Untold pare să fi învățat doar jumătate din regula orașului. Primește mult, returnează strict cât zice judecătorul. De la primul festival și până azi, compania s-a aflat în litigiu permanent cu Institutul Național al Patrimoniului pentru Timbrul Monumentelor Istorice, taxa de 2% obligatorie pentru folosirea Parcului Central, monument istoric. Șapte procese consecutive depuse de institut pentru mai multe ediții, fără ca banii să fie virați de bunăvoie. Pentru fiecare dosar pierdut, statul a fost forțat să-și scoată creanța cu forcepsul, cu dobânzi și penalități de întârziere.
Povestea Untold are două fețe. Cea vizibilă este a unui brand global de succes. Cea ascunsă în dosarele instanțelor și în investigațiile de presă este a unei companii pornite dintr-o ilegalitate, care de atunci tratează obligațiile legale ca pe o negociere perpetuă și a cărei conducere pare să opereze deasupra legii.
„Păcatul originar” al Untold
„Păcatul originar” al Untold nu este nici zgomotul, nici blocarea orașului, ci modul în care festivalul a intrat, încă din 2016, în relație cu patrimoniul istoric din Cluj-Napoca. Parcul Central „Simion Bărnuțiu”, spațiul-cheie al evenimentului, este monument istoric și zonă construită protejată, iar legea prevede clar: pentru biletele vândute în astfel de perimetre se datorează Timbrul Monumentelor Istorice, 2% din valoarea încasată.
În locul unei plăți asumate, liniștite, relația cu statul s-a mutat în sala de judecată. Institutul Național al Patrimoniului (INP) a deschis, de la ediția 2016 încoace, o serie de procese împotriva firmelor care organizează festivalul, pentru a obliga la plata timbrului și a accesoriilor – dobândă penalizatoare și penalități de 0,2% pe zi de întârziere.
Untold n-a plătit nicio factură TMI pentru 2016. Anul următor, la 26 septembrie 2017, Institutul Național al Patrimoniului a notificat Untold că trebuie să plătească taxa pentru ediţiile 2016, 2017 și 2018. Compania a refuzat. De atunci, refuzul s-a repetat. Fiecare an, aceeași poveste: notificare, refuz, proces. Pentru 2022, Untold a plătit datoria și a câştigat în apel. Pentru alte ediţii, a scăpat pe prescripţie. Pentru altele, a fost condamnată și a refuzat din nou.
Între 2017 și 2024, festivalul a acumulat datorii de 812.749 de euro numai pentru Timbrul Monumentelor Istorice, fără a calcula dobânzi și penalităţi zilnice de 0,2%. Un material recent al Gazetei de Cluj sintetizează parcursul financiar: potrivit răspunsului oficial al INP, sumele calculate doar pentru anii 2016, 2017, 2018, 2021, 2022, 2023 și 2024 însumează milioane de lei. Valorile datorate variază de la 120.048,91 lei pentru 2016 până la peste 1,1 milioane de lei pentru ediția 2023.
În motivarea hotărârii pe speța ediției 2022, Curtea de Apel Cluj arată că perimetrul festivalului se suprapune parțial atât peste o zonă construită protejată, cât și peste zona de protecție a Parcului Central, cu elementele sale componente (chioșc de fanfară, fântână arteziană, ateliere de pictură). Acest lucru justifică perceperea timbrului. Argumentul Untold că lipsa unei definiții legale ar face imposibilă aplicarea taxei este respins de instanță.
Brandul global născut din fraudă
Untold s-a născut în grabă dintr-o schemă controversată, iar prima ediție din 2015 a fost finanțată cu 400.000 de euro de bani publici, obținuți de la Primăria Cluj-Napoca pe baza unui extras de cont falsificat.
În acea perioadă, Bogdan Buta era descris de procurori ca „creierul” schemei, în timp ce Vlad Pop a fost condamnat la închisoare cu suspendare pentru falsificarea documentelor; demisia strategică a lui Buta, cu doar câteva zile înainte de depunerea actelor, a facilitat clasarea dosarului și i-a permis să construiască ulterior un imperiu pe o fundație discutabilă.
