreze pana la opt zile consecutive cu doua zile libere si cinci zile libere pe luna ceea ce - încalcă grav legea romană
- pune in pericol securitatea si siguranța zborului
- a lipsit de plata cuvenita orelor in plus efectuate, a celor din sărbătorile legale si weekend etc
Aceasta situație a fost explicitata direct de către Consiliul Europei care a precizat clar ca: - in Romania trebuie respectat Codul Muncii si nu Directiva Europeană referitoare la Timpul de munca pentru zbor deoarece prima este mai restrictiva
- personalul aeronavigant Tarom este considerat a fi personal mobil si ca atare trebuie calculat si adăugat la timpul de munca si durata medie a deplasării de acasa la Otopeni si retur. Tarom refuza sa facă acest calcul din anul 2000 pana in prezent si a eliminat in mod deliberat aceasta obligație din toate documentele sale
In acest moment in baza asigurarii personalului Tarom încheiate cu firma austriaca Asirom Viena Insurance nu i se vor acorda acestei stewardese despăgubirile cuvenite deoarece a fost introdusă in contract o clauza fara nici o baza legală si medicala care prevede acordarea de despăgubiri doar daca exista un concediu medical mai mare de unsprezece zile. Clauza aberanta a fost introdusă pentru a asigura maximizarea profitului asiguratorului in mod evident.
Dun cauza creditului Audit si a planului de restructurare Tarom facut de firma americană Price Waterhouse & Cooper au fost dați afara foarte mulți piloți si însoțitori de bord in perioada pandemiei
Imediat după ce au fost dați afara Tarom a realizat ca nu mai are însoțitori de bord îndeajuns pentru cursele sale si i-a închiriat de la concurenta ei BlueAir la prețuri ascunse. Acei stewarzi închiriați erau platiti mai bine decât cei ai Tarom ei încasând de exemplu pentru cursa de Madrid 90 eu data de cei 45 ai celor de la Tarom
Astăzi Tarom a facut anunț de recrutare pentru stewardese in lic sa ai readucă la zbor pe însoțitorii de bord calificati dar redistribuiri la diverse birouri
Situația este generata de lipsa stewarzilor mai ales in aceasta perioada in care cresc exponențial cursele in special pe segmentul charter
Deasemenea Ministerul Transporturilor satul de numirea unor “specialisti” a anunțat concurs pentru ocuparea posturilor de membri in consiliul de administrație pentru un mandat de patru ani
Reamintim ca Tarom a fost blagoslovit cu directori care fie nu aveau decât liceul (Werner Wolf) fie erau specialisti in tabla de acoperiș (Mihaita Ursu) dar toti nu aveau nici o experiența in aviatie!
Deci: Tarom may day, may day, may day!











