6.9 C
București
vineri, aprilie 19, 2024
6.9 C
București
vineri, aprilie 19, 2024

Gold FM 96,9

spot_img
AcasăAlte ŞtiriCum se crește Bolojanul

Cum se crește Bolojanul

-

DISTRIBUIE:

Autor: Patrick André de Hillerin

Ilie Bolojan a fost primarul-minune al municipiului Oradea, omul care a reușit să facă orașul din vest să stea pe loc, în timp ce soarele se învârte în jurul său, punându-l într-o lumină specială. Astăzi, Ilie Bolojan este președintele-minune al Consiliului Județean Bihor și… Și nu prea mai are același succes pe care l-a avut ca primar, pentru că, nu se știe cum, nu-i mai este atât de ușor să-și impună voința în același mod autocratic în care se manifesta la Primăria Oradei.

Până să ajungă primar,

Ilie Bolojan a excelat și nu prea în administrație. În mediu privat, cu certitudine, nu a fost vreo mare lumină. L-a ajutat mult, însă, faptul că s-a băgat în politică de tânăr, încă din 1993.

Trei ani de activism local, lipit de afișe și luptă crâncenă cu neocomunismul l-au făcut pe Bolojan consilier local în Aleșd. În 2004, după două mandate de consilier local în Aleșd, Ilie Bolojan a avansat la nivelul de consilier județean în CJ Bihor. Doar că n-a stat mult acolo. Lipirea de afișe îl lăsase cu atâta aracet prin păr și pe obrajii săi, încât zeii către care-și plângea ochii n-au avut cum să nu-l remarce. L-au remarcat și l-au făcut prefect al județului Bihor. Asta e, n-au avut altă rimă. Mai mult, în 2007, când Guvernul Tăriceanu agoniza, guvernând cu ajutorul PSD, Ilie Bolojan a devenit secretar general al Guvernului. Faptul că SGG-ul are, întotdeauna, un rol important în organizarea alegerilor nu a ajutat deloc PNL, care a obținut un scor jalnic în alegerile parlamentare. Dar l-a ajutat pe Bolojan, care a ajuns, în 2008, primar al Oradei. Funcție în care a stat timp de trei mandate, până în 2020.

Ilie Bolojan a fost mai degrabă

o legendă locală până prin 2016-2017. Dacă era cunoscut, era cunoscut în orașul său, în care, se pare, făcea treabă. Dar celebru la nivel național, Ilie Bolojan a început să devină din 2015 încoace. Cam de atunci a început să fie vehiculat drept posibil candidat la postul de prim-ministru și, după cea de a doua alegere a lui Iohannis, chiar potențial urmaș al acestuia la președinția PNL și, de ce nu, la președinția României.

Ce făcuse Bolojan pentru a merita, brusc, atâta atenție și pentru a fi învestit cu atâta încredere și speranță? Își făcuse treaba de primar. Poate mai mult ca alții, poate nu.

Legenda lui Bolojan vorbește despre un primar care a atras fonduri europene fără număr și a schimbat fața Oradei.

Ce nu spune legenda este că imaginea lui Ilie Bolojan a început să explodeze la nivel național în același timp cu momentul în care a fost înființată APTOR, Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune.

APTOR a luat ființă în 2015,

principalul finanțator al asociației fiind chiar Primăria Oradea, condusă de către Ilie Bolojan.

APTOR a avut la dispoziție, de la an la an, fonduri din ce în ce mai mari pentru promovarea Oradei, fonduri, care, de fapt, au fost folosite și pentru promovarea imaginii edilului. Sau, poate, mai ales pentru asta.

În 2015, APTOR a cheltuit, în total, puțin peste 400.000 de lei pentru promovare (417.817 lei, mai exact).

În 2016, an electoral, cheltuielile APTOR au crescut, abrupt, până la 2.669.196 de lei.

În 2017, APTOR a cheltuit pentru promovarea „Oradei“ 5.108.846 de lei.

În 2018, APTOR a spart pe promovare 6.847.709 lei.

În 2019, același APTOR a cheltuit 9.182.142 de lei, record absolut.

