10.8 C
București
miercuri, noiembrie 12, 2025
10.8 C
București
miercuri, noiembrie 12, 2025

Gold FM 96,9

spot_img
AcasăEconomieMETROREX, studiu de caz halucinant! Lista sporurilor necuvenite/nesimțite pe care le primesc...
Data publicării: iulie 11, 2025 13:55

METROREX, studiu de caz halucinant! Lista sporurilor necuvenite/nesimțite pe care le primesc angajații companiei de stat

Data publicării: iulie 11, 2025 13:55

DISTRIBUIE:

Guvernul condus de Ilie Bolojan a tăiat unele sporuri ale bugetarilor, cum ar fi sporul de antenă. Nu același lucru s-a întâmplat, cel puțin deocamdată, în ceea ce privește sporurile de care beneficiază angajații societăților și companiilor de stat (care nu sunt bugetari). Bunăoară, la Metrorex, în afară de angajații care lucrează în subteran, în condiții grele, primesc spor de metrou și cei care-și desfășoară activitatea la suprafață sau chiar în sediul central al societății, de la etajul 9 al Palatului CFR.

Sporurile de care beneficiază angajații Metrorex sunt incluse în Contractul Colectiv de Muncă semnat în luna decembrie a anului trecut, ocazie cu care au obținut și o majorare salarială de 1.050 de lei de persoană, așa cum am scris atunci. Majorarea a fost apoi acoperită prin scumpirea titlurilor de călătorie cu metroul, de la 1 ianuarie 2025, dar asta e altă poveste.

Multitudine de sporuri la Metrorex

Club Feroviar a studiat Contractul Colectiv de Muncă semnat de președintele Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, Marian Artimon, cu administrația societății Metrorex și a constatat că angajații metroului bucureștean beneficiază de multe sporuri. Acestea sunt: spor de vechime în muncă (12-25%), spor de metrou (20-40%), spor pentru condiții nocive de muncă (10% din salariul minim la Metrorex), spor pentru lucrul în timpul nopții (25%, cu posibilitatea majorării la 28%), spor pentru conducerea unei formații de lucru (5-10%), spor pentru orele prestate sâmbăta, duminica și sărbătorile legale (100%), spor pentru lucrul sistematic peste programul normal (5-25%), spor pentru executarea unei funcții suplimentare (30%), spor pentru titlul științific de doctor (15%), spor de fidelitate (2-10%).

Unele dintre aceste sporuri sunt cuprinse în legislația muncii și nu le vom comenta. Așa cum nu vom comenta nici sporurile plătite celor care lucrează în subteran, în condiții grele de întuneric, umiditate și noxe. Toată stima pentru ei!

Contabili, economiști, inspectori de resurse umane primesc spor de metrou

Însă studiind anexa în care sunt enumerate funcțiile și meseriile ce beneficiază de spor de metrou nu putem să nu remarcăm că, în diverse procente, de el beneficiază toată lumea, inclusiv cei care lucrează la suprafață. Ba chiar și cei din aparatul central al societății, din sediul de la etajul 9 al Palatului CFR.

Anexa nr. 2 la CCM este intitulată ”Lista locurilor de muncă, funcțiilor și meseriilor la care se acordă spor de metrou”. În aceasta regăsim mecanic de tren, electromecanic, inginer, subinginer, revizor de cale și revizor tunel, meseriaș de cale și meseriaș tunel, lăcătuș, dispecer central – pentru a enumera doar câteva din funcțiile la care sporul respectiv se acordă în cuantum de 40% din salariul brut. Într-adevăr, sunt angajați care-și desfășoară activitatea în subteran și care merită această bonificație.

Numai că de ea, în cuantumuri mai reduse, ce-i drept, beneficiază și alte categorii de salariați ai Metrorex: contabil șef, economist, contabil, inspector personal/resurse umane (între 27% și 34% din salariul brut, în funcție de secția la care sunt încadrați). Că aceștia nu muncesc în subteran este demonstrat și de mențiunea aflată în josul paginii: ”Meseriile și funcțiile notate cu * vor primi sporul de metrou majorat cu o tranșă, pentru programul de lucru în subteran”. De asemenea, sporul este la valoarea maximă, de 40%, pentru tot personalul din depourile Berceni și Pantelimon ale Metrorex, care sunt la suprafață (în cazul Depoului Pantelimon, pe acoperiș este un strat subțire de pământ, pe care crește iarbă).

Șoferii din aparatul central, spor mai mare decât directorul general

Sporul de metrou este acordat inclusiv șoferilor Metrorex (20%), care este evident că nu conduc mașinile prin tunelurile rețelei de metrou, ci pe străzile din București, ca oricare alt șofer la o firmă privată, care nu primește un spor echivalent.

De sporul respectiv beneficiază și cei care lucrează în aparatul central al societății de la etajul 9 al Palatului CFR (sediul Ministerului Transporturilor) și vom da câteva exemple: director general, consilier al directorului general, șef serviciu, șef birou, economist, traducător, bibliotecar, expert achiziții publice –  toți cu 20%. Se pune pe bună dreptate întrebarea (evident, retorică): Oare traducătorii își iau laptopurile și se duc în tunel la metrou pentru a traduce diferite documente?

În plus, de remarcat faptul că șoferii arondați conducerii centrale primesc un spor mai mare decât colegii lor de la secții, dar și decât directorul general, și anume 27%. Și în cazul unor funcții din aparatul central este făcută aceeași mențiune ca la secții, că dacă-și desfășoară activitatea în subteran, vor primi un spor mai mare.