Prima ediţie Untold din 2015 a fost finanţată cu 400.000 de euro din bani publici ai Primăriei Cluj-Napoca, sub formă de grant nerambursabil. Procedura de obţinere a fost viciată de la început. Din 2015 pana în 2024, modelul s-a repetat identic. Untold organizează, deteriorează spațiul public, refuză să plătească taxele obligatorii, merge în instanță, pierde sau scapă pe prescripție, și anul viitor reia de la început. Autorităţile sunt forţate să dea din nou în judecată pentru aceiași sumă.
Investiții sau reparații? Ce rămâne în urmă în Parcul Central
În planul comunicării publice, organizatorii Untold vorbesc despre investiții de 1.000.000 de lei în spațiile în care se desfășoară festivalul: supraînsămânțarea gazonului, protecția pistei de atletism, refacerea stratului vegetal și a pavajului, modernizarea rigolelor și extinderea instalației de irigații.
Gazeta de Ccluj a documentat în trecut că toate aceste cheltuieli țin, în fapt, de repararea pagubelor produse de festival și de obligația de a preda amplasamentul în starea în care a fost primit. Niciun element nou, durabil, nu rămâne în parc din partea Untold, cu titlu de investiție pentru comunitate, nu bănci, nu infrastructură dedicată locuitorilor, în afara sezonului de festival.
În 2022-2024, Untold a făcut publice proiecte de „investiții” în Parcul Central, dar instanțele au reiterat că aceste lucrări au fost reparații necesare readucerii spațiului în starea inițială, nu investiții de protejare pe termen lung.
Institutul Național al Patrimoniului a comunicat oficial sume semnificative pentru Timbrul Monumentelor Istorice, iar totalul datorat în acești ani se ridică la sute de mii de euro,, fără a include penalitățile zilnice.
Instanțele au observat o realitate diferită. Aceste nu sunt investiţii în protejare. Sunt reparaţii obligatorii pentru daunele cauzate. În deciziile privind edițiile anterioare, judecătorii au stabilit clar că aceste lucrări nu sunt investiții, ci reparații obligatorii pentru aducerea parcului la starea inițială, după daunele provocate de festival. Judecătorii au constatat că „lucrările achitate de către societatea pârâtă nu au fost menite a contribui la protejarea monumentului, ci au fost necesare pentru readucerea sa la starea iniţială, anterioară evenimentului”.
Untold deteriorează parcul prin festivalul organizat. Apoi cheltuiește bani pentru reparaţii de bază. Apoi prezintă aceste cheltuieli drept „dovezi de investiţie” pentru a se sustrage de la plata Timbrul Monumentelor Istorice. Strategia nu a reușit, dar s-a repetat an după an.
Conflictul Untold cu Patrimoniul național
Din 2016, odată cu edițiile desfășurate integral în Parcul Central „Simion Bărnuțiu”, Untold a intrat pe un făgaș de confruntare constantă cu Institutul Național al Patrimoniului, instituția mandatată să colecteze Timbrul Monumentelor Istorice.
INP a stabilit că festivalul datorează această taxă de 2% pentru biletele vândute în perimetrul monumentului istoric, din 2016 încoace, și a început să calculeze anual sumele datorate, pe baza datelor de vânzări și a suprafețelor ocupate.
Pentru Untold, această taxă nu a devenit niciodată o obligație acceptată, ci un câmp de luptă: fiecare notificare a INP a fost urmată fie de tăcere, fie de contestații pe fondul legii, fie de argumente că lucrările de reparații din parc ar înlocui plata timbrului.
Între 2016 și 2024, conform răspunsurilor oficiale ale INP, totalul sumelor datorate numai pentru Timbrul Monumentelor Istorice depășește 800.000 de euro, valorile variind de la 120.048,91 lei pentru ediția 2016 până la peste 1,1 milioane de lei pentru ediția 2023, la care se adaugă penalitățile zilnice de 0,2%.