La asemenea sume,

ar fi fost de așteptat să vedem spoturi de promovare a Oradei pe toate marile televiziuni europene. Sau măcar pe cele pe care se promovează țări precum Turcia și Bulgaria. N-am văzut, de fapt, nici măcar un singur spot.

Dar am văzut sumedenie de articole nemarcate ca publicitate și știri de televiziune identic nemarcate în care era preamărit nu orașul turistic Oradea, ci primarul iscusit Ilie Bolojan.

În doar șase ani, până să vină pandemia și să se închidă turismul, APTOR a cheltuit 24.225.710 lei.

De banii ăștia, dacă ar fi fost folosiți cu adevărat pentru promovarea Oradei, orașul ar fi fost pe buzele tuturor europenilor. Și nu este. Notorietatea externă a orașului condus de Bolojan până în 2020 este aproape la fel de insignifiantă ca și până în 2015.

În schimb, toată România a auzit de Ilie Bolojan, iar mulți îl consideră un adevărat gospodar, o alternativă reală la „vechea clasă politică“, deși omul este băgat până la gât în aceeași clasă politică, fiind parte a ei din 1993, adică de 30 de ani.

Ilie Bolojan a fost declarat, de către unii, drept cel mai eficient primar din România, cel mai bun primar, cel mai mare atrăgător de fonduri europene, magnet pentru dezvoltare și progres. Cheia este în formulare: „a fost declarat“. Asta nu înseamnă, neapărat, că a și fost toate aceste lucruri.

Să luăm un exemplu

de mistificare a clasamentelor.

În ianuarie 2018, UrbanizeHub, o chestie care este think-tank, asociație, organizație, nici una dintre astea și toate la un loc, realizează un Top 10 al celor mai eficiente orașe din România. Criteriul principal în realizarea acestui top este atragerea de fonduri europene, alt criteriu fiind legat de valoarea cheltuielilor de capital efectuate de către administrația orașului respectiv.

Oradea este declarată de către UrbanizeHub cel mai eficient oraș din România pentru perioada 2007-2016. Aplauze, urale prelungite, ovații, limbi bine plasate.

Dar, surpriză, Oradea nu este, printre cele zece orașe din clasamentul UrbanizeHub, pe primul loc la capitolul atragerii de fonduri europene. În perioada 2007-2016, Oradea atrăsese fonduri europene în valoare de 140,6 milioane de euro. Iași atrăsese 156 de milioane de euro, dar se afla pe locul 3.

Nici la capitolul investiții de capital Oradea nu avea cele mai mari cifre dintre cele zece orașe. Înaintea sa se aflau, de drept, Iași, Craiova, sectorul 3 din București, Brașov, Timișoara și Cluj.

Așadar, orașul care nu se află pe primul loc la nici unul dintre cele două criterii principale folosite la alcătuirea topului se află pe primul loc la general. Ca să nu mai spunem că pe locul 2 în topul UrbanizeHub se afla Alba Iulia, un oraș care, în realitate, era spre coada celorlalte oraș din top, la ambele criterii. Norocul orașului condus, la vremea aia, de Bolojan a fost că autorii topului au dat o greutate mare unui alt criteriu, subiectiv: cum s-au schimbat fizic orașele în perioada 2007-2016. Asta, în condițiile în care, cu siguranță, autorii topului nu au fost în toate cele zece orașe de cel puțin două ori; o dată în 2007, o dată în 2016, pentru a putea realiza o comparație cât de cât onestă.

În aceste condiții, fără vreo legătură cu realitatea, Oradea a ajuns „cel mai eficient oraș din România“. Este doar una dintre metodele prin care, în ciuda realității, se crește Bolojanul.

Un clasament precum cel

făcut de UrbanizeHub este folosit imediat de către presa care crește Bolojanul. Dar înainte de a trata acest aspect, să spunem că Grațian Mihăilescu, fondatorul UrbanizeHub, s-a declarat fan al administrației Bolojan și, în plus, face parte din gașca lui Sebastian Burduja, vicepreședinte PNL și care are cu Bolojan o relație de susținere reciprocă. Închidem paranteza.

