Autor: Cezar Osiceanu
Greva piloților de la SAS a intrat în a treisprezecea zi, iar piloții nu cedează în ceea ce privește cele două solicitări ale lor: menținerea aceluiași nivel de salarizare a piloților din întreg holdingul format din 3 companii aeriene și reangajarea tuturor celor 480 de piloți concediați în pandemie. Consecințele grevei sunt estimate până acum la pierderi în valoare de 125,5 milioane de dolari, sute de curse anulate, zeci de mii de pasageri furioși și, în final, declararea falimentului acum câteva zile ca măsură a managementului companiei de limitare a pierderilor. Și cu toate acestea, piloții au susținerea și simpatia tuturor nordicilor de la mic la mare. Managementul corporatist din aviatie luând astfel una din cele mai mari palme de la intrarea lui în acest business!
Toți se întreabă dacă nu era mai simplu și mai ieftin ca după primele trei zile de grevă ăa se satisfacă cererile piloților, deoarece costul de până acum al grevei depășește cu mult volumul financiar ce ar asigura solicitările piloților! După ce administrația Aeroportului Heathrow a cerut tuturor companiilor care operează acolo o reducere cu 10% a traficului aerian ca unică măsură de preîntâmpinare a blocajului complet datorat lipsei de personal de checkin, încărcare bagaje etc. Emirates a răspuns public că nu este de acord cu această măsură atât din respect față de pasagerii ei, dar și din cauza impactului financiar. Emirates susține și că măsura ar fi ilegală deoarece ea, precum celelalte companii aeriene, a negociat și încheiat contractele cu aeroportul pentru anumiți parametri de trafic, anumite sloturi, porți de îmbarcare debarcare specifice avioanelor sale Airbus 380, timpi de încărcare etc. Măsura aeroportului va atrage în mod inevitabil acțiuni în justiție atât din partea operatorilor aerieni, cât și din partea pasagerilor mai ales că aeroportul încasează venituri uriașe din taxele per pasager.
Ieri, însa, și Aeroportul din Franckfurt a anunțat că va limita numărul zborurilor zilnice ca urmare a imposibilității acoperirii nevoilor sale de personal, a blocajului datorat bagajelor nepreluate în timp, etc. Astfel, se va reduce numărul zborurilor de la 106 pe oră la doar 88 pe oră până săptămâna viitoare cel puțin. Lucru pe care CEO-ul Lufthansa îl consideră corect.
Analizând cazurile demne de manualul de economie comparată ce vom putea observa?
1. Toate aceste sisteme din aviație sunt conduse de către corporatiști după modele de business profund modificate ca concepte de bază, concepte ce consideră piloții niște roboți, însoțitorii de bord niște chelnerițe în avion, “Furnicuțele” (angajații de la checkin și încărcătorii de bagaje) niște sclavi pe plantații, iar pasagerii – simple jucării plătitoare de taxe și bilete din care se alimentează, în primul rând, veniturile lor, ale corporatiștilor.
2. În pofida controlului agresiv al informațiilor în media realizat de către corporatiști în diverse feluri care mai de care mai ingenios (prezentarea cu întârziere și redusă a știrilor despre anulări, întârzieri, pierderi provocate pasagerilor sau cosmetizarea știrilor în care media nu indică în mod intenționat compania în cauză), amploarea fenomenului nu mai poate fi ascunsă sau controlată.
3. Au ieșit la iveală marile minciuni ale corporatismului aviatic! Prima minciună este legată de politica vânzărilor de bilete sub prețul real de cost – în fapt, o reclamă imorală si falsă de tipul “bilete de la 1 euro …!” Aceasta pentru că, prin omisiune, pasagerului nu i se spunea despre costurile ascunse și se trezea că trebuia să achite multe alte costuri suplimentare abia la ghișeul de checkin. Acest model a fost folosit cu știința și inacțiunea Uniunii Europene care ar fi trebuit sa reacționeze înca din prima zi, dar a preferat să stea ani de zile în expectativă până să impună măsuri adecvate cât de cât. Prin vânzarea cu mult timp în avans a biletelor de avion, companiile au imaginat un mod de a se capitaliza rapid și fără dobânzi, dar pe spatele pasagerului amăgit de ofertele înșelătoare și de lipsa mult timp a unor măsuri de protecție corespunzătoare.
Chiar și măsurile incluse în ceea ce se numesc drepturile pasagerului au fost controlate de către corporatiști în vederea reducerii drastice a acestora datorită relațiilor lor cu zona politică.
