Autor: Liviu Alexa
Falimentul Vodafone in Romania e o cangrena veche si puturoasa. Inca mai poate fi extirpata, dar numai prin rezectie
Bloggerul Radu Dumitru semnaleaza o situatie nasoala, pe care o sa o comentez si eu mai jos, cu observatiile mele. Deocamdata, veste socanta e asta:
Vodafone România a ajuns la 6,57 milioane de clienți pe partea de mobil, față de 8,6 milioane acum un an și 9,6 milioane acum doi ani. Așa scrie în ultimul raport financiar al grupului Vodafone, făcut public acum cateva zile, și avem acolo și evoluția trimestrială a numărului de clienți.
În perioada ianuarie-martie 2024, au pierdut 1,4 milioane de clienți prepaid!
Vodafone România are acum o pondere de 60% în abonament post-paid, un record al ultimilor doi ani (și, poate, al ultimilor 15 ani), față de 47,1% acum un an. Să nu vă închipuiți însă că au adăugat mulți clienți cu abonament. Nu, în realitate au pierdut atât de mulți clienți de cartelă încât cei cu abonament sunt acum majoritari între cei 6,57 de milioane rămași în rețeaua Vodafone.
După cum observați, au pierdut și 117.000 de abonați în perioada ianuarie-martie 2024, plus alte variații trimestriale. Per total, ultimii doi ani sunt cu minus.
Radu Dumitru inainteaza in articolul sau pe post de “explicatie” pentru aceste esecuri enorme, daca e sa discutam despre una dintre cele mai vechi corporatii aciuate in Romania, integrarea defectuoasa a UPC, va spun ca nu e numai asta.
Mai intai, sa privim niste cifre, mult mai importante: de patru ani incoace, Vodafone Romania marcheaza niste pierderi incredibile. In 4 ani, Vodafone a inregistrat PIERDERI DE 188 de MILIOANE de euro!
Practic, sensul economic al existente filialei in Romania nu mai exista, fiindca scuzele cu “DIGI ne mananca piata cu dumpingul” mai tineau acum cativa ani, dar azi nu mai tin. Sensul economic al unei companii, mai ales in viziunea dura a tovaresi Margherita Della Valle, CEO Vodafone Group, e PROFITUL.
In aceeasi piata imposibila si tot mai stransa in care DIGI urineaza de ani de zile pe greii telecom veniti in Romanica in anii ‘90 (si se si DEZVOLTA in afara Romaniei), Orange Romania, intr-o vreme adevaratul concurent al lui Vodafone pe la noi, a facut cifre foarte bune: deci, nici scuza cu COVID-ul nu tine.
Orange Romania a produs pentru Inalta Poarta un pesches bun in aceeasi perioada in care Vodafone pierdea tot: 394 MILIOANE PROFIT e “dumnezo”!
Grecul Achilleas Kanaris a preluat la 1 iulie 2021 poziţia de CEO al Vodafone România si aceste pierderi “are on his watch”.
Cunosc substantial de bine aceasta companie incat sa imi permit sa spun ca CEO-ul Kanaris are o vina mica pentru dezastrul ce se vede tot mai pregnant acum.
Achilleas Kanaris este primul CEO cu competente adevarate pe care l-a primit subisidiara din 2010 incoace cand “de la centru” s-au trimis numai papagali la conducerea filialei. Nu pot sa il uit pe Inaki Berroeta, un agarici care a condus operatiunile din Malta, o tara cat Vasluiul si pe care idiotii l-au adus in Romania facand praf dezvoltarea din acel moment a Vodafone. Apoi, a urmat epopeea Murielle Lorilloux, o blondina ingamfata ce a fost acuzată, în timp ce era CEO al Vodacom Congo, că ar fi atribuit mai multe contracte fără să respecte procedurile companiei şi că ar fi favorizat firme ce erau deţinute sau aveau legătură cu tatăl ei, Laurent Puglionisi.