Așadar, după apariția clasamentului UrbanizeHub, banatulazi.ro, alături de multe alte publicații, preia clasamentul și se aruncă în ode la adresa administratorului-minune Bolojan. Cei de la banatulazi.ro ridică miza și declară Oradea drept „cel mai bun oraș din România pentru locuit“.

„Orașul este administrat foarte bine“, „orașul se află printre cele mai frumoase din România“, „orașul este cel mai sigur din România“ etc. Totul se bazează, ca și studiul UrbanizeHub, pe percepția autorilor. Nu există comparații reale, deseori sunt citate păreri ale locuitorilor, care nu au, de asemeni, termen de comparație.

Pentru a-i convinge pe oameni că Oradea este ombilicul urban al României, banatulazi scrie, în 2018, că „tot mai mulţi oameni aleg să se mute aici, iar drept dovadă municipiul Oradea a intrat în Top 10 al primelor oraşe din România ca populaţie. Numărul locuitorilor din oraşul de pe Criş a crescut semnificativ, la 221.861 de persoane“.

Aceasta este, de fapt,

pur și simplu, o minciună. Și încă una sfruntată.

În 2011, populația municipiului Oradea era de 193.367 de persoane. Dacă ea ar fi crescut până în 2018 până la 221.861 de persoane, atunci da, ar fi fost un fenomen. Doar că nu, populația municipiului Oradea nu a crescut din 2011 până în 2018. Cifrele citate de către banatulazi.ro sunt, de fapt, cele referitoare la populația cumulată a municipiului și zonei metropolitane, care, da, în 2018 ajunsese la 221.861 de persoane.

Doar că, în 2011, populația municipiului Oradea și a zonei metropolitane fusese de 245.337 de persoane. Adică nici măcar asta nu crescuse, ci scăzuse cu peste 20.000 de persoane.

Adevărul este că Oradea este un oraș atât de atractiv, care oferă atât de multe oportunități locuitorilor săi, care este atât de sigur și în care nivelul de trai este atât de ridicat, încât în perioada 2007-2022 (în mare, perioada în care Ilie Bolojan cel performant a fost primarul Oradei) populația municipiului Oradea a scăzut de la 205.077 de persoane la 183.105 persoane.

Iată cum se crește Bolojanul: investind 25 de milioane de lei în promovare în doar șase ani, alcătuind topuri viciate și, deseori, mințind, pur și simplu, cu nerușinare.

Mai bine foloseau, direct, îngrășăminte ucrainene. Măcar era mai ieftin.

Vom reveni. Slava!

sursă: catavencii.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

spot_img

ULTIMELE ŞTIRI

SRS: Cozmin Gușă, candidat independent la președinția României. Detalii despre decizia...

Informația momentului: analistul politic Cozmin Gușă va candida la președinția României ca independent! Anunțul a fost făcut de jurnalistul Sorin Roșca Stănescu, în direct...

Spânu: Institutele de sondare ce manipulează să fie pedepsite penal!

Autor: Oana-Medeea Groza În emisiunea „Ce-i în Gușă, și-n căpușă”, moderată de Cozmin Gușă la Radio Gold FM, jurnalistul Ion Spânu a analizat critic Eurobarometrul...

Israelul trebuie să se mulțumească cu faptul că n-a avut victime...

Autor: Oana-Medeea Groza În emisiunea „Ce-i în Gușă, și-n căpușă” de joi, moderată de Cozmin Gușă la Radio Gold FM, Cristian Diaconescu a vorbit despre...

Petrișor Peiu: Ungaria, Slovacia și Austria sunt „țări putiniste” pentru că...

Autor: Oana-Medeea Groza În emisiunea „Dincolo de propagandă”, moderată de Andrei Gușă la Radio Gold FM, Petrișor Peiu a analizat profilul economic al unor state...

Urmăreşte-ne

23,188FaniÎmi place
4,892CititoriConectați-vă
67,100CititoriConectați-vă

Din categorie

spot_img