Cum ajunge Untold în instanță aproape în fiecare an
Mecanismul prin care Untold ajunge aproape anual în instanță este, între timp, previzibil. După fiecare ediție, INP stabilește valoarea timbrului de 2% și transmite organizatorilor adrese de plată, iar Untold răspunde, de regulă, cu contestări sau cu refuz tacit, fără să achite sumele la scadență.
În lipsa unei plăți voluntare, Institutul formulează acțiuni în contencios administrativ împotriva Untold SRL și Untold Production SRL, cerând atât taxa principală, cât și accesorii – dobânzi și penalități zilnice de 0,2% pentru întârziere, conform normelor de aplicare a timbrului.
PressOne documentează începuturile acestui conflict, când un cetățean a sesizat faptul că festivalul se desfășoară în zona protejată a Parcului Central, iar timbrul nu era perceput. După sesizări și corespondență între Direcția Județeană pentru Cultură Cluj și INP, Institutul a început să urmărească sistematic aplicarea timbrului pentru evenimentele Untold, ceea ce a dus direct la litigii.
Rezultatul este un șir de dosare care urmăresc aproape fiecare ediție importantă: pentru 2016–2018 instanțele au admis în parte pretențiile INP, obligând festivalul la plată, pentru 2019 o parte semnificativă din sumă (peste 3,6 milioane de lei) a fost pierdută de INP prin prescripție, iar pentru 2021–2023 litigiile au continuat, cu hotărâri favorabile Institutului acolo unde acțiunile au fost formulate în termen.
Ce spun instanțele despre edițiile Untold
Într-o primă serie de dosare, Tribunalul Cluj și Curtea de Apel Cluj au constatat că festivalul Untold are loc, măcar parțial, pe teren încadrat ca „zonă construită protejată” și „zonă de protecție a monumentului istoric Parcul Central”, conform Planului Urbanistic General al municipiului. Lipsa unei definiții în Legea 422/2001 pentru „zonă construită protejată” nu împiedică aplicarea taxei, au notat judecătorii, atâta vreme cât perimetrul este trasat prin documentațiile de urbanism aprobate prin hotărâri ale Consiliului Local.
În motivarea hotărârii pe speța ediției 2022, Curtea arată că perimetrul festivalului se suprapune parțial atât peste o zonă construită protejată, cât și peste zona de protecție a Parcului Central, cu elementele sale componente (chioșc de fanfară, fântână arteziană, ateliere de pictură etc.). Acest lucru justifică perceperea timbrului, iar argumentul Untold că lipsa unei definiții legale ar face imposibilă aplicarea taxei este respins.
În aceeași motivare se reține că hotărârea de Guvern care stabilește dobânda penalizatoare și penalitățile de 0,2% pe zi a fost deja validată de Înalta Curte de Casație și Justiție, care a constatat că legiuitorul a delegat Guvernului stabilirea modalităților de percepere, încasare și sancționare a neplății timbrului. Cu alte cuvinte, nu doar taxa principală, ci și accesoriile sunt datorate.
Rețeaua CryptoDATA și legăturile cu Untold
În anii 2022-2023, Untold a apărut ca sponsor și partener media pentru CryptoData, o platformă de servicii financiare cu o istorie complicată. CryptoData era condusă de persoane cu conexiuni cunoscute cu Florian Coldea și serviciile secrete.
Potrivit documentelor din Gazeta de Cluj, rețeaua CryptoData a fost folosită ca instrument de spălare de bani prin intermediul companiilor de media care vândeau reclame la suprapreţ. Untold apare în acestă structură nu doar ca client, ci ca partener care legitima operațiunile prin participarea sa de brand cunoscut.
Cofondatorul CryptoData avea, potrivit surselor, legaturi directe cu serviciile secrete române, un fapt care ridică întrebări despre protecția de care beneficiază rețeaua.