Prima greseala enorma a managementului astora doi a fost… doua:
- Vodafone nu a reusit in perioada 2010-2016 sa aspire ca branding sau macar sa toace din acest punct de vedere din “lumina” corporate a Orange. Pe urbanul mare si pe corporate, Orange a avut mereu clienti stabili si juicy. Vodafone a facut in aceasta perioada greseli enorme de branding si comunicare, greseli incredibile pe partea de creare de produse, iar Orange, din multe puncte de vedere mai conservatoare ca si companie, a supravietuit cu brio.
Iata dovada:
Hai sa ne uitam la Vodafone la aceeasi perioada, cu maltezul si ingamfata blonda la conducere: in 2008, firma avea 1 097 673 485 euro cifra de afaceri. Dupa ce au venit agaricii astia, cifra de afaceri anuala a scazut cu 30 la suta, iar profiturile au scazut cu 500 % !!!!!
Problema e ca problema din perioada de atunci s-a translatat si in mandatul lui Achilleas Kanaris care, mult prea ocupat cu investitii si stingeri de incendii, nu da importanta la ceea ce va zic:.
Vodafone a pierdut si in 2010-2016, dar si in 2024, contactul cu realitatile si nevoile consumatorilor, a ratat aderenta la segmentul celor tineri, s-a concentrat pe linii de dezvoltare de rahat (au inceput sa vanda si aparate de aer conditionat, pana si scannere de temperatura la fruntita!), in loc sa se concentreze pe esential, pe motivele reale pentru care exista aceste pierderi cronice: un marketing stupid, o comunicare invechita si un range de produse caduc, mereu si mereu incartiruiti in aceeasi birocratie corporatista tipica Vodafone Romania in care nimic nu se poate schimba peste noapte daca e gresit, trebuie insistat cu cacatul pana la final de trimestru sau pana anul viitor, ca asa s-a “bugetat”, in timp ce Digi schimba macazul de trei ori pe zi daca e cazul si simte “la glanda” care sunt trendurile din mintile consumatorilor.
Intr-o vreme, brandingul Vodafone iti dadea emotie si te facea sa lacrimezi, azi, trecem cu telecomanda peste reclamele lor, nu mai zic de pletora lipsita de valoare a evenimentelor si campaniilor pe care Vodafone decide sa le “endorseze” (mr. Kanaris, take a small look la ce face Unicredit Romania!)
Acestea “e” calcaiul dumneavoastra, mr. Achilleas Kanaris: marketing stupid, o comunicare invechita si un range de produse caduc.
Un al doilea motiv la fel neimputabil lui Kanaris, pentru ca a mostenit situatia, este rateul integrarii UPC in interiorul Vodafone Romania. Motivul achizitiei il inteleg si era normal ca UPC sa fie cumparata.
Nu inteleg la aia care au facut business case-ul integrarii cum au putut fi atat de incompetenti. UPC era si asa o companie prafuita cu un corp de angajati sictiriti si deprofesionalizati (cu putine exceptii notabile), de ce nu au fost adusi specialisti adevarati in merging, nu ageamii care au integrat placintarii in interiorul covrigariilor?
Astazi, Vodafone are divizie de TV, dar nu stie ce sa faca cu ea, compania a ramas sclava lui Adi Tomsa si Teszari pe partea de drepturi sportive, nu a facut niciun periaj remarcabil la oferta de cablu, cand ma uit la VodafoneZiggo in Olanda si vad ce frumos se dezvolta, mi-e clar ca departamentul de TV de la Vodafone Romania seamana cu o baba cu chiloti de tabla ce se crede sexoasa, dar miroase a formol.
Poate ca cele 2,24 milioane de clienti prepaid sunt un sacrificiu asumat de Achilleas Kanaris, desi si asta ar fi o varianta proasta.
Mr. Kanaris, eu stiu de ce grecii de la OTE au ratat in Romania: i-au lasat pe subordonatii lor cu peste 10 ani de “vechime” in firma sa ii “magifice” cat sunt ei de competenti. Si nu erau, caci imbatranisera “in rele”. Cand intrati maine dimineata in frumosul sediu de pe Barbu Vacarescu sa va ganditi la asta.
Tot ce e in middle managementul Vodafone din Bucuresti mai vechi de 10 ani ar trebui sa plece. Au devenit functionari telecom, nu vanatori de succes.
sursa: strictsecret.com