Autor: Andrei Guşă
În România, mai ales în cercurile mass-media – unde am intrat şi eu, relativ recent ce-i drept – exista un acord tacit asupra faptului că CNA, Consiliul Naţional al Audiovizualului, funcționează (şi) ca un instrument de cenzură, membrii consiliului fiind numiți politic. Eu nu am o părere sedimentată vizavi de această supoziție. Cert este faptul că CNA este, sau ar trebui să fie, garant al interesului public. Mai mult, acțiunile consiliului sunt guvernate de Legea Audiovizualului. Problemă gravă cu care ne confruntăm în ziua de azi este, din punctul meu de vedere, alta: CNA ar trebui să fie, conform statutului oficial, şi „unica autoritate de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale”. Ei bine, nu mai este! De ce fac afirmația asta? Vă demonstrez în paragrafele următoare:
Legea este învechita
Legea Audiovizualului este redactata pentru o paradigmă socială în care, rețelele sociale respectiv platformele de „streaming” ori nu exista, ori au o importanţă insignifiantă. În ultimii ani, importantă şi audienţa acestora au crescut fulminant, ajungând în situația în care audientele unor „podcast-uri” de succes – termenul la modă pentru radio -, să fie comparabile, dacă nu chiar să întreacă audientele emisiunilor din cadrul posturilor TV generaliste, de maximă audienţă. Ei bine, aici avem o problemă. O mare problemă. CNA – sau altă instituție de stat – nu are încă o incidenţă clară asupra rețelelor de social media, respectiv a platformelor de streaming. Acestea sunt guvernate de regulamente proprii – renumitele „terms and conditions”. Dacă CNA este garantul interesului public, regulamentele proprii ale acestor rețele/platforme sunt garantele propriilor interese, al propriului profit. Atunci cum mai poate CNA-ul să fie unică autoritate de reglementare? Răspunsul este clar, nu mai poate!
Monopolul din mediul online – atentat asupra siguranței naționale
De ce consider asta să fie o problemă? Pentru că, în ultimii ani, a evoluat (şi) în România reflexul cetățenilor de a-şi petrece timpul liber urmărind conținut pe platformele de streaming în loc de televizor, respectiv informându-se pe rețelele de socializare în loc de ziare, sau alte forme de presă convențională. Conform unui studiu al Reveal Marketing Research, “Facebook este primul în preferințele românilor. 92% dintre cei chestionați spun că utilizează Facebook. Cifrele mai arată că românii petrec online în medie 2,3 ore/zi.”. Mai departe, avem de a face cu o piață a platformelor de streaming cvasi monopolizata de Youtube, respectiv o piață a rețelelor sociale cvasi monopolizata de Facebook-Meta. Însuși faptul că acest monopol este permis de către statul român, constituie, din punctul meu de vedere, un atentat asupra siguranței naționale a României. De ce? Ei bine, în afară de faptul că monopolul în sine este periculos pentru democrație, Youtube şi Facebook au cam început să cenzureze. Şi nu oricum, ci într-un mod cât se poate de brutal!
Contul de Youtube Radio Gold FM a fost șters de 3 ori în ultimele 6 luni!
Contul de Youtube Radio Gold FM a fost șters de 3 ori în ultimele 6 luni. Adică în medie, a fost șters o dată la 2 luni. De fiecare dată, avertismentele pe care le-am primit de la Youtube au fost total netransparente: practic nici nu s-au obosit să prezinte vreun temei, vreun articol din „supremul” lor regulament propriu, care a fost chipurile, violat. De fiecare dată am cerut explicații, pe care nu le-am primit nici până în ziua de astăzi. Le-am menționat faptul suntem un post de radio licențiat în România, guvernat astfel de CNA, CNA care atenție, nu ne-a dat niciun avertisment pentru emisiunile avertizate de Youtube, în urma cărora ne-au eliminat contul. Niciun răspuns. De fapt, nu ai cu cine să vorbești în cadrul acestor platforme abstracte şi nu exista niciun răspunzător pentru cenzura exercitată. Lăsând la o parte cazul Gold FM, conturile de socializare ale unora dintre cele mai importante voci publice autohtone cum ar fi Cozmin Guşă, Iosefina Pascal, Adrian Severin, Adriana Bahmuţeanu, Olivia Steer sau Mirel Palada au fost pe rând restricţionate, probabil într-un mod la fel de netransparent ca în cazul Gold FM.
De ce vor Youtube şi Facebook să ne cenzureze?

Personal, eu nu cred că vreun robot din SUA trimite imparțial avertismentele, după care blochează conturile avertizate în mod repetat. Din contră, este destul de probabil să existe persoane direct interesate de agenda publică din România, probabil ei înșiși romani, care exercita discreționar cenzura din mediul online, dar care se ascund într-un mod foarte abil în spatele acestor „terms and conditions” ale Youtube, respectiv Facebook. Din punctul meu de vedere, există două precedente extrem de importante în „istoria cenzurii din mediul online”: primul este suspendarea pe o perioadă de 2 ani a contului de Facebook a lui Donald Trump, președintele în exercițiu al SUA în vremea respectivă. Dacă progresiștii pot suspenda contul președintelui SUA, pot suspenda orice cont într-un mod cât se poate de discreționar, să fie clar! Al doilea precedent îl regăsim în cazul Covid-19, unde doar o parte dintre specialiști au dreptate, şi anume aceia care susțin vaccinarea în masă, eventual şi obligatorie. Ceilalți, care preferă să își pună probleme, şi mai ales, să gândească liber, sunt „avertizați”, şi mai apoi „li se taie microfonul”. În baza celui de-al doilea precedent, consider că orice temă socială care polarizează, se poate solda cu cenzurarea uneia dintre părți!
Nu este admisibil ca Facebook-Meta şi Youtube, platforme online de maximă audienţă, să cenzureze unele dintre cele mai importante persoane publice din România, într-un mod cât se poate de brutal şi de netransparent. Autorizarea funcționării Youtube, respectiv Facebook în România, implică obligația ca toate politicile acestora să fie conforme cu ordinea Constituțională română. Ori, aceasta garantează dreptul la libera exprimare și interzice cenzura, indiferent cine ar dori să o practice. Nu se poate că pe internet să circule liber pornografia, dar aşa-zişii „lupi moraliști” de pe Facebook şi Youtube să cenzureze discreționar opinia publică! La fel ca şi instituțiile media, platformele online care activează în România ar trebui sau să fie reglementate de un consiliu suveran, care să activeze în interesul cetățeniilor României, sau dacă nu sunt reglementate, organele statului ar trebui să se autosesizeze pentru începerea urmăririi penale împotriva platformelor de social media, respectiv streaming, care restricționează drepturi fundamentale garantate de Constituție, fără a deține vreo funcție de autoritate publică potrivit legii române în acest sens!












Cenzura media si BigTech este evidenta. Mai putin evidenta este reeducarea political corect a romanilor la care participa o multime de influenceri din Romania care arunca adevarul istoric la gunoi pentru avantajul de moment. Adevarul, o biata femeie la indemana violatorilor