Anexa integrală cu funcțiile și meseriile care beneficiază de sporul la care facem referire poate fi consultată integral în documentul de mai jos:

Lista_functiilor-spor_de_metrou

Condițiile de acordare a sporului de metrou

Acest spor, care inițial era denumit ”spor de subteran”, a fost redenumit și, în consecință, de-a lungul anilor (căci el nu datează de ieri, de azi), s-au modificat și condițiile de acordare a lui, astfel încât de el să beneficieze toți salariații.

În Contractul Colectiv de Muncă, se precizează că sporul de metrou se acordă salariaţilor Metrorex care lucrează în următoarele condiţii:

– efort fizic ridicat, la temperaturi ridicate sau scăzute, în mediu umed, zgomot şi trepidaţii cu consum energetic peste limita lucrului normal, caracterizat prin eforturi profesionale de tip dinamic şi componente statice în care postura predominantă este ortostatism, cu capul torsionat sau aplecat în fată;

– pericol de îmbolnăvire prin contagiune (nu se precizează ce fel de boală, căci și la birou poți să iei gripă de la colegi – n.red.);

– lucrul sub tensiune electrică;

– lucrul în şi sub circulaţia TEM (tren electric de metrou – n.red.);

– lucrul în şi sub influenţa câmpurilor electromagnetice generate de echipamente tehnologice, instalaţii şi antene (adică sporul de antenă pe care tocmai ce l-a eliminat Ilie Bolojan de la bugetari – n.red.);

– lucrul la înălţimi (aici probabil sunt incluși angajații din aparatul central al Metrorex, care lucrează la etajul 9 – n.red.);

– lucrul în bazine închise, cu pericol de cădere în gol sau înec;

– lucrul în locuri înguste sau spaţii reduse, care produc fenomene de claustrare;

– lucrul în casete, tunele, staţii şi alte spaţii subterane ale metroului;

– efort intelectual intens (aici sunt icluși tot salariații de la birouri. Dacă ești încadrat pe post cu studii superioare, oare nu trebuie să ai, prin fișa postului, efort intelectual intens în timpul programului de lucru? – n.red);

– lucrul în condiţii de stres, definit printr-o activitate cerebrală, de solicitare nervoasă sau fizică, după caz, care solicită intens capacitatea adaptivă a organismului, datorită specificului activităţilor (formulare extrem de ambiguă. Și alte categorii profesionale de la privat sunt stresante, dar nu primesc un astfel de spor – n.red.);

– lucrul în condiţii cu caracteristici speciale, cu respectarea permanentă a condiţiilor de siguranţă feroviară (SF), sănătate şi securitate în muncă (SSM) şi situaţii de urgenţă (SU), sub incidenţa factorilor de risc şi existenţa pericolului de accidentare şi îmbolnăviri datorate (sic! – n. red.) condiţiilor nocive şi periculoase de influenţe nefavorabile asupra dinamicii capacităţii de lucru;

– lucrul în condiţii de izolare.

Marian Artimon”Deficitul bugetar nu e de la noi!”

L-am întrebat pe președintele Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, Marian Artimon, câți angajați ai Metrorex primesc spor de metrou, iar răspunsul a fost că ”primesc toți, pentru că sporul de metrou se acordă pentru funcții și responsabilități”.

”Deficitul bugetar nu e de la noi. Șoferii de obicei sunt la secții (așa cum am arătat, sunt și șoferi în aparatul central al Metrorex – n.red.). O să încercăm să-l băgăm în salariu, ca să nu mai fie atât de supărată lumea”, a mai spus Artimon.

În final, trebuie precizat faptul că bugetul de venituri și cheltuieli pentru acest an nu a fost aprobat de Guvern. Premierul Ilie Bolojan le-a dat sarcină miniștrilor săi (printre care și cel al Transporturilor, Ciprian Șerban) să analizeze atent proiectele de bugete ale societăților și companiilor din subordine, înainte de a le trimite la Palatul Victoria. În condițiile de austeritate bugetară anunțate de Executiv, este greu de crezut că bugetul Metrorex va trece cu atâtea sporuri și bonificații.

sursă: clubferoviar.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ULTIMELE ŞTIRI

Geopolitică, alegeri și controverse. Cozmin Gușă realizează radiografia unei Românii în...

Autor: Oana-Medeea Groza În emisiunea „Ce-i în Gușă, și-n căpușă”, difuzată la Radio Gold FM, Cozmin Gușă a răspuns întrebărilor ascultătorilor legate de actualitatea internă...

Robert Turcescu, detalii despre cartea sa și atacurile celor nemulțumiți de...

Autor: Oana-Medeea Groza Robert Turcescu, promovat în cadrul editorialului zilei pentru lansarea celei mai noi cărți ale sale, „Înapoi la turul 2”, a intervenit în...

Sarmiza Andronic despre lupta Justiției cu “restul lumii”, acalmia din lupta...

Autor: Oana-Medeea Groza În emisiunea „Ce-i în Gușă, și-n căpușă”, difuzată la Radio Gold FM și prezentată de Cozmin Gușă, jurnalista Sarmiza Andronic a vorbit...

Viorica Dăncilă face furori în China! Interviul luat de Dan Tomozei...

„Respectul, prietenia și colaborările deosebite dintre țările noastre, care au făcut să fim invidiați multă vreme, ne obligă să acordăm atenția cuvenită relațiilor cu...

Urmăreşte-ne

23,188FaniÎmi place
4,892CititoriConectați-vă
67,100CititoriConectați-vă

Din categorie

spot_img