A doua mare minciuna a fost la nivelul producătorilor de avioane care au amăgit cumpărătorii cu avioane noi și mai performante. Doar că, analizând prin comparație noile performanțe față de cele anterioare prin prisma economiilor realizate și referindu-ne la prețul de achiziție și perioada de livrare, o sa vedem că este mai scump să iei un avion nou la prețul de catalog, dar și că, în fapt, costurile vor fi cel puțin egale cu ale avionului anterior. Intrând pe site-ul Boeing, vom observa povești pentru copii și săgeți directe sau indirecte la adresa concurentului Airbus. Acolo vom vedea că se face un calcul pentru o flotă de 100 de avioane Boeing 737 MAX care să zboare zilnic 5-6 curse și astfel producătorul estimează o eficiență mai mare cu 15% față de modelul mai vechi cu două generații!!
Dacă ne gândim că pentru a face o flotă de 100 de avioane efortul financiar este enorm, iar timpul de realizare este de peste 4-5 ani, nici nu ne mai gândim la ce corporatist subiect al tezelor lui Freud a creat acest mesaj de marketing!
Și, in final, minciuna serviciilor oferite la bordul avioanelor! Pentru că, în pofida sforaitoarelor declarații din diversele analize făcute în raport cu dorințele pasagerilor, criteriul principal în alegerea zborului îl reprezintă prețul biletului! Din nou, corporatiștii au făcut și aici să se încalce principiul de bază al aviației “Safety First!” pentru ca, prin reducerea spațiilor dintre scaune pana la nivelul “cu genunchii la gura”, a imposibilitatii lăsării pe spate a spătarului, etc s-au obținut locuri în plus în avion, dar a scăzut siguranța pasagerului în cazul unei evacuări de urgență, de exemplu. Ceea ce nu se spune este faptul că exercițiile de evacuare necesare certificării producătorului și operatorilor aerieni se fac cu personal familiarizat cu avionul și metodele de evacuare și de aceea se înscriu în standardele prevăzute internațional.
Pentru a înțelege acest aspect la prima dumneavoastră cursă cu un avion low cost în care aveți locul la geam, încercați să vă ridicați, să mergeți către prima ieșire de avarie cronometrând timpul realizat și apoi gândiți-vă în cât timp veți realiza același lucru în condițiile reale ale unei evacuări!!
În fine, cu voia dumneavoastră, ultima, dar nu cea din urmă minciună, este cea a veniturilor din aviație! Mirajul aviației a avut nevoie de un mod de promovare cât mai eficient care sa atragă atât consumatorii cât și pe cei din sistem care asigură funcționarea lui. Mult timp, imaginile de reclamă ale companiilor aeriene prezentau frumoase stewardese care te invitau, la fel ca în reclamele de azi pentru jocurile de noroc, să fi alături de ele. Doar că, prin creșterea nivelului de siguranță a zborului, a numărului de zboruri și a necesarului de personal, corporatiștii au redus salarizările acestora și, ca atare, a scăzut în primul rând calitatea personalului. S-a ajuns la recrutarea de prin baruri a acestei categorii de personal strict necesară la bord pentru asigurarea siguranței pasagerilor în primul rând și scăderea drastică a veniturilor concomitent cu creșterea nivelului orelor de muncă până chiar la 14-16 ore zilnic!
Grevele din aceste zile ale acestei categorii de personal au avut un rol important în scuturarea copacului Aviației în care corporatiștii fac legea strict în beneficiul lor. În cazul piloților corporatiștii au făcut “legea sclaviei aviatice” denumită după reglementarea UE cu privire la timpul de muncă și odihnă al personalului aeronavigant care prevede posibilitatea – zborului timp de 8 și chiar 9 zile consecutive, cu 2 zile de pauză în cicluri nelimitate – realizării de maximum 900 ore de zbor pe an, dar și de 1.200 de ore în 12 luni calendaristice. Coroborând cele de mai sus cu masivele concedieri din pandemie, concedieri și reduceri de salarii care nu au afectat însa și corporatiștii, s-a intrat rapid în criza de piloți, ceea ce a provocat pierderi mari companiilor aeriene care erau în revenire rapidă. Și acum se vede ce importanță crucială are greva piloților de la SAS cu care am început articolul de față!
Pentru că: Momentul adevărului se apropie în Aviație!