Rețeaua CryptoDATA și legăturile cu Untold
Bogdan Buta nu este doar fondatorul unui festival. Potrivit deputatului USR Emanuel Ungureanu, citat de B1TV, Buta este „fiul unui ofițer SRI și un om cu influență uriașă în mediul politic”.
În același timp, rețeaua sa de relații în serviciile secrete devine mai clară atunci când privim conexiunile sale financiare, în special prin CryptoDATA, o platformă de servicii financiare investigată de DNA pentru suspiciuni de spălare de bani.
CryptoDATA este condusă de Bogdan Mărunțiș, finul generalului Florian Coldea, fostul prim-adjunct al SRI. Investigația Gazetei de Cluj arată că CryptoDATA ar fi functionat ca instrument de mișcare a unor sume mari prin contracte de publicitate și sponsorizări umflate.
Untold apare în această schemă ca partener comercial, alegând deliberat să-și facă reclamă prin circuitul CryptoDATA–RNF din MotoGP, plasând brandul în același circuit financiar investigat de DNA pentru legăturile cu serviciile secrete.
Pe plan local, Untold cere scutiri de la o taxă de 2% pentru protejarea patrimoniului; pe plan național, se asociază cu rețele financiare suspecte în care influența serviciilor secrete și banii gri se ntâlnesc sub umbrela „parteneriatelor de imagine”.
Dosarul de acte sexuale cu minori, clasat de Parchet
Pe lângă problemele legate de timbrul monumentelor istorice, numele lui Bogdan Buta a apărut în 2024 într-un dosar penal grav. Doi tineri au susținut că, atunci când erau minori, au întreținut relații sexuale cu patronul Untold, în schimbul unor avantaje. Poliția s-a autosesizat la finalul lunii ianuarie, inițial sub aspectul infracțiunii de agresiune sexuală, ulterior schimbând încadrarea în „act sexual cu un minor” și șantaj.
Potrivit răspunsului Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, s-a dispus, pe 23 februarie 2024, o soluție de clasare, după mai puțin de o lună de la sesizare. Procurorii au reținut că faptele pentru care s-a început urmărirea penală, două infracțiuni de act sexual cu un minor, tentativă la act sexual și două infracțiuni de șantaj, nu se confirmă în condițiile prevăzute de lege. Decizia nu este definitivă și poate fi atacată.
Decizia de clasare nu era definitivă și putea fi contestată. Nu s-a întâmplat. Hotărârea n-a fost publicată, motivele nu au fost explicite, iar cât de cât măcar o informaţie despre dovezi n-a devenit publică.
Avocații lui Bogdan Buta au reacţionat prin comunicat public, calificând plângerile drept „scenariul SF complotat și prezentat în material” și „rezultatul unor minți bolnave, a unor șantajiști și infractori de cea mai joasă speță”. Buta a anunţat atunci că se retrage din funcţiile executive. Dar rețeaua Untold a continuat să funcţioneze fără probleme.
Un festival între brand global și datorii către oraș
Organizatorii susțin că fiecare ediție lasă în Cluj între 70 și 120 de milioane de euro, bani cheltuiți pe cazare, transport, mâncare și divertisment, care „se regăsesc în taxele locale și în afacerile clujenilor”. Comunicatele oficiale insistă pe ideea de „investiții pentru oraș”: peste 1.000.000 de lei plătiți pentru utilizarea Parcului Central, Cluj Arena și Sălii Polivalente la edițiile recente, plus sume suplimentare anunțate pentru „menținerea și dezvoltarea spațiilor” în care se desfășoară festivalul.
Ediția 2025 este deja vândută ca o aniversare record, cu Parcul Central transformat din nou „într-o lume magică”, iar Untold ONE 2026 este anunțat ca următorul capitol al acestei „povești de succes românești”, cu promisiunea explicită că festivalul va rămâne pilon economic și de imagine pentru Cluj și în următorul deceniu.
Pus cap la cap, parcursul Untold arată mai puțin ca povestea unui „succes românesc” și mai mult ca manualul unui model de business construit împotriva interesului public.
sursă: gazetadecluj.